ارتباطات سریع‌تر و ساده‌تر با روترهای مش وای‌فای
روتر وای‌فای جدید کوالکام آی‌کیو خانه‌های هوشمند را افزایش می‌دهد
فرض کنید بلندگوی الکسا همه‌جا حضور داشته باشد. فرض کنید این دستیار صوتی هر چیزی که داخل خانه هوشمندتان وجود دارد را کنترل می‌کند؛ از یخچال گرفته تا خانه هوشمند. این وعده‌ای است که روتر مش وای‌فای جدید کوالکام به کاربران می‌دهد.

1606683296_1_0.gif

 آن‌ها می‌گویند مغز خانه شما داخل این روتر قرار می‌گیرد. سیستم شبکه‌سازی مش وای‌فای کوالکام فقط یک میکروچیپ‌ست نیست. در کنار آن، مجموعه‌ای از ویژگی‌ها و قابلیت‌های نرم‌افزاری وجود دارد که ارتباط وای‌فای را مدیریت می‌کند. سازندگان روتر هنوز می‌توانند نوع طراحی و برد هر پاد را تعیین کنند و امکانات دیگری مانند کنترل والدین یا دسترسی میهمان را به آن اضافه کنند. ولی در نهایت فناوری کوالکام است که مشخص می‌کند کاربران هر گجت را کجا نصب کنند و ترافیک به چه شکل بین آن‌ها در جریان باشد.

مطلب پیشنهادی

تماشا کنید: این مگاسنسور تمام اتفاقات داخل خانه‌ را زیر نظر دارد
سنسوری که وسایل قدیمی خانه را هوشمند می‌کند

«پارتیک مورهد»، تحلیل‌گر ارشد مؤسسه "مور اینسایتس و استراتژی" می‌گوید: «اقدام کوالکام برای یک‌پارچه‌سازی همه نرم‌افزارها و رادیوها باید هم قیمت پایین‌تری داشته باشد و هم این‌که توان کمتری مصرف کند. حدود پنج سال است که منتظرم چنین چیزی وارد بازار شود.»

کوالکام سردمدار بی‌چون‌وچرای پردازنده‌های موبایل است ولی مدتی است که می‌توان ردپای آن‌ها را در رنسانس تازه روتر بی‌سیم این شرکت مشاهده کرد. روترهای مش وای‌فای مانند اکو، گوگل وای‌فای و نت‌گیر اُربی در لایه‌های زیرین خود به فناوری کوالکام تکیه دارند تا بتوانند تعداد زیادی از روترها را به‌صورت زنجیروار به هم وصل کنند و یک شبکه خانگی عظیم را شکل دهند. این محصولات رقابت درازمدتی را با روترهای خانگی در زمینه قیمت پشت سر گذاشته‌اند؛ چون همان‌طور که می‌دانیم مصرف‌کنندگان با کمال میل حاضر هستند مبلغ بیشتری پرداخت کنند تا مشکلات وای‌فای را از بین ببرند.

شاید به‌همین دلیل است که اعلام چند روز پیش شرکت سازنده این محصول در خصوص فناوری شبکه‌سازی پیشرفته مش اهمیت بیشتری دارد. جدیدترین شبکه مش کوالکام به زیبایی با مجموعه‌های مختلفی از اسپیکرها و میکروفون‌ها کار می‌کند و به پادهای روتر همان کنترل‌های صوتی را می‌دهد که در آمازون اکو و گوگل هوم وجود دارد. کار دیگری که سازندگان روتر قادر به انجام آن هستند، اضافه کردن پشتیبانی از پروتکل‌های معروف مربوط به خانه‌های هوشمند است. به این ترتیب، کاربران بدون آن‌که نیازی به یک هاب یا بریج مجزا داشته باشند، می‌توانند چراغ‌ها، قفل درها و سایر دستگاه‌ها را خودکار کنند.

کوالکام قصد دارد به سازندگان دستگاه‌ها کمک کند با اضافه کردن این امکانات و ویژگی‌ها باعث ایجاد یک تحول و دگرگونی بزرگ در روترها شوند و آن‌ها را از یک وای‌فای خیلی ساده و سطح پایین به ستون فقرات خانه‌های هوشمندتر تبدیل کنند. اگر این سازنده چیپ‌ست در کار جدیدش موفق شود، آن‌وقت سازندگان روتر و بالطبع مصرف‌کنندگان هستند که باید تعیین کنند کدام یک از پلتفرم‌های خانه هوشمند و دستیار صوتی برای‌شان کارایی دارد.

انقلاب روتر

سیستم جدید و تازه کوالکام موجب افزایش برد پوششی این دستگاه‌ها از وای‌فای به دیگر پروتکل‌های خانه هوشمند شامل بلوتوث، CSRMesh و 802.15.4 می‌شود. به‌طور معمول، این پروتکل‌ها برای برقراری ارتباط با اسمارت‌فون‌ها و اینترنت به یک هاب یا بریج جداگانه نیاز دارند. ولی کوالکام تلاش می‌کند همه این موارد را داخل یک سیستم روتر جا دهد تا بتواند از پلتفرم‌هایی مانند «وینک» یا «سامسونگ SmartThings» پشتیبانی کند.

«جس برک»، مدیر بازاریابی محصول کوالکام می‌گوید: «لازم نیست چندین هاب اضافه در جاهای مختلف خانه داشته باشید. تنها کافی است همه چیز را به روتر وصل کنید.» البته ایده ترکیب روتر وای‌فای و هاب خانه هوشمند خیلی جدید نیست. روترهای وای‌فای و وان‌هاب گوگل هر دو از ZigBee پشتیبانی می‌کنند، همان‌طور که چندین روتر آلموند از شرکت Securifi پشتیبانی می‌کنند.

علاوه بر این، کوالکام نرم‌افزار جدیدی را به این سیستم اضافه کرده که می‌تواند پاد روتر را با استفاده از سیستم‌هایی نظیر آلکسای آمازون یا Google Assistant به یک دستیار صوتی تبدیل کند تا امکان پخش موسیقی، پاسخ‌گویی به سئوالات و کنترل دستگاه‌های خانه هوشمند را داشته باشند. ولی سازندگان روتر هم‌چنان باید اسپیکرها و میکروفون‌ها را تغذیه کنند اما کوالکام امکان شناسایی صدا، کاهش اثر نویز و ارتباط با سرویس‌های ابری شرکت‌هایی مانند گوگل و آمازون را فراهم می‌کند. از طرف دیگر، کوالکام یک مرجع طراحی برای روتر مش که شامل همه سخت‌افزارهای ضروری می‌شود را ارائه می‌کند.

برک ادامه می‌دهد: «خیلی زود شاهد توسعه و فراگیر شدن محصولات دستیار صوتی در بازار خواهیم بود در حالی‌که شبکه‌های مش هم آن‌جا حضور دارند. کاملا منطقی به‌نظر می‌رسد که هر دوی آن‌ها رشد زیادی داشته باشند.»

آگاهانه روترتان را انتخاب کنید

سیستم جدید کوالکام با افزودن این امکانات به روتر مش کمک می‌کند تا هرچیزی که برای ساخت خانه هوشمند نیاز دارید را برای شما فراهم کند، از پشتیبانی پروتکل گرفته تا کنترل‌های صوتی. این امید وجود دارد که به محض آماده شدن و در دسترس قرار گرفتن ارتباطات موردنیاز، شاهد افزایش ناگهانی تعداد سنسورها و سایر دستگاه‌های هوشمندی باشیم که می‌توانند در داخل خانه‌ها با یکدیگر در تعامل باشند. برک می‌گوید: «وقتی یک پلتفرم تبدیل به سیستم عصبی خانه می‌شود؛ کارهای زیادی را می‌تواند انجام دهد و این همان‌جایی است که سعی می‌کنیم صنعت را به سوی آن سوق دهیم.»

ولی به این نکته توجه کنید که کوالکام خودش هیچ اصراری روی یک پلتفرم خاص خانه هوشمند یا سرویس دستیار صوتی ویژه ندارد. این قسمت قضیه به سازندگان روترها مربوط می‌شود. آن‌ها باید از بین دستیارهای صوتی مانند Google Assistant، آمازون الکسا و شاید مایکروسافت کورتانا و پلتفرم‌های اتوماسیون مانند وینک، سامسونگ SmartThings، آیریس و شاید اپل هوم‌کیت یکی را انتخاب کنند. برک در ادامه می‌افزاید: «وقتی نت‌گیر یا هر شرکت OEM دیگری یک محصول با این نوع از امکانات و توانایی‌ها را تولید و معرفی می‌کند، این‌که آن سرویس‌ها چطور و چگونه یک‌پارچه می‌شوند، به همکاری آن‌ها در کنار هم یا APIهایی که استفاده کنند، مربوط می‌شود. ما تلاش کردیم تا امکان اجرای آن روی این پلتفرم را مهیا و امکان‌پذیر کنیم.»

با این‌که از عمر روترهای مش یک سال هم نمی‌گذرد؛ با این وجود طبق تحقیقات صورت گرفته توسط NPD Group بیشتر از یک پنجم درآمد روترها در آمریکا مربوط به این محصول جدید است. این رشد ناگهانی در کنار فناوری روتر جدید کوالکام فرصت بسیار خوبی برای پلتفرم‌های خانه هوشمند فراهم می‌کند تا خود را وارد این چرخه کنند.

مورهد می‌گوید: «در پایان شاهد هستیم که تمام این شرکت‌ها دوست دارند همه از اکوسیستم آن‌ها پشتیبانی کنند. پس خیلی غیرمنتظره نیست که ببینیم شرکت‌ها برای پیشی گرفتن از رقبای خود هرگونه حقه‌ای را به‌کار بگیرند.»

به هر حال، مصرف‌کنندگان هر سه تا پنج سال بیشتر از یک بار اقدام به جایگزین کردن روترهای خود با مدل‌های جدید می‌کنند. از طرفی، سیستم‌های پرهزینه مش یک سرمایه‌گذاری بلندمدت به شمار می‌روند.

 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟