گارتنر گزارش مالی شرکت‌های IT در سال 2016 را منتشر کرد
هفت غول دنیای دیجیتال، درآمدهای افسانه‌ای
اپل باز هم در صدر لیست فروشنده‌های IT در سراسر دنیا قرار گرفت. این شرکت موفق شد در سال 2016 میلادی از فروش قطعات و محصولات IT حدود 218.1 میلیارد دلار درآمد داشته باشد. بعد از اپل، شرکت سامسونگ با یک اختلاف 79 میلیارد دلاری در مکان دوم قرار گرفته است.

1606683296_1_0.gif

طبق گزارشی که توسط مؤسسه معتبر گارتنر در روز سه‌شنبه منتشر شد شرکت اپل با درآمد بیشتر از 218 میلیارد دلار در سال گذشته توانسته مجددا جایگاه خود را در رأس فهرست بزرگ‌ترین شرکت‌های فروشنده خدمات و قطعات IT در دنیا حفظ کند. اما فاصله اپل با رتبه دوم این لیست یعنی  سامسونگ رقمی معادل 79 میلیارد دلار است و این حاکی از عملکرد فوق‌العاده اپل تحت رهبری تیم کوک است.

مطلب پیشنهادی

۹ فناوری پول‌ساز میلیاردی سال ۲۰۱۷
سال آینده میلادی هوش‌مصنوعی غوغا می‌کند

با این‌حال نباید از این مسئله غافل شد که درآمد اپل در سال قبل از آن یعنی 2015 چیزی حدود 235 میلیارد دلار بوده و این یعنی یک کاهش 17 میلیارد دلاری. سامسونگ هم که در رده دوم این فهرست جاخوش کرده با کاهش درآمد روبرو بوده به‌طوری که درآمد آن از 142 میلیارد دلار در سال 2015 به 139.1 میلیارد دلار در سال 2016 کاهش یافته است. در این بین فقط شرکت گوگل است که عملکرد مثبتی در مقایسه با دوره قبل داشته و درآمد آن از 74.9 میلیارد دلار در سال 2015 به رقم 90.1 میلیارد دلار در سال 2016 افزایش یافته است.

شرکت‌های مایکروسافت و آی‌بی‌ام به ترتیب در رتبه‌های چهارم و پنجم قرار گرفته‌اند. درآمد سالیانه مایکروسافت در طول سال 2016 برابر با 85.7 میلیارد دلار و درآمد آی‌بی‌ام برابر با 77.8 میلیارد دلار بوده است. این دو شرکت هم بر اساس گزارش مالی سال 2015 درآمد کمتری کسب کرده‌اند. درآمد مایکروسافت در این سال 88.1 میلیارد دلار و درآمد آی‌بی‌ام 79.6 میلیارد دلار بوده است.

گارتنر در گزارش خود به این موضوع اشاره می‌کند که حجم عظیم درآمد سه شرکت بالای این فهرست یعنی اپل، سامسونگ و گوگل به دلیل کنار هم قرار گرفتن ابزار و عوامل قدرت‌مندی بوده است. این شرکت تحلیلی از همگرایی ابزار اجتماعی، موبیلیتی، کلاود و اطلاعات که در حقیقت پیش‌برنده کسب‌وکارهای جدید هستند به‌عنوان فاکتورهای مهم در رسیدن به این سطح از درآمد اشاره می‌کند.

«جان دیوید لاولاک»، معاونت شرکت گارتنر در بیان این مطلب می‌گوید: "نیاز خریداران و مصرف‌کنندگان محصولات IT در حال تغییر است. مدیران عامل شرکت‌ها روی رشد و پیشرفت تمرکز کرده‌اند و بیشتر از گذشته به ماحصل کسب‌وکار خود از هزینه‌هایی که برای IT می‌کنند توجه نشان می‌دهند. سال‌های زیادی است که همگرایی این نیروها و عوامل در کانون توجه قرار دارد. با این‌حال، تأثیر کسب‌وکارهای دیجیتالی باعث پیدایش دسته‌بندی‌های جدید شده است."

گارتنر معتقد است مایکروسافت در زمان آغاز این همگرایی، یک شرکت بزرگ و تأثیرگذار بوده است. در دورانی که شاهد ظهور پدیده‌ای به‌نام وب و کسب‌وکار اینترنتی بودیم غول نرم‌افزاری دنیا پیشروی بازار بود و بعد از گذشت سال‌ها توانسته هم‌چنان خود را به‌عنوان یک عامل مهم در این عرصه حفظ کند.

مطلب پیشنهادی

پیش‌بینی‌های گارتنر برای بازار اسمارت‌فون‌ها در سال ۲۰۱۷

از طرف دیگر، آی‌بی‌ام از زمانی که بازارهای IT شروع به مطرح شدن کردند توانست با بزرگ کردن خود یک نیروی مهم در دنیا به‌شمار برود. یعنی دوره‌ای که شاهد رواج استفاده از سرورها، منابع ذخیره‌سازی و خدمات مشاوره‌ای بودیم. گارتنر در بخشی از خبر خود به این مسئله اشاره می‌کند که: "نیاز به این‌گونه دستگاه‌ها و سرویس‌ها در کنار گوشی‌های موبایل و پی‌سی‌ها هم‌چنان به همین شکل باقی می‌ماند ولی کلاود زیربنای تمام پروژه‌های کسب‌وکار دیجیتالی می‌شود اما همه آن‌ها در آینده تبدیل به کالا می‌شوند و کمتر شاهد نقش آن‌ها به‌عنوان عامل محرک در پیشبرد پروژه‌ها و هزینه‌ها خواهیم بود."

علاوه بر این‌، گارتنر پیش‌بینی می‌کند تا سال 2021 میلادی، 20 درصد تمام فعالیت‌هایی که یک فرد انجام می‌دهد حداقل با یکی از هفت غول دیجیتالی دنیا در ارتباط خواهد بود. این هفت غول دیجیتالی دنیا شامل گوگل، اپل، فیسبوک، آمازون، بایدو، علی‌بابا و تِنسنت می‌شود. لاولاک در بخشی از مقاله خود می‌گوید: "غول‌های دیجیتالی دنیا، حافظان دروازه‌های هر کسب‌وکاری که محتوا و سرویس‌های دیجیتال را در اختیار مشتریان می‌گذارد، خواهند بود. هر شرکتی که بخواهد همه مشتریان‌اش را وارد دنیای دیجیتالی خود کند باید به فکر استفاده از محصولات و خدمات حداقل یکی از هفت غول‌ دیجیتالی دنیا باشد."

در این بین، گارتنر به مسئله مهمی اشاره می‌کند. از آن‌جایی که این هفت شرکت بازار مصرف‌کنندگان را هدف قرار داده‌اند شرکت‌های دیگر این فرصت را خواهند داشت تا روی حوزه B2B تمرکز کنند. لاولاک در این خصوص می‌افزاید: "در دنیای B2B که هدف آن فروش راه‌کارهای فناورانه به شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ است، بعضی از غول‌های دیجیتالی تا به‌حال تأثیرات عمده و قابل توجهی داشته‌اند. به‌طور مثال، کلاود سرویس‌های وب آمازون (AWS) کسب‌وکارهای نرم‌افزاری و سخت‌افزاری را به‌طور قابل ملاحظه‌ای مختل کرده است. در زمینه موبیلیتی در شرکت‌ها، دستگاه‌های iOS اپل حکم‌رانی می‌کنند. از طرف دیگر، گوگل فراتر از موتور جستجو رفته و با ارائه مرورگرها، آفیس کلاود و سرویس‌های متنوع دیگر حضور پررنگی دارد."

اوایل ماه جاری، گارتنر محصولات AWS و مایکروسافت آزور را در رأس فهرست "زیرساخت به‌عنوان سرویس" قرار داد. اما گوگل کلاود موفق شد سایر رقبا را به چالش بکشاند و به‌عنوان گزینه مناسب برای شرکت‌های کلاود بومی باشد. کلاود علی‌بابا هم در حال رشد است و به گفته گارتنر به‌عنوان دروازه‌ای برای ورود به چین است. با این وجود، هنوز از این سرویس در خارج از چین استفاده نمی‌شود.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟