مشکل پردازنده‌ها برای مالکان آن‌ها
ویندوزهای قدیمی روی سخت‌افزارهای جدید دیگر به‌روزرسانی نمی‌شوند
مایکروسافت از ویندوز 7 تنها تا سه سال دیگر (2020) و از ویندوز 8.1 تا شش سال دیگر (2023) پشتیبانی خواهد کرد. اگر جزء آن گروه از کاربرانی هستید که هنوز هم از ویندوزهای قدیمی استفاده می‌کنید در حالی که سخت‌افزارهای جدیدی را خریداری کرده‌اید، باید بدانید مایکروسافت تصمیمات جدیدی در این ارتباط اتخاذ کرده است.

1606683296_1_0.gif

کاربرانی که از یک نسخه قدیمی از ویندوز استفاده می‌کنند، اما سخت‌افزار جدیدی را روی سیستم خود نصب کرده‌اند، در زمان دریافت جدیدترین به‌روزرسانی مایکروسافت که هفته گذشته ارائه شد شوک بزرگی را تجربه کردند. هفته گذشته کاربران سیستم‌عامل‌های ویندوز 7 و ویندوز 8.1 زمانی که جدیدترین به‌روزرسانی را دریافت کردند با پیغام خطای "سخت‌افزار پشتیبانی نمی‌شود، کامپیوتر شخصی شما از پردازنده‌ای استفاده می‌کند که روی ویندوز فعلی پشتیبانی نمی‌شود و شما قادر به دریافت به‌روزرسانی نیستید" روبرو شدند.

مطلب پیشنهادی

فقط با 12 حرکت اولین اپلیکیشن موبایلی خود را بسازید!
با صرف کمی وقت توسعه‌دهنده موبایل شوید

این مشکل در ارتباط با سیستم‌هایی است که از تجهیزات سخت‌افزاری جدیدی همچون پردازنده‌های نسل هفتم اینتل (کپی لیک) و ای‌ام‌دی رایزن (Bristol Ridge) استفاده کرده‌اند. دستگاه‌هایی که بیشتر آن‌ها در اواخر سال 2016 میلادی همراه با این مدل از پردازنده‌های اینتل به فروش رسیده‌اند و همچنین دستگاه‌هایی که از تراشه‌های جدید ای‌ام‌دی استفاده می‌کنند و به تازگی به بازار وارد شده‌اند با این مشکل روبرو شده‌اند. اگرچه این شیوه عدم دریافت به‌روزرسانی‌های جدید برای تعدادی از کاربران کامپیوترهای شخصی کمی شوکه کننده بوده، اما دور از انتظار نبوده است. مایکروسافت در ژانویه سال 2016 میلادی اعلام کرده بود تغییراتی در سیاست‌های خود مبنی بر پشتیبانی از سیستم‌عامل‌های قدیمی را به مرحله اجرا درخواهد آورد.

مایکروسافت در بخشی از بیانیه خود گفته بود: «این حرکتی رو به جلو است. آن‌چنان که نسل جدیدی از سیلیکون معرفی شده است، آن‌ها به جدیدترین پلتفرم ویندوز که بتواند از آن‌ها پشتیبانی کند نیاز خواهند داشت. ویندوز 10 تنها سیستم‌عاملی است که قادر است از پردازنده‌های کپی لیک اینتل، کوال‌کوام 8996 و بریستول ریدج ای‌ام‌دی پشتیبانی کند.»

زمانی که مایکروسافت این سیاست سخت‌گیرانه خود را به مرحله اجرا در آورد، تاثیر محسوسی بر بازار یکسری کامپیوتری شخصی گذاشت. این سیستم‌ها عمدتا از نسل ششم پردازنده‌های اسکای‌لیک که در نیمه دوم سال 2015 معرفی شده بودند، استفاده می‌کردند. مایکروسافت در ادامه از سیاست جدید خود حمایت کرد و در آگوست 2016 فهرستی را منتشر می‌کرد که نشان می‌داد کدامیک از پردازنده‌های اسکای‌‌لیک که در سیستم‌عامل‌های ویندوز 7 و ویندوز 8.1 از آن‌ها استفاده می‌شود را به طور کامل پشتیبانی خواهد کرد.

سیستم‌های مبتنی بر اسکا‌ی‌لیک که نام آن‌‌ها در فهرست مایکروسافت آمده است به طور رسمی به‌روزرسانی‌های مایکروسافت را مطابق با برنامه از پیش تعیین شده در ارتباط با ویندوز 7 و ویندوز 8.1 دریافت خواهند کرد. سیستم‌هایی که اسامی آن‌ها در این فهرست وجود ندارد تنها تا 17 جولای 2018 قادر به دریافت به‌روزرسانی‌ها خواهند بود.

مطلب پیشنهادی

غول چند میلیاردی که در سکوت متولد شد

تغییر در سیاست‌های پشتیبانی از سیستم‌عامل‌ها یک تغییر بزرگ در مایکروسافت به شمار می‌رود. به طوری که مایکروسافت در نظر دارد از ویندوز 10 صرفنظر از سخت‌افزارهایی که مورد استفاده قرار می‌دهد به طور کامل حمایت کند. در حالی که تکامل کامپیوترهای شخصی و سیستم‌عامل‌ها با کندی همراه بوده است اما در مقابل نسل کنونی سخت‌افزارها و نرم‌افزارها از تعامل محکمی با یکدیگر برخوردار هستند و همین موضوع باعث شده است تا مایکروسافت به دنبال یک دست کردن محصولات نرم‌افزاری خود با یکدیگر باشد.

البته دستگاه‌هایی که پردازنده‌های مورد استفاده آن‌ها قبل از سال 2015 طراحی شده‌اند و از خانواده هازول و برادول استفاده می‌کنند هنوز هم می‌توانند به‌روزرسانی‌ها را دریافت کنند. امروزه بسیاری از تولیدکنندگان هنوز هم از نسل چهارم و پنجم پردازنده‌های اینتل استفاده می‌کنند و در نتیجه پیش‌بینی می‌شود در چرخه کسب‌وکار پشتیبانی از این پردازنده‌ها از سال 2018 نیز فراتر رود.

هر چند هنوز هم به شکل دستی و از طریق ابزارهای مدیریتی قادر به دانلود به‌روزرسانی‌ها و نصب آن‌ها روی ویندوزهای قدیمی هستید، اما راه‌حل رسمی مایکروسافت برای مالکان ویندوزهای قدیمی مهاجرات به ویندوز 10 است. 

 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟