سرمایه عظیمی که می‌تواند فقر را ریشه کن کند
۷ کار دیوانه‌کننده‌ای که اپل می‌تواند با سرمایه ۲۴۶ میلیارد دلاری خود انجام دهد
وضعیت مالی اپل در پایان سال 2016 میلادی به این ترتیب بود: 246.1 میلیارد دلار سرمایه به شکل نقدی و هم‌چنین سرمایه‌گذاری. هرچند بخش اعظم این سرمایه در خارج از خاک آمریکا قرار دارد. بنابراین، اگر آن‌ها قصد داشتند تا این پول را به خانه بیاورند و از آن برای سرمایه‌گذاری دوباره در کسب‌وکار یا به‌عنوان هدیه به سهام‌داران استفاده کنند، باید مبلغ زیادی بابت مالیات پرداخت می‌کردند.

1606683296_1_0.gif

با این‌حال تیم کوک، مدیرعامل اپل امیدوار است دولت ترامپ با بازنگری قوانین مالیاتی این کشور تغییرات مثبتی را به نفع آن‌ها اعمال کند. در این‌صورت اپل می‌تواند همه سرمایه خارجی خود را با پرداخت مبلغ بسیار اندکی بابت مالیات به خاک این کشور بازگرداند.

مطلب پیشنهادی

آفیس اپل را رایگان دانلود کنید + لینک دانلود
رایگان شدن برنامه‌های کلیدی اپل

فرض کنید اپل می‌توانست همه این پول را برگرداند آن‌وقت بزرگ‌ترین خزانه شرکتی آمریکا را از آن خود می‌کرد. بیایید با هم نگاهی بیاندازیم به برخی از کارهایی که اپل می‌تواند با این همه پول انجام دهد:

1 - سود سهام 46 دلاری خیلی خاص

حدود 2 سال پیش بود که اپل در سودی که بابت سهام به سرمایه‌داران پرداخت می‌کرد، تجدیدنظر کرد. در حال حاضر بابت هر سهم 2.28 دلار پرداخت می‌شود یعنی حدود 1.6 درصد افزایش با توجه به نرخ‌های فعلی. اما اپل می‌تواند با همه پولی که در اختیار دارد به هر کدام از سهام‌داران این شرکت 46 دلار بابت هر سهم پرداخت کند. در این‌صورت پول خیلی زیادی وارد جیب آن‌ها می‌شد.

2 - یک جزیره خصوصی برای هر کدام از کارمندان

تعداد کارمندان اپل در سراسر دنیا حدود 115 هزار نفر می‌شود. چقدر خوب می‌شد اگر اپل برای روزهای بازنشستگی کارمندانش یک جزیره خصوصی خریداری می‌کرد تا به‌عنوان یک هدیه خوب برای روزهای آتی آن‌ها باشد. یک جزیره کوچک حدود 100 هزار دلار قیمت دارد البته این شامل هزینه‌های اضافی برای رشد و بهبود آن مثل ساخت یک ویلای زیبا، احداث منابع ذخایر آبی و زیرساخت‌های برقی نمی‌شود. با این‌حال اپل می‌تواند چیزی در حدود 2 میلیون دلار برای هر کدام از کارمندان خود هزینه کند تا روزهای زیبایی را در زیر نور آفتاب برای‌شان رقم بزند.

3 - سهم عمده‌ای از صنعت رسانه

طی چند سال گذشته گزارش‌های زیادی منتشر شده مبنی بر این‌که اپل قصد ورود به بازار تلویزیون این کشور را دارد. چه راهی بهتر از خرید و استخدام برخی از برترین تولیدکننده‌های محتوا در آمریکا برای ورود به این صنعت؟ تایم وارنر صاحب شبکه‌هایی مانند TBS، TNT، CNN و HBO است که برخی از با ارزش‌ترین شبکه‌های کابلی در ایالات متحده هستند. اپل می‌تواند با این پول دوباره Viacom را با CBS ادغام کند و وارد رقابت خوبی با کمپانی قرن 21 شود چون شبکه FX دارای بعضی از بهترین مجموعه‌های تلویزیونی است. چهار شرکت رسانه‌ای که در بالا نام برده شد، سرمایه‌ای در حدود 178 میلیارد دلار در اختیار دارند. این یعنی هنوز مبلغ زیادی برای اپل باقی می‌ماند تا حتی نت‌فلیکس را بخرد. در نتیجه اپل می‌تواند خیلی سریع محتوای جدیدش را برای حدود 100 میلیون نفر در سراسر جهان پخش کند.

4 - تقریبا تمام صنعت موسیقی

اپل یکی ار بازیگران مهم عصر موسیقی دیجیتال است. این شرکت به قدری سرمایه دارد که قادر است به راحتی همه رقبای خود در صنعت پخش موسیقی و رادیو را با پرداخت 12 میلیارد دلار برای اسپاتیفای، پاندورا و تیدال از میدان به در کند. حتی می‌تواند شرکت رادیوی ماهواره‌ای یعنی Sirius XM که گفته می‌شود ارزش‌اش بالغ بر 24 میلیارد دلار است را بخرد. در کنار این، می‌تواند 350 میلیون دلار برای 850 ایستگاه رادیویی iHeartMedia پرداخت کند. هنوز 200 میلیارد دلار دیگر برای اپل باقی می‌ماند تا Vivendi را با 23 میلیارد دلار و Sony Entertainment را با 38 میلیارد دلار بخرد.

5 - یک گوشی آیفون 7 برای هر نفر در هند

چند سال است که اپل به شدت در تلاش است تا وارد بازار پر جمعیت هند شود اما دولت این کشور کوتاه نمی‌آید و شرایط را برای اپل بسیار سخت کرده است. اپل می‌تواند برای آغاز کسب‌وکار خود به هر هندی که 15 سال به بالا سن دارد، یک گوشی آیفون 7 هدیه بدهد. طبق برآورد مؤسسه IHS هزینه ساخت یک گوشی آیفون 7 برای اپل تنها 219.80 دلار می‌شود. اگر درنظر بگیریم که جمعیت بالای 15 سال هند حدود 1.1 میلیارد نفر می‌شود، اپل می‌تواند به هر کدام از آن‌ها یک گوشی آیفون 7 هدیه بدهد و هنوز 4 میلیارد دلار دیگر باقی می‌ماند که با آن هم قادر است در همه خیابان‌ها جایگاه‌های شارژ گوشی نصب کند.

6 - دسترسی همه ساکنان اتحادیه اروپا به اینترنت

طبق قانونی که در اتحادیه اروپا وضع شده اپراتورهای عمده هر کشور باید به سرویس‌های رقیب اجازه دهد تا با قیمت‌های تعیین شده بتوانند شبکه‌های اینترنت این کشورها را اجاره کنند. مبلغ متوسط ماهیانه برای EU-28 فقط 8.35 دلار برای هر خانوار می‌شود. در داخل این اتحادیه حدود 214 میلیون خانوار زندگی می‌کنند و این یعنی اپل می‌تواند با پرداخت حدود 21 میلیارد دلار به هر کدام از خانه‌های این کشورها یک سال پهنای باند رایگان بدهد.

7 - چهار سال بدون فقر شدید جهانی

برای این‌که فقر شدید از دنیا ریشه‌کن شود، حدود 60 میلیارد دلار نیاز است. این آمار را Oxfam که یک گروه بین‌المللی با سازمان‌های خیریه برای مبارزه با فقر است، اعلام می‌کند. با این رقم، سرمایه اپل حدود 4 سال جواب می‌دهد. بعد از آن دوباره سر جای اول برمی‌گردیم. ولی اپل می‌تواند تأثیری دایم داشته باشد کافی است آن‌ها سرمایه خود را در اختیار یک گروه خیریه که سالی حدود 5 تا 6 درصد پرداخت می‌کند قرار دهند. اپل این توانایی را دارد که هر سال 15میلیارد دلار اهدا کند و این کار می‌تواند تا سال‌های سال فقر را از تمام دنیا دور نگه دارد.

خیلی خوش‌بین نباشید

همه این سناریوها در حد فرضیه هستند. تیم مدیریت اپل در برابر سهام‌داران خود تعهداتی دارد که باید انجام دهد. خیلی خنده‌دار است که اپل به همه کارمندان خود یک جزیره خصوصی و آیفون‌های رایگان اهدا کند ولی سرمایه این شرکت بهتر است صرف تحقیقات و توسعه آزمایشگاه‌ها، خرید دوباره سهام‌ها و افزایش نرخ سود شود. طبیعی است که انتظار داشته باشیم هر سال چند شرکت کوچک دیگر توسط اپل خریداری شود ولی خرید همه صنایع می‌تواند به ارزش سهام‌داران لطمه وارد کند. 

با این وجود و با تمام فرضیه‌هایی که مطرح شد، یک چیز کاملا روشن و واضح است: اپل از نظر مالی قدرت فوق‌العاده و حیرت‌انگیزی دارد. تنها در سال 2016 آن‌ها موفق شدند از گردش مالی خود حدود 65 میلیارد دلار درآمدزایی کنند.

 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟