جایگزین اشعه ایکس پرهزینه ساخته شد
دوربینی که داخل بدن انسان را می‌بیند
دانشمندان موفق به ساخت دوربینی شده‌اند که می‌تواند داخل بدن انسان را ببیند. این نوآوری به پزشکان کمک می‌کند تا به‌جای انجام آزمایش‌های هزینه‌بر اشعه ایکس از این دوربین برای معاینه داخل بدن افراد استفاده کنند. علاوه بر این، منابع نور داخل بدن مانند آندوسکوپ قابل شناسایی توسط این دوربین خواهد بود.

1606683296_1_0.gif

پروفسور «کِو دالیوال» از دانشگاه ادینبورگ که عضوی از تیم طراحی و ساخت این دوربین بوده می‌گوید: "این دوربین توانایی‌های بی‌شماری برای کاربردهای گوناگون دارد که یکی از آن‌ها استفاده از آن به‌جای اشعه ایکس برای بررسی وضعیت داخلی بدن است."

وقتی صحبت از بهداشت و درمان به‌میان می‌آید قضیه حساس‌تر می‌شود زیرا قرار است از این دوربین برای روش‌های تهاجمی در جهت درمان بیماری استفاده شود در نتیجه پزشکان باید همواره از محل دقیق دوربین مطلع باشند.

مطلب پیشنهادی

سونی از دوربین حیرت انگیز اکشن کم RX0 رونمایی کرد

اشعه‌هایی که از آندوسکوپی ساطع می‌شود قادر به حرکت در بدن هستند اما معمولا به‌جای این‌که در یک مسیر مستقیم حرکت کنند به دیواره‌ها برخورد و پخش می‌شوند. همین مسئله موجب ناتوانی پزشکان در بررسی دقیق بدن می‌شود. اما دوربین جدید می‌توان ذرات بسیار ریزی که به آن‌ها فوتون گفته می‌شود را تشخیص داده و شناسایی کند.

دوربین ساخته شده توسط محققان دانشگاه ادینبورگ علاوه بر این‌که قادر به شناسایی نور در بین بافت‌های ضخیم بدن است، مدت زمان عبور اشعه در داخل بدن را هم ثبت می‌کند. در نتیجه، دستگاه همواره از مکان دقیق آندوسکوپ مطلع است. گفته می‌شود این دوربین حتی در بافتی که ضخامت آن حدود 20 سانتی‌متر است قادر به تشخیص نور است.

این دستگاه بخشی از پروژه تحقیقاتی Proteus Interdisciplinary است که هدف آن توسعه فناوری‌های گوناگون برای شناسایی و درمان بیماری‌های ریوی است. این پروژه با همکاری دانشگاه Heroit-Watt انجام می‌شود.

تصویری که در سمت چپ می‌بینید مربوط به انتهای آندوسکوپ است که محل دقیق آن‌را داخل ریه یک گوسفند نشان می‌دهد. تصویری که در سمت راست می‌بینید مربوط به دوربین‌های رایج و متداول است. همان‌طور که می‌بینید با استفاده از این دوربین نور کاملا پخش شده است.

این دستگاه اعضای داخل بدن را معاینه می‌کند. در این‌جا خبری از اشعه ایکس با هزینه‌های بسیار بالا نیست.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟