حضور پررنگ 5G در رویداد MWC 2017
رونمایی اینتل و کوالکام از جدیدترین محصولات 5G
دو شرکت اینتل و کوالکام در همایش جهانی موبایل بارسلونای امسال پیشرفت‌های خود در رابطه با استاندارد 5G را به نمایش می‌گذارند.

1606683296_1_0.gif

هنوز تا رسیدن به نقطه‌ای که استاندارد 5G به تکامل کامل رسیده باشد، سال‌های زیادی  در پیش است. از طرف دیگر؛ بیشتر از این زمان باید منتظر باشیم تا قادر به تهیه دستگاه‌های سازگار با این استاندارد باشیم. ولی جالب اینجا است که خیلی از شرکت‌های فناوری در حال آماده‌سازی خود برای شبکه‌های سریع‌تر هستند. به‌ویژه دو شرکت اینتل و کوالکام که امیدوار هستند تقش پررنگ و کلیدی در اکوسیستم 5G داشته باشند. همان‌طور که می‌دانید؛ شبکه‌های 5G حداقل ده برابر سریع‌تر از شبکه‌های فعلی هستند و یکی از مهم‌ترین ویژگی آن‌ها؛ زمان تأخیر تقریبا صفر است.

مطلب پیشنهادی

شبکه بی‌سیمی ده برابر سریع‌تر از 5G ساخته شد
تحقق سرعت 100 گیگابیت با سیستم جدید توزیع دیتا

با دستاوردهایی که سال گذشته در نمایشگاه MWC 2016 به نمایش گذاشته شد؛ به این نتیجه رسیدیم که 5G از هر زمان دیگری؛ بیشتر رنگ واقعیت گرفته است. حالا همان شرکت‌ها در حال اصلاح و بهینه‌سازی سخت‌افزارهای خود برای شبکه‌های جدیدی هستند که تا چند سال آینده معرفی می‌شوند.

اینتل سال گذشته نشان داد که توجه خاص و ویژه‌ای به این استاندارد جدید دارد و در نمایشگاه CES سال جاری میلادی که در شهر لاس‌وگاس آمریکا برگزار شد، برای اولین بار مودم 5G خود را رونمایی کرد. در MWC2017؛ آن‌‌ها از اولین مودم گیگابیت LTE به‌نام XMM 7560 رونمایی می‌کنند. از طرف دیگر؛ شرکت کوالکام هم مودم جدید خود به‌نام اسنپ‌دراگون X20 را معرفی می‌کند و به‌نظر می‌رسد که این دو سخت‌افزار رقابت سختی با یکدیگر داشته باشند. هر دو دستگاه از ارتقای شبکه‌های LTE که به‌زودی رخ می‌دهد بیشترین سود را می‌برند تا این‌که بالاخره شاهد معرفی شبکه‌های 5G باشیم.

مودم XMM 7560 نخستین مودم اینتل است که بر پایه معماری 14nm ساخته شده و سرعت آپلود آن به 225 مگابیت بر ثانیه می‌رسد. با توجه به این‌که LTE به این زودی‌ها از رده خارج نمی‌شود؛ سرمایه‌گذاری در جهت بهبود استانداردهای فعلی منطقی به‌نظر می‌رسد. اپراتورها به‌جای این‌که به فکر جایگزین کردن دستگاه‌ها و تجهیزات LTE باشند می‌توانند با تغییراتی که در آن‌ها ایجاد می‌کنند خودشان را آماده به‌کارگیری قابلیت‌ها و توانایی‌های 5G کنند.

علاوه بر این؛ اینتل اعلام کرد پلتفرم آزمایشی 5G نسل سوم را ارائه می‌کند که به اپراتورها و سایر شرکت‌ها این امکان را می‌دهد تا شبکه‌های 5G را با سرعتی معادل 10 گیگابیت بر ثانیه تست کنند. قاعدتا؛ هیچ مصرف‌کننده خانگی نمی‌تواند هیچ‌گاه چنین سرعتی را ببیند ولی برای اپراتورها از جهت تست فناوری جدید شبکه در محیط‌های کنترل شده مفید و سودمند است. اینتل زمان در دسترس قرار گرفتن این پلتفرم جدید آزمایشی را نیمه دوم سال جاری میلادی اعلام کرد و از سه ماهه چهارم به بعد؛ با ویژگی 3GPP NR سازگار خواهد بود.

در همین حال؛ کوالکام هم با نمونه اولیه سخت‌افزاری که در عکس بالا مشاهده می‌کنید؛ به دنبال عرضه ارتباط 3GPP NR است. این نمونه اولیه در حال حاضر بین فرکانس‌های 3.3 تا 5 گیگاهرتز کار می‌کند که می‌تواند احتمالات قابلیت‌های زیرمجموعه 6GHz از شبکه 5G را نشان دهد. مسلما سرعت آن بسیار بیشتر و تأخیر آن بسیار کمتر از 4G است. از طرف دیگر؛ کوالکام در طی سال آینده با دقت تحولات 3GPP را تحت‌نظر دارد چون می‌تواند مقدمه‌ای برای رسیدن به استاندارد تکمیل شده 5G باشد.

شکی نیست اینتل؛ کوالکام و سایر شرکت‌های فعال در دنیای شبکه به‌زودی به فعالیت‌های‌شان در زمینه 5G شتاب بیشتری می‌دهند. اما مهم شرکتی است که بتواند رویای 5G را زودتر به واقعیت تبدیل کند.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟