بعد از ابرکامپیوترها منتظر ورود ابر ابرکامپیوترها باشید
سومین "ابر ابرکامپیوتر" چین سال 2018 راه‌اندازی می‌شود
چین سومین نمونه از ماشین محاسباتی فوق‌العاده عظیم خود را می‌سازد. طبق خبری که توسعه‌دهندگان این دستگاه که "ابر ابرکامپیوتر" نامیده می‌شود اعلام کردند قرار است ماه ژوئن سال 2018 میلادی راه‌اندازی شود.

1606683296_1_0.gif

نمونه اولیه کامپیوتر فوق‌العاده عظیم «سان‌وی» توسط مرکز ملی تحقیقات فناوری و مهندسی کامپیوتر موازی (NRCPC) و مرکز ملی ابرمحاسبات در منطقه جینان در شرق استان شاندونگ چین توسعه می‌یابد. گروه NRCPC پیش از این هدایت تیم توسعه دهنده Sunway TaihuLight را به‌عهده داشته است. این دستگاه موفق شد طی دو دوره متوالی در همایش‌های بین‌المللی ابرمحاسباتی که در فرانکفورت آلمان برگزار می‌شود لقب سریع‌ترین کامپیوتر دنیا را به دست آورد. 

این کامپیوتر فوق‌العاده عظیم قادر است در هر ثانیه یک کوینتیلیون عملیات را انجام دهد. یک کوینتیلیون برابر است با عدد یک با 18 صفر به توان 2. این سرعت یعنی چیزی حدود 8 برابر کاری که Sunway TaihuLight انجام می‌دهد. بالارفتن سرعت محاسبات باعث پیشرفت تحقیقات در خصوص تغییرات آب‌وهوایی، علوم فضا، دارو و اقیانوس‌شناسی می‌شود.

مطلب پیشنهادی

تماشا کنید: آیرودینامیک دِرون را با این ابرکامپیوتر ببینید
کاربردهای دِرون بیشتر از عکاسی و فیلم‌برداری است

در حال حاضر، کشورهای آمریکا و چین پیشروان توسعه کامپیوترهای فوق‌العاده عظیم هستند. تیم‌های مشارکت کننده در این پروژه در چین شامل سه تیم NRCPC، Sogon و NUDT می‌شود. هر سه تیم با تمام توان و تلاش خود در حال پیش‌برد برندهای‌شان هستند: Sunway، Sogon و Tianhe.

تیم NUDT که با مرکز ملی ابرمحاسبات در تین‌جیان همکاری می‌کند وعده داده نمونه در دست ساخت آن‌ها تا پایان سال جاری میلادی آماده می‌شود. از طرف دیگر، Sogon از اواخر سال گذشته کار خود را شروع کرد. انتظار می‌رود بعد از آماده شدن نمونه‌های اولیه، در سال 2020 میلادی شاهد حضور این دستگاه‌های بی‌نظیر در بازار باشیم.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟