نسل جدید PCI Express در راه است
با معرفی PCIe 4.0 سرعت کامپیوترها دو برابر می‌شود
بعد از سال‌ها انتظار قرار است نسل بعدی استاندارد PCIe وارد بازار شود. نسل جدید این استاندارد PCIe 4.0 است و سرعت آن حداکثر به 16GT/s می‌رسد که دو برابر نسل جاری یعنی PCIe 3.0 است.

1606683296_1_0.gif

از سال 2011 به بعد مدام می‌شنویم که قرار است یک PCIe جدید معرفی شود. شاید از نظر فناوری این شش سال به اندازه یک عمر باشد. ولی بالاخره "PCI-SIG"، گروهی که مسئول حفظ و نگهداری مشخصات ورودی/خروجی‌های جانبی یا همان I/O است، تصمیم گرفت مشخصات نسل بعدی PCI-e را منتشر کند.

مطلب پیشنهادی

معماری Max-Q انویدیا دنیای لپ‌تاپ‌های بازی را دگرگون می‌کند
در انتظار نسل جدیدی از کارت‌های گرافیکی

نسل جدید این اسلات PCI Express 4.0 است و طبق خبر منتشر شده سرعت آن دو برابر سرعت نسل فعلی یعنی PCI Express 3.0 است. به‌طور خلاصه می‌توان گفت سرعتی که اسلات جدید در اختیار می‌گذارد چیزی حدود 16GT/s است در حالی‌که با سرعت‌های پایین‌تر از خودش هم سازگاری کامل دارد.

PCIe، استاندارد جاری پروتکل ارتباطی برای قطعات داخلی کامپیوتر است. این استاندارد هم به مادربرد کامپیوتر که کارت‌های توسعه روی آن نصب می‌شوند، مربوط می‌شود و هم خودِ کارت‌ها. خیلی از مادربردهایی که اخیرا تولید می‌شوند فقط شامل همین اسلات هستند. البته این اسلات تنها مختص کامپیوترهای شخصی نیست. دستگاه‌هایی که از پروتکل PCIe استفاده می‌کنند، در جاهای زیادی یافت می‌شوند از سرور و دستگاه‌های ذخیره‌سازی گرفته تا حتی دستگاه‌های موبایل. با نسل جدید این استاندارد مطمئنا شاهد تفاوت‌های عمده‌ای در کارت‌های گرافیکی سریع‌تر، SSDها و سایر قطعات داخلی خواهیم بود. به‌طور کل، PCIe 4.0 باعث افزایش سرعت تمام سیستم می‌شود. سازگاری با نسل‌های پایین‌تر به این معنی است که سازندگان نیازی به بازطراحی سیستم‌های قدیمی‌تر نخواهند داشت. هر قطعه PCIe جدید می‌تواند به زیبایی با پی‌سی‌های فعلی کار کند.

مطلب پیشنهادی

تصاویر اولیه کارت گرافیک GTX1080 Ti گیگابایت منتشر شد

با توجه به این‌که اعضای PCI-SIG در حال تست PCIe جدید یعنی نسل 4 هستند، شاید خیلی زود شاهد محصولات جدید از این نوع در مغازه‌ها و فروشگاه‌های کامپیوتری باشیم. اما خبر جالب دیگری توسط The Tech Report منتشر شده مبنی بر این‌که گروه PCI-SIG در حال تست و آزمایش نسل جدیدتر از PCIe 4.0 یعنی PCIe 5.0 هستند و احتمالا تا سال 2019 به بازار معرفی می‌شود. سرعت انتقال اطلاعات قطعات PCIe که در آینده تولید می‌شوند می‌تواند تا 32GT/s افزایش پیدا کند. به این ترتیب، سرعت کارت‌های سازگار با نسل بعدی دو برابر نسلی می‌شود که قرار است طی ماه‌های آینده وارد بازار شود. این سرعت کاملا مناسب محیط‌های شبکه‌سازی پیشرفته است و پهنای باندی تا 128 گیگابایت بر ثانیه را در اختیار می‌گذارد.

 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟