اینترنت 16 میلیون بار سریع‌تر
همکاری مایکروسافت و فیس‌بوک: سریع‌ترین کابل زیردریایی جهان با ظرفیت 160 ترابایت بر ثانیه
مایکروسافت و فیس‌بوک نزدیک به چند ماه پیش بیانیه‌ مشترکی صادر کردند و اعلام داشتند که مقدمات لازم برای پیاده‌سازی پروژه فوق عظیمی که لقب سریع‌ترین کابل اینترنتی جهان را در زیر اقیانوس اطلاس را به خود اختصاص داده آماده شده است. پروژه‌ای که از ویرجینیای شمالی آغاز شده و تا شهر بیلبائو اسپانیا امتداد خواهد داشت. این کابل فوق‌العاده گران‌قیمت و عظیم که MAREA نام دارد طولی به درازی 4100 مایل دارد و قادر است پهنای باند بیشتر از 160 ترابیت بر ثانیه داشته باشد.

1606683296_1_0.gif

این دو شرکت با همکاری شرکت مخابراتی Telxius سرانجام موفق شدند کابل ارتباطی زیردریایی این پروژه را تکمیل کرده و سرعت انتقال داده‌ها را 16 میلیون برابر سریع‌تر از خطوط اینترنتی کنند که امروزه مردم از آن استفاده می‌کنند. کابل ساخته شده همان‌گونه که وعده داده شده بود سرعتی برابر با 160 ترابیت بر ثانیه دارد و به نظر می‌رسد تا مدت‌های طولانی لقب پر سرعت‌ترین خط ارتباطی را از آن خواهد کرد.

از طریق کابل فوق امکان ارسال 71 میلیون فیلم سینمایی با کیفیت بسیار بالا تنها در عرض یک ثانیه از یک قاره به قاره دیگر امکان‌پذیر خواهد بود. کابل اینترتی زیردریایی فوق که Marea نام دارد 6600 کیلومتر طول دارد و اکنون دو قاره امریکا و اروپا را به یکدیگر متصل کرده است. این کابل از هشت جفت کابل فیبرنوری که در سیم‌های مسی درهم تنیده شده‌اند ساخته شده است. کار ساخت این پروژه از آگوست سال 2016 میلادی آغاز شد. این کابل به شکل کاملا قابل توجهی به دو شرکت فیسبوک و مایکروسافت کمک خواهد کرد تا سرویس‌های خود را با بالاترین کیفیت و همچنین بیشترین سرعت در اختیار مصرف‌کنندگان خود قرار دهند.

در راستای تکمیل این پروژه مایکروسافت همچنین بودجه‌ای معادل 1.1 میلیارد دلار برای یک مرکز داده که در ویرجینیا در حال ساخت و تکمیل است اختصاص داده است. لازم به توضیح است که آمازون و فیس‌بوک نیز از مدت‌ها قبل مراکز داده‌ای خود را در این بخش ایجاد کرده بودند. فرانک ری، سخن‌گویا مایکروسافت بر این باور است که پروژه MAREA نه تنها باعث بهبود سامانه‌های کلاود خواهد شد، بلکه به عنوان سرآغازی بر نسل جدید زیرساخت‌های اینترنتی خواهد بود.

 شرکت تلسیوس یکی از زیرمجموعه‌های شرکت مادر ‌ Telxiusاست که این پروژه را تکمیل کرده است. گفته شده است مراسم بهره‌برداری و افتتاح رسمی این پروژه سال 2018 خواهد بود. در همین ارتباط گوگل نیز پروژه مشابهی را در حال تکمیل دارد. پروژه کابل زیر دریایی این شرکت فستر نام داشته و به‌طور میانگین سرعت 60 ترابیت بر ثانیه خواهد داشت.

این کابل قرار است مسیر 9000 کیلومتری از ژاپن تا سواحل غربی ایالات متحده را طی کرده و همچنین بخش‌هایی از آفریقای جنوبی و آسیا را نیز پوشش دهد. پروژه‌ای که گوگل گفته است در صورت تکمیل شدن به این شرکت اجازه خواهد داد به هر نقطه‌ای از این سیاره خاکی دسترسی داشته باشد.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟