تمرکز بیشتر باعث افزایش کارایی و بهره‌وری می‌شود
چندوظیفگی را کنار بگذارید تا تمرکز شما و سودآوری کسب‌وکارتان بیشتر شود
کارآفرینان و صاحبان کسب‌وکارهای کوچک، عموما افرادی هستند که قادرند چندین پروژه را به‌طور هم‌زمان مدیریت کنند، با دیگران به‌بهترین شکل کار کنند و در کنار آن به‌سایر کارهای روزانه‌شان برسند. وقتی صحبت از کارآفرین می‌شود اولین چیزی که به‌ذهن می‌رسد چندوظیفگی یا مالتی‌تسکینگ است. اما آیا واقعا این ویژگی باعث افزایش بهره‌وری می‌شود؟

1606683296_1_0.gif

از طرف دیگر، با افزایش ابزار مالتی‌تسکینگ، همه ما می‌توانیم خیلی ساده‌تر از گذشته با تمام جنبه‌های مختلف کسب‌وکاری که داریم در ارتباط باشیم. یکی از این ابزارها، شبکه‌های اجتماعی هستند که با ارائه یک پلتفرم کاملا مقرون به‌صرفه امکان گسترش بیش از پیش کسب‌وکار را فراهم می‌کنند.

وقتی صحبت از کارآفرین می‌شود اولین چیزی که به‌ذهن می‌رسد مالتی‌تسکینگ است. اما آیا واقعا این ویژگی باعث افزایش بهره‌وری می‌شود؟

بر اساس نتایج تحقیق Psychonomic Bulletin & Review، تنها 2.5 درصد افراد قادر هستند که در یک مدت زمان طولانی هم مالتی‌تسکینگ باشند و هم بهره‌وری بالایی داشته باشند. تحقیقات نشان داده که این مسئله در خیلی از موارد باعث شکست کارآفرینان می‌شود. بر اساس این تحقیقات، این افراد در مقایسه با کسانی که چندان مالتی‌تسک نیستند تمرکز و توجه کمتری روی کاری که انجام می‌دهند دارند.

انجمن روان‌شناسان‌ آمریکا در همین خصوص تحقیق گسترده‌ای انجام داده و به‌این نتیجه رسیده است که هرچه بیشتر مالتی‌تسک باشید، احتمال از دست دادن تمرکز و کاهش کارایی و بازدهی به‌شدت افزایش پیدا می‌کند.

در این‌جا، نگاهی می‌اندازیم به چند مورد اساسی که همه افراد و به‌ویژه کارآفرینانی که به‌دنبال موفقیت هستند باید به‌خاطر داشته باشند.

1 - تمرکز و توجه را تبدیل به یک عادت روزانه کنید.

زمان کوتاهی از روز را به‌خودتان اختصاص دهید تا به‌دور از هیاهوی کار، یک برنامه هفتگی یا ماهانه مدون تنظیم کنید. در این‌صورت، می‌توانید تضمین کنید که روزهای موفق‌تری را در پیش خواهید داشت. یکی از کارهایی که باید حتما به‌آن عمل کنید نوشتن اهدافی است که به‌دنبال آن‌ها هستید. تحقیقات متعدد ثابت کرده که این مسئله کمک بسیار زیادی به‌شما می‌کند. اگر این ویژگی را در خود نهادینه کنید می‌توانید تا حد زیادی مطمئن باشید حتی در شرایط سخت و دشوار هم به‌آن پایبند خواهید بود.

2 - وظایف‌تان را در قالب گروه‌های مختلف دسته‌بندی کنید.

به‌عنوان مدیر و رهبر یک تیم باید قدرت تشخیص بین کارهای ضروری و مهم را داشته باشید. وظایف ضروری مانند مسائل مربوط به‌مشتریان، نحوه برخورد با یک رقابت جدید و مدیریت کارهای مربوط به حمل‌ونقل، از اهمیت زیادی برخوردارند و باید به‌سرعت مورد بررسی قرار گیرند.

از طرف دیگر، کارهای مهم می‌تواند شامل سازمان‌دهی و برنامه‌ریزی تقویم کاری، تهیه لیست‌های مربوط به مشتریان، بررسی وضعیت فروشندگان و حضور در جلسات و همایش‌های شبکه‌سازی یا سرمایه‌گذاری شود.

3 - شبکه‌های اجتماعی را با کارهایی که ذهن را به‌شدت درگیر می‌کنند، یکی نکنید.

شبکه‌های اجتماعی ابزاری برای کمک به‌کسب‌وکار شما هستند، اما از طرف دیگر می‌توانند تمرکز، بهره‌وری و خلاقیت‌تان را به‌طور قابل توجهی کاهش دهند. البته، هیچ‌گاه پیشنهاد نمی‌شود که شبکه‌های اجتماعی را به‌کل کنار بگذارید چون بر کسی پوشیده نیست که چه ابزار قدرت‌مندی برای گسترش کسب‌وکار هستند.

اما توییت‌کردن، استریم‌های زنده یا ضبط پادکست در حالی‌که مشغول بررسی یک تقاضا، پیشنهاد یا اطلاعات مربوط به مالیات هستید بدون شک یکی از مضرترین کارهایی است که می‌توان انجام داد.

به‌هرحال، مالتی‌تسکینگ چیزی است که در ذهنیت همه کارآفرینان حک شده است. باور عمومی بر این است که مالتی‌تسکینگ باعث افزایش بهره‌وری در مدیریت و هم‌چنین تقویت خلاقیت در کار می‌شود. اما، عدم وجود تمرکز کافی و ناتوانی در اولویت‌دهی مسائل مرتبط با کسب‌وکار باعث هدر رفتن زمان، افزایش هزینه‌ها در کنار درآمد کمتر و در نهایت از دست دادن مشتریان می‌شود. سعی کنید کمی از مالتی‌تسکینگ فاصله بگیرید، کارهای خود را در گروه‌های مختلف سازمان‌دهی کنید و زمانی از شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید که باعث تقویت خلاقیت و کارایی می‌شوند. 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟