اگر فکر می‌کردید مغز ما دنیا را سه‌بعدی می‌بیند سخت در اشتباهید
یافته جدید دانشمندان: پردازش 11 بعدی مغز انسان از اجسام
دانشمندان علوم اعصاب یک شاخه کلاسیک و قدیمی از ریاضیات را به‌روشی کاملا جدید به‌کار گرفتند تا نگاهی تازه به ساختار مغز انسان داشته باشند. کشفیات آن‌ها فوق‌العاده است: مغز انسان مملو از ساختارهای هندسی چند بعدی است که در 11 بعد مختلف مشغول به‌کار هستند.

1606683296_1_0.gif

چیزی که همه انسان‌ها به‌آن عادت کرده‌اند نگاه کردن به‌دنیا از منظر سه‌بعدی است. برای همین یافته جدید کمی سخت و پیچیده است. ولی باید اذعان کرد کشف تازه دانشمندان قدم بزرگ بعدی برای فهم و درک درست از بافت مغز است، پیچیده‌ترین ساختاری که می‌شناسیم.

مطلب پیشنهادی

ماسکی که با تحریک الگوهای مغز، خواب راحت و عمیق را به شما هدیه می‌دهد

تازه‌ترین مدل مغز توسط تیمی از محققان "پروژه مغز آبی" ساخته شده است. این تیم سوییسی هدف خود را روی تهیه یک نمونه بازسازی شده مجهز به ابرکامپیوتر از مغز انسان متمرکز کرده است. برای این کار از "توپولوژی جبری" استفاده شد. این توپولوژی شاخه‌ای از ریاضیات است و برای تشریح و توصیف ویژگی‌های اجسام و فضاها بدون درنظر گرفتن نحوه تغییر شکل آن‌ها استفاده می‌شود. آن‌ها به این نتیجه رسیدند که گروه‌های نورون در قالب Clique به‌هم وصل می‌شوند و تعداد نورون‌های هر clique منجر به اندازه آن در قالب یک جسم هندسی با ابعاد بزرگ می‌شود.

«هنری مارکرام»، دانشمند علوم اعصاب از مؤسسه EPFL در کشور سوییس و سرگروه محققان این پروژه می‌گوید: "ما موفق شدیم دنیایی پیدا کنیم که تا پیش از این اصلا تصور نمی‌شد. حتی در کوچک‌ترین ذرات مغز هم ده‌ها میلیون از این اجسام وجود دارد، اجسامی که می‌توانند تا 7 بعد داشته باشند. حتی در برخی از شبکه‌ها ساختارهایی با 11 بعد پیدا کردیم."

طبق تحقیقات صورت‌گرفته تعداد نورون‌های مغز انسان رقم شگفت‌انگیز 86 میلیارد است. این نورون‌ها با ارتباطات زیادی که در ابعاد مختلف دارند باعث شکل‌گیری یک شبکه عظیم سلولی می‌شوند و به این‌ترتیب ما می‌توانیم فکر کنیم و هوشیار باشیم. اما با توجه به تعداد بسیار زیاد ارتباطات هنوز درک درست و دقیقی از نحوه کار شبکه عصبی مغز وجود ندارد. ولی قالب کاری جدید به‌کمک ریاضیات می‌تواند ما را یک قدم به پیش ببرد.

تیم تحقیق برای انجام تست‌های ریاضی از یک مدل تعریف شده به‌نام "نئوکورتکس" استفاده کردند. گفته می‌شود نئوکورتکس جدیدترین بخش متحول شده مغز انسان است. بعد از این مرحله، تست‌ها روی بافت مغز موش‌ها نیز انجام شد. یکی از اعضای تیم تحقیق در خصوص استفاده از توپولوژی جبری می‌گوید: "این توپولوژی در آنِ واحد هم میکروسکوپ است و هم تلسکوپ. به‌کمک آن، می‌توان داخل شبکه نورون زوم کرد تا ساختارهای پنهان را پیدا کرد و فضاهای خالی آن را به‌دقت مشاهده کرد."

این یافته‌ها تصویر جدیدی از نحوه کار مغز را نشان می‌دهد ولی به‌گفته محققان هنوز راه زیادی در پیش است و کارهای زیادی باید انجام شود تا بفهیم پیچیدگی اشکال هندسی چند بعدی چگونه توسط روابط بین نورون‌ها شکل می‌گیرند.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟