فناوری WAN تعریف شده توسط نرم افزار فراگیر‎تر از گذشته
30/09/1396 - 12:40
چرا 2018 سال پر رونقی برای شبکه‌های گسترده خواهد بود
فناوری WAN تعریف شده توسط نرم افزار یا SD-WAN جایگاه خود را در این صنعت باز کرده است و بعد از معرفی آن در سال 2017 می‎رود تا در سال 2018 به یک شاخه اصلی در این صنعت تبدیل شود.

1606683296_1_0.gif

تحقيقات انجام گرفته توسط IDC پیش بینی می‎کند درآمد حاصل از SD-WAN در سال 2018 به بیش از 2.3 میلیارد دلار برسد که با نرخ رشد سالانه 69% به بیشتر از 8 میلیارد دلار تا سال 2021 خواهد رسید. تحلیلگر شبکه IDC، برد کاسمور می‎گوید: «2017 سال معرفی سازگاری با SD-WAN بود که شاید به دو یا سه سایت محدود می‎شد، اما حالا این فناوری نوپا بسیار فراگيرتر شده است و مراحل پیشرفت را به سرعت طی می‎کند.»

متخصصان می‎گویند پیاده سازی SD-WAN در همه جای سازمان‎هایی که از تعداد زیادی شعبه و دفاتر راه دور برخوردار هستند دیده خواهد شد و تغییرات بزرگی را به همراه خواهد آورد. لی دیل از Doyle Research می‎گوید: «ما در حال گذر از فاز 1.0 WAN تعریف شده توسط نرم افزار به نسخه 2.0 آن هستیم.» SD-WAN 1.0 به WAN دوگانه، متراکم سازی MPLS و اتصالات اینترنت برای کاهش هزینه‎های پهنای باند و افزایش عملکرد می‎پرداخت. دیل می‎گوید: « SD-WAN 2.0 در مورد مالکیت موقت چندگانه، بهبود مدیریت و نظارت و امنیت بهتر است.»

SD-Branch چیست؟

دیل می‎گوید فناوری مجازی سازی WAN به زودی نیاز سازمان‎ها به زیرساخت‎های روتر شاخه‎ای را از بین خواهد برد. IP/VPN، فایروال‎ها و اتصالات اینترنت داخل نرم افزار جمع آوری خواهد شد و نیاز به سخت افزار در شعبات دفاتر را (اگر نه به طور کامل) کم خواهد کرد. دیل می‎گوید: «فروشندگان SD-WAN به سرعت در حال اضافه کردن قابلیت‎ها به نرم افزار هستند.»

طبق نظر کاسمور، یکی از بزرگترین رویکردهایی که ما در سال 2018 شاهدش خواهیم بود یکپارچه سازی بیشتر خدمات امنیتی در محیط‎های SD-WAN است. ZScaler و Websense پلتفرم‎های امنیتی مبتنی بر نرم افزار هستند که هر دو با فروشندگان SD-WAN از جمله Viptela, VeloCloud, Riverbed و Talari مشارکت می‎کنند.

SD-WAN در سازمان‎های بزرگی که از مراکز زیادی تشکیل می‎شوند (مثل بانک‎ها و کسب و کارهای خرده فروشی) با استقبال مواجه شده است. Capital One یکی از 10 بانک بزرگ ایالات متحده است که 45 میلیون حساب مشتری و بیش از 700 شعبه دارد که هر کدام به یک اتصال اینترنت قابل اطمینان نیاز دارند. این بانک در سال‎های اخیر اقدام به راه‎اندازی مراکز بانکی مدرن در قالب کافه‎هایی کرده است که مشتریان را تشویق به اینترنت گردی در حین انجام کارهای بانکی خود می‎کند. مدیر فناوری Capital One، جیسون آبفالتر می‎گوید: «در حال حاضر اگر وای‎فای ما قطع شود، مشتريان نمی‎توانند کارهای بانکی خود را انجام دهند. ما به شبکه‎ای نیاز داریم که همیشه فعال و امن باشد.»

این شیوه استفاده، Capital One را به سمت پیاده سازی SD-WAN در شبکه این شرکت سوق می‎دهد. Capital One قادر خواهد بود از طریق هدایت ترافیک امن از زیرساخت اصلی بانک یک اتصال وای‎فای چند باندی قابل اطمینان را برای مشتريان خود فراهم کند.

پشتیبان گیری سیار در SD-WAN

دیل می‎گوید انتظار می‎رود به کار گیری اتصال موبایل برای پشتیبان گیری در SD-WAN یکی دیگر از مزایای بزرگ این صنعت در سال 2018 باشد. همین حالا هم بعضی از سازمان‎های بزرگ پلن‎های داده‎ را از خدمات دهندگان مخابراتی دریافت می‎کنند و در برخی موارد آنها قادرند داده‎های خود را با استفاده از اتصال مخابراتی از سراسر سازمان خود به عنوان پشتیبان استخراج کنند. دیل می‎گوید هر چه قیمت LTE و 4G کاهش پیدا می‎کند، این گزینه نیز به یک مورد استفاده گسترده تبدیل خواهد شد.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟