29/03/1396 - 00:32
راه‌کار محققان ایرانی برای کاهش مصرف سوخت خودروهای عمومی
چند دانشجوی ایرانی طرحی ارایه دادند که بشود مصرف سوخت خودروهایی مانند اتوبوس و کامیون‌ها را در هنگام ایستادن کاهش داد و به صرفه‌جویی انرژی کمک شایانی کرد.

1606683296_1_0.gif

گروهی از محققان ایرانی در دانشگاه واترلوی کانادا، فناوری برای استفاده بهینه از انرژی یافته‌اند که باعث جلوگیری از هدر رفتن سوخت خودروها به ویژه خودروهای خدماتی می‌شود.

مطلب پیشنهادی

یک محقق ایرانی می‌خواهد به روبات‌ها ادب بیاموزد

امیر خواجه پور، میلاد خضرایی و سهیل محاقدی‌فرد، محققان دانشگاه واترلو سیستمی برای خودروهای خدماتی ساخته‌اند که از انتشار گازهای گلخانه‌ای می‌کاهد و علاوه بر آن میلیون‌ها دلار هزینه سوخت برای دولت و شرکت‌ها صرفه‌جویی می‌کند.

در حقیقت مهندسان ایرانی دانشگاه واترلو راهی برای دریافت انرژی هدررفت از خودروهای خدماتی مانند اتوبوس یا کامیون‌های یخچال‌دار مخصوص حمل مواد غذایی  یافته‌اند.

 آنها متوجه شدند چگونه می‌توان این نوع انرژی را با سوخت‌های فسیلی جایگزین کرد که هم اکنون برای راه‌اندازای سیستم‌های ثانویه مانند تهویه هوا یا خودروهای دارای یخچال هنگام توقف خودرو یا معطل ماندن در مسیر کشف کردند.

خواجه‌پور پروفسور مهندسی مکانیک و مکاترونیک در دانشگاه واترلو و مولف تحقیق می‌گوید: «خودرویی که معطل مانده یا با سرعت کم حرکت می‌کند، فقط با ۵ درصد کارآمدی در حال فعالیت است. به عبارت دیگر بخش اعظم سوخت یک اتوبوس یا خودروی خدماتی در این زمان به هدر می‌رود. با متوازن‌سازی انرژی هدررفت خودرو هنگام حرکت با سرعت کم و انتقال آن انرژی به سیستم باتری ثانویه، می‌توان بدون غیرفعال کردن سیستم‌های خنک‌سازی و تهویه هوا، خودرو را خاموش کرد.»

این محققان شیوه رانندگی، نحوه ترمزگرفتن و معطل‌ماندن وسایط نقلیه خدماتی را بررسی کردند و با استفاده از مدل‌های رایانه‌ای و موتورهایی که به سیستم‌های باتری ثانویه متصل بودند، مسیرهای مورد تردد آن‌ها را شبیه‌سازی کردند تا بهترین راه برای جمع‌آوری و استفاده از انرژی اتلافی‌شان را پیدا کنند.

 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟