کدام یک برنده رقابت بر سر دستیابی به سرعت بیشتر می‌شوند
مبارزه موزیلا با فایرفاکس کوانتومی و گوگل با کروم
بنیاد موزیلا همزمان با انتشار نسخه بتای فایرفاکس 57 اعلام کرد، فرآیند توسعه مرورگر ویژه این شرکت موسوم به پروژه کوانتومی وارد فاز بتا شده است. این حرف به معنای آن است که ما پس از گذشت یک سال از انتشار خبر ساخت این مرورگر سرانجام نسخه اصلی مرورگر فایرفاکس را مشاهده خواهیم کرد.

1606683296_1_0.gif

البته دلیل این نام‌گذاری عجیب را موزیلا این‌گونه اعلام داشته است که به‌کارگیری عبارت مرورگر فایرفاکس نسخه 57 این ذهنیت را به وجود می‌آورد که یکسری ویژگی‌ها به نسخه جدید افزوده شده است. حال آن‌که به گفته این شرکت نسخه جدید یا همان فایرفاکس کوانتومی قرار است یکسری ویژگی‌های بنیادین را در اختیار کاربران قرار دهد.

 فایرفاکس گفته است این مرورگر نه تنها از پایه مورد بازنگری قرار گرفته است، بلکه در زمینه سرعت نسبت به نمونه‌های قبلی تغییر کاملا محسوسی داشته است. به شکلی که اکنون آماده است با مرورگر کروم در این زمینه به رقابت بپردازد. بنیاد موزیلا به شکل جدی از فرآیند توسعه موتور Servo پشتیبانی به عمل می‌آورد. موتوری که برای ساخت آن از زبان Rust استفاده شده است. در حالی که این موتور به لحاظ سرعت حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد اما در مقایسه با موتورهای دیگری همچون Gecko که نسخه فعلی فایرفاکس از آن استفاده می‌کند و موتور Blink که مرورگر کروم از آن استفاده می‌کند دارای کاستی‌هایی است. موزیلا با توسعه پروژه کوانتوم به دنبال آن است تا مولفه‌های موجود در موتور Gecko را به درون موتور Servo وارد کرده و در نهایت به فاکتور سرعت در این زمینه دست پیدا کند.

مطلب پیشنهادی

کیفیت نگارش خود را از طریق این افزونه کروم بهبود بخشید

اما به اعتقاد این شرکت این فرآیند زمان‌بر بوده و به یکباره امکان جایگزینی کامل وجود ندارد. یکی از مهم‌ترین مولفه‌های زیرساختی پروژه کوانتوم موتور مربوط به پردازش فایل‌های CSS موسوم به Quantum CSS است. موتوری که به منظور رندر کردن جلوه‌های بصری صفحات به کار گرفته می‌شود. در موتور جدید موزیلا سعی کرده است از تکنیک‌های پردازش موازی برای دستیابی به حداکثر سرعت بارگذاری صفحات استفاده کند و البته در این زمینه نیز موفق بوده است.

مطلب پیشنهادی

کارگروه مهندسی اینترنت تصمیم گرفت ترافیک اینترنت را رمزنگاری کند

 این تکنیک به فایرفاکس اجازه می‌دهد هسته‌های مختلف پردازنده را به یک اندازه به کار گرفته و در نتیجه بار پردازشی را روی هسته‌های مختلف تقسیم کند. ویژگی جالب توجه فایرفاکس کوانتومی در زمینه مدیریت زبانه‌ها است. از این پس مرورگر فایرفاکس بر مبنای رفتار کاربر زبانه‌هایی که به شکل مکرر از آن‌ها استفاده می‌شود را به ترتیب مرتب کرده و نمایش می‌دهد. موزیلا می‌گوید این تکنیک میزان به‌کارگیری حافظه را در مقایسه با مرورگر کروم نزدیک به 30 درصد کاهش می‌دهد. نسخه رسمی فایرفاکس کوانتومی قرار است دو ماه دیگر (نوامبر) عرصه شود. در حال حاضر نسخه‌های آزمایشی فایرفاکس برای پلتفرم‌های لینوکس، اندروید، ویندوز و iOS عرضه شده است.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟