راه‌کاری تازه برای ذخیره اطلاعات
NAS کلاود چیست و استفاده از آن چه فوایدی دارد؟
با ظهور NAS کلاود نیاز به ذخیره‌سازهای فیزیکی و تجهیزات سخت‌افزاری از بین می‌رود و شرکت‌ها و سازمان‌ها می‌توانند اطلاعات خود را از دیتاسنترهای مختلف به سمت کلاود برده و هم هزینه‌های خود را کاهش دهند و هم این‌که همه اطلاعات را در یک محل به‌صورت مجمتع در اختیار داشته باشند.

1606683296_1_0.gif

به‌گفته تک‌ناویو، Cloud NAS یا NAS ابری در حال پیدا کردن جایگاه خود در بازار است. اما هنوز هم خیلی از افراد و کارشناسان حوزه فناوری با اصطلاح NAS ابری یا NAS مبتنی بر کلاود غریبه هستند. پس بهتر است قبل از هر چیز ببینیم NAS کلاود چیست. NAS ابری مشابه همان فناوری است که در حال حاضر تحت‌ عنوان NAS در مراکز داده استفاده می‌شود. ولی یک تفاوت عمده بین این دو وجود دارد: برخلاف زیرساخت‌های مرسوم NAS ،NAS کلاود یک ماشین فیزیکی نیست و در حقیقت، مبتنی بر نرم‌افزار است و به‌شکلی طراحی شده که در کلاود کار کند.

مطلب پیشنهادی

۱۹ سرویس آنلاین رایگان کلاود خانگی برای ذخیره‌سازی اطلاعات
کدام خدمات‌دهندگان ابری مناسب کار شما هستند؟

به‌بیان دیگر، NAS کلاود یک "NAS در داخل کلاود" است و با بهره‌گیری از مزیت‌های محاسبات ابری باعث ساده شدن زیرساخت و کاهش هزینه‌ها می‌شود. خیلی از محصولات NAS کلاود روی تأمین کنندگان کلاود مانند "سرویس‌های وب آمازون (AWS)" و "مایکروسافت آزور" کار می‌کنند. در این سیستم، از کلاود به‌عنوان منبع مرکزی همه داده‌ها استفاده می‌شود.

اما چرا به چنین چیزی احتیاج داریم؟ این روزها شکل کار دچار دگرگونی عظمیی شده اما فضای ذخیره‌سازی دیتا در طی دو دهه گذشته تغییر چندان زیادی نداشته است. به‌نظر می‌آید که زمان آن رسیده تا ذخیره‌سازها نیز خودشان را با این تغییر و تحول وفق دهند. NAS کلاود با مجموعه توانایی‌هایی که دارد می‌تواند مدت زمان مهاجرت NAS به کلاود را کاهش دهد. از طرف دیگر، مدیریت NAS در کلاود به‌مراتب ساده‌تر است.

مزیت‌های عمده NAS مبتنی بر کلاود

- حذف سیستم‌های NAS قدیمی: NAS کلاود با تأمین کنندگان کلاود عمومی کار می‌کند. وقتی از سیستم‌های قدیمی به کلاود کوچ کنید می‌توانید با آسودگی خاطر NAS قدیمی را خاموش کنید و قراردادهای پرهزینه نگهداری را خاتمه دهید.

- عدم نیاز به بکاپ‌های محلی یا نوارها: برخی از سرویس دهندگان کلاود مانند AWS یا مایکروسافت آزور به‌صورت خودکار داده‌ها را بکاپ می‌گیرند و آرشیو می‌کنند. با استفاده از سیستم جدید تمام این فرآیندها به‌جای این‌که در چندین سایت انجام شود در داخل کلاود صورت می‌گیرد.

- ریکاوری زمان بحران: با استفاده از NAS کلاود همه داده‌ها در یک‌جا گردآوری می‌شوند. سرویس دهندگان کلاود از کپی‌های مختلف اطلاعات و چندین دیتاسنتر استفاده می‌کنند تا داده‌ها همیشه قابل بازیابی باشند. با توجه به این‌که اطلاعات در چندین سایت ذخیره می‌شوند نگرانی از بابت بکاپ‌گیری روی نوار وجود ندارد.

هزینه کمتر: شما تنها برای فضای ذخیره‌ای که نیاز دارید به تأمین کننده کلاود پول پرداخت می‌کنید. قیمت ذخیره‌سازهای کلاود دائما در حال کاهش است و شما می‌توانید بر اساس نیازتان و بدون نگرانی از بابت هزینه‌ها بهترین سرویس کلاود را انتخاب کنید.

موارد استفاده NAS مبتنی بر کلاود

- بکاپ اطلات در کلاود: داده‌های خود را از دیتاسنتر VMWare به کلاود منتقل کنید. در این روش نیاز به بکاپ‌های فیزیکی از بین می‌رود.

- اپ‌های جدید: NAS کلاود به توسعه دهندگان اجازه می‌دهد تا خیلی سریع و بدون نیاز به ذخیره‌سازهای سخت‌افزاری، یک زیرساخت ذخیره‌ساز را برای یک کاربرد جدید یا پروژه تازه برپا کنند. توسعه دهندگان با تنها چند کلیک و به‌سادگی زیرساخت مورد نیازشان را می‌سازند.

- سرویس‌های فایل برای ذخیره‌ساز S3: آلترناتیوی که این سیستم ارائه می‌دهد هزینه کمتر، دوام بیشتر و مقیاس بزرگ‌تری را دربر می‌گیرد. NAS کلاود با استفاده از ذخیره‌سازهای S3 به مشتریان این امکان را می‌دهد تا از دوام و مقیاس بیشتر آن‌ها در کنار هزینه پایین‌تر نهایت استفاده را ببرند.

- ذخیره‌ساز دائمی داکر: داکر نمی‌تواند حجم زیادی از اطلاعات را بین چندین میزبان داکر به‌اشتراک بگذارد و وقتی یکی از نگهدارنده‌های داکر پاک شود اطلاعات آن از بین می‌رود. اما با استفاده از NAS کلاود اشتراک‌گذاری فضای ذخیره دائمی بین نگهدارنده‌های داکر و میزبانان امکان‌پذیر می‌شود.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟