نتایج آخرین تحقيقات دانشمندان در مورد سرطان
مبارزه با سرطان مغز با استفاده از ویروس زیکا
هر چند همه ویروس زیکا را به عنوان آسیب رسان نقص‎های زایمان از جمله میکروسفالی و آسیب‎های مغزی می‎شناسند، اما حالا مشخص شده است که این ویروس برای یک هدف بسیار بزرگ یعنی مبارزه با سرطان مغز می‎تواند مفید هم باشد.

1606683296_1_0.gif

در یک تحقيق انجام شده که چند روز پیش در مجله Experimental Medicine منتشر شد، محققان نشان دادند که زیکا در واقع می‎تواند روی مداوای نوع سختی از سرطان مغز موثر باشد. گلیوبلاستوما شایع‎ترین نوع سرطان مغز در ایالات متحده است و درمان آن معمولا از طریق جراحی، شیمی‎ درمانی و پرتو درمانی انجام می‎شود، با این وجود تومورهای گلیوبلاستوما اغلب ظرف چند ماه دوباره عود می‎کنند.

شیوه‎های درمانی استاندارد روی اکثریت سلول‎های سرطانی به خوبی اثر می‎گذارد، اما سلول‎های بنیادی که باعث تولید تومورها می‎شوند بعد از حذف سلول‎های سرطانی اصلی دوباره به آنها اجازه تولید تومورهای بیشتری را می‎دهد. اما زیکا برعکس این را انجام می‎دهد. این ویروس می‎تواند سلول‎های بنیادی را هدف قرار داده و از تکثیر سلول‎های سرطانی جلوگیری کند. بنابراین از لحاظ نظری این روش‎های درمانی متفاوت اگر با هم انجام شود می‎تواند نتایج خوبی به همراه داشته باشد.

این ویژگی زیکا همان چیزی است که باعث ایجاد اختلال در شکل گیری جنین می‎شود. این ویروس به سیستم عصبی مرکزی در حال رشد تبدیل می‎شود و سلول‎های نوروپروژنیت (سلول‎هایی که بعدا به انواع مختلفی از سلول‎های مغز تبدیل می‎شوند) را می‎کشد. محققان پی‎برده‎اند که سلول‎های بنیادی گلیوبلاستوما بسیار شبیه به سلولهای نوروپروژنیت رفتار می‎کنند و همین باعث می‎شود تا زیکا به یک درمان بالقوه تبدیل شود.

در آزمايشات انجام شده ویروس زیکا قادر بود تا سلول‎های بنیادی خارج شده از بیمار را نابود کند و وقتی این ویروس به تومورهای مغز موش‎ها تزریق شد، باعث کوچکتر شدن تومورها شد. این محققان همچنین نشان دادند که این ویروس تاثیری روی سلول‎های مغزی غیر سرطانی نمی‎گذارد و نسخه‎های اصلاح شده زیکا که این ویروس را در مقابل سیستم ایمنی بدن تضعیف می‎کند همچنین قادر است سلول‎های گلیوبلاستوما را هم از بین ببرد.

محققان هنوز این روش را برای مطالعات انسانی پیشنهاد نمی‎کنند و معتقدند اثرات این ویروس روی موش و انسان متفاوت است. اما از آنجا که زیکا خطر زیادی برای افراد بالغ ندارد، می‎توان امیدوار بود که این شواهد علمی‎ بتواند در آینده راهکاری برای مداوای سرطان مغز باشد.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟