طرح یک فرضیه جدید
مرکز چپ‌دستی یا راست‌دستی مدعی جدید پیدا کرد!
دانشمندان و محققان بر پایه مطالعات صورت گرفته تاکنون، چپ‌دستی یا راست‌دستی افراد را به مغز منتسب می‌کردند؛ اما مطالعات جدید نشان می‌دهد فعالیت نامتقارن ژن در نخاع که از دوره جنینی آغاز می‌شود، تعیین می‌کند که یک فرد راست‌دست یا چپ‌دست باشد!

1606683296_1_0.gif

اسکن‌های سونوگرافی نشان می‌دهد که تمایل به چپ‌دستی یا راست‌دستی فرد در هفته هشتم بارداری مادر تعیین می‌شود و با استفاده از سونوگرافی در هفته دهم قابل شناسایی است. از هفته سیزدهم بارداری، جنین در رحم مادر تمایل به مکیدن انگشت شست دارد که نشان‌دهنده چپ‌دستی یا راست‌دست بودن اوست.

مطلب پیشنهادی

افسردگی اختلال ذهنی نیست؛ راه‌کار مغز برای حل مشکل است!
تلاش محققان به‌منظور کشف روش‌های مختلف برای درمان افسردگی

محققان دانشگاه رور در بوخوم آلمان می‌گویند: «این نتایج اساسا درک ما از علت عدم تقارن نیمکره مغزی را تغییر می‌دهد. حرکات بازو و دست از ناحیه موتور کورتکس مغز آغاز می‌شود. این ناحیه سیگنال‌هایی را به نخاع می‌فرستد که فرمان صادره را به حرکت تبدیل می‌کند. اما "موتور کورتکس" از همان ابتدا به نخاع وصل نیست. حتی قبل از اینکه این اتصال تشکیل شود، علائم چپ دست یا راست دست بودن جنین آشکار می‌شود.»

به همین دلیل است که محققان این فرضیه را مطرح کرده‌اند که عامل راست‌دست یا چپ‌دست بودن ریشه در نخاع دارد نه مغز. آنها ژن نخاع جنین انسان را بین هفته‌های هشتم تا 12 بارداری مورد بررسی قرار دادند و بین جنین‌های چپ‌دست و راست‌دست در هفته هشتم بارداری تفاوت‌هایی مشاهده شد و این تفاوت در بخش‌هایی از طناب نخاعی که عامل حرکت دست و پا است، مشهود بود. این یافته‌ها در مجله eLife منتشر شده است.

 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟