شاید به‌زودی مشکل دیابتی‌ها حل شود
09/02/1396 - 22:07
اپلیکیشنی چینی به سلول‌ها دستور ترشح انسولین می‌دهد
محققان دانشگاه هایفنگ چین موفق به تولید اپلیکیشنی شدند که به سلول‌ها فرمان تولید و ترشح انسولین می‌دهد. در حال حاضر بیش از 415 میلیون نفر مبتلا به دیابت هستند و به همین دلیل بازاری میلیون دلاری برای داروهای دیابت وجود دارد.

1606683296_1_0.gif

با وجود تمام پیشرفت‌هایی که در فناوری‌های مربوط به درمان بیماری‌ها رخ داده، هنوز هم آزمایش خون تنها راه اطمینان از نیاز بیمار به تزریق انسولین است. حال محققان چینی در دانشگاه هایفنگ موفق به تولید یک اپلیکیشن شدند که به سلول‌ها فرمان تولید انسولین می‌دهد. محققان برای تولید این اپلیکیشن از درمان‌های مبتنی بر سلول و اپتوژنتیک استفاده کرده‌اند. اپتوژنتیک تکنیکی است که با استفاده از پرتو نور سلول‌ها را وادار به فعالیت می‌کند که از آن برای تنظیم ضربان قلب، کوری معکوس و فعال شدن غرایز در موش‌ها استفاده شده است.

مطلب پیشنهادی

خون مصنوعی ساخته شد؛ پایانی بر تلاش ۶۷ ساله!

در تحقیق محققان چینی، اپتوژنتیک نقش اساسی در تحلیل سیگنال‌های گوشی هوشمند توسط سلول‌ها دارد و علاوه بر اینکه نور را با دستورات الکترونیکی می‌تاباند، می‌تواند فرآیندهای بیولوژیکی را آغاز کند. با توجه به این قابلیت‌ها محققان سلول‌ها را با استفاده از پروتئین حساس به نور تحریک می‌کنند تا از طریق ال.ای.دی‌های نوری شروع به ساخت انسولین کنند. این سلول‌ها به همراه لامپ‌های ال.ای.دی در بدن موش‌های دیابتی قرار داده شد.
اجزای دیگر این سامانه عبارتند از یک برنامه اندرویدی که در گوشی هوشمند نصب شده، یک جعبه کنترل که مدار کنترل‌کننده در آن قرار دارد و یک قطعه الکترونیکی بلوتوثی که میزان گلوکز موجود در خون را متناوبا اندازه‌گیری کرده و به برنامه ارسال می‌کند.
برنامه میزان گلوکز موجود در خون را اندازه می‌گیرد و با استفاده از مدار کنترل‌کننده میران نور مورد نیاز را برای تولید میزان انسولین لازم، مشخص می‌کند.

موش‌ها در این آزمایش روزانه چهار ساعت تحت نور لامپ‌های ال.ای.دی قرار داشتند و میزان انسولین لازم برای 15 روز در خون آنها تولید شد و هیچ اثر جانبی در بدن آنها مشاهده نشد. یکی از چالش‌های پیش روی تیم تحقیقاتی این است که باید در این سامانه تماس مستقیم با خون بیمار وجود داشته باشد و نزدیکی به مدار الکترومغناطیسی نیز ضروری است.

طبق گفته‌های محققان یکی از راه‌های ممکن برای پشت سر گذاشتن این مشکلات قرار دادن یک قطعه الکترونیکی ثابت اندازه‌گیری قند خون در بدن بیمار است و در مدار الکترومغناطیسی، می‌توان از باتری‌ برای تامین انرژی استفاده کرد.

باید منتظر ماند تا دید این روش در آینده به چه صورتی روی بیماران آزمایش می‌شود.

 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟