استفاده بی‌نظیر دانشمندان از اعضای بدن حیوانات برای احیای اندام‌های بدن انسان
تولید یک دستمال کاغذی عجیب برای بازسازی قلب، کبد و سایر اندام‌های انسان
دستمال کاغذی که به‌دلیل نازکی و انعطاف‌پذیری بالا برای ساخت پرنده اریگامی مورد استفاده قرار می‌گیرد می‌تواند برای احیا و بازسازی اعضا و اندام‌های آسیب‌دیده بدن به‌کار گرفته شود. دانشمندان موفق شدند با استفاده از اندام‌های خوک و گاو نوعی دستمال کاغذی عجیب بیواکتیو (زیست‌فعال) درست کنند.

1606683296_1_0.gif

دستمال کاغذی زیست‌فعالی که اخیرا توسط دانشمندان تولید شده می‌تواند برای احیا و بازسازی تخم‌دان، رحم، کلیه، کبد، عضلات و پروتئین‌های قلب انسان‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

حتی از این کاغذها برای تولید دوباره هورمون در بدن بیماران سرطانی استفاده می‌شود. تحریک دوباره سلول‌های عضلات و ماهیچه‌ها در افرادی که دچار آسیب‌دیدگی‌های شدید شده‌اند نیز از همین طریق قابل انجام است. اما شاید جالب باشد که بدانید این دستمال کاغذی جدید کاملا اتفاقی و تصادفی ساخته شد.

مطلب پیشنهادی

با چاپگر‌های سه بعدی زیست‌فناوری بیشتر آشنا شوید!

این دستمال چگونه کار می‌کند؟

محققان برای از بین بردن سلول‌های روی اندام‌های خوک و گاو از مواد پاک‌کننده استفاده کردند. این کار باعث می‌شود تا تنها پروتئین‌های ساختار طبیعی باقی بماند. این پروتئین‌ها بعد از خشک شدن تبدیل به پودر شده و طی فرآیندهایی به دستمال کاغذی تبدیل شدند. هر کاغذ شامل پس‌مانده‌های بیوشیمیایی و معماری پروتئین هستند که از آن‌ها برای تحریک سلول‌ها استفاده می‌شود تا رفتار خاصی را از خودشان بروز بدهند. این روش بی‌نظیر در تولید هورمون‌های طبیعی در بدن بیماران جوانی که به سرطان مبتلا هستند کاملا مؤثر است و منجر به ترمیم زخم‌ها می‌شود.

دانشمندان دانشگاه نورث‌وسترن با استخراج سلول‌هایی که به اندام فرم و ساختار می‌دهند و تبدیل آن‌ها به دستمال‌های کاغذی منعطف به نتایج بسیار خوبی دست یافته‌اند. این دستمال قادر به پشتیبانی از رشد سلول‌های بنیادی در بدن انسان است و به بدن در احیای دوباره اندام‌ها کمک می‌کند.

اما، دانشمندان در ابتدای کار چنین هدفی نداشتند. ولی یک اتفاق کاملا تصادفی باعث شد تا آن‌ها به این اختراع فوق‌العاده دست پیدا کنند. یکی از اعضای تیم به‌نام «آدام ژاکوس» در تلاش برای ساخت جوهر قابل چاپ سه‌بعدی مشابه سایر مواد قابل چاپ سه‌بعدی بود که از آن‌ها در ترمیم و احیای استخوان، اندام‌ها و عضلات عصبی استفاده می‌شود. اما، به‌طور اتفاقی مقداری از این جوهر روی کاغذ ریخته شد و زمانی‌که او قصد پاک کردن جوهر را داشت متوجه شد که این جوهر یک ورق خشک را شکل داده است: "وقتی سعی کردم آن را بلند کنم متوجه شدم که قدرت و استحکام زیادی دارد. ناگهان، فکری به ذهنم خطور کرد. می‌توان از همین روش برای سایر اندام‌های بدن استفاده کرد."

وی اضافه می‌کند که: "ذخیره‌سازی، تا کردن و یا لوله کردن و بریدن آن‌ها مانند یک کاغذ ساده و آسان است." اگر پزشکان بخواهند از آن‌ها در حین جراحی استفاده کرده و شکل و فرم خاصی به آن‌ها بدهند، این ماهیت تخت و انعطاف‌پذیر اهمیت زیادی خواهد داشت.

دکتر ژاکوس در پایان می‌گوید: "این کاغذ می‌تواند مانند یک باند داخلی برای زخم‌ها عمل کند. هم‌چنین، با این کاغذ می‌توان برای بازگرداندن وظایف معمولی هورمون‌ها در بیماران جوانی که به سرطان مبتلا هستند استفاده کرد. تغییر شکل دادن گوشت، کبد، کلیه و قلب حیوانات به مواد بیوی شبیه به کاغذ واقعا خارق‌العاده است."

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟