استفاده از فناوری وای‌فای برای ارتباط وایرلس خودروها
خودروهای خودران برای فرار از ترافیک با وای‌فای با هم صحبت می‌کنند
دانشجویان آکادمی EPFL نوعی سیستم را طراحی و پیاده‌سازی کردند که به خودروها اجازه می‌دهد به‌صورت خودران و با حداکثر سرعت مجاز در بزرگ‌راه‌ها حرکت کنند؛ در حالی‌که با استفاده از ارتباطات وایرلس مبتنی بر استانداردهای پایه‌ای وای‌فای؛ ترافیک مسیر حرکت را زیرنظر دارند.

1606683296_1_0.gif

هدف از این پروژه؛ نشان دادن تأثیر ارتباطات بین خودروها به‌کمک فناوری‌های تعبیه شده در خودروهای مدرن امروزی است. این فناوری‌ها در کنار سیستم‌های سنسوری که در همین خودروها طراحی شده؛ با یکدیگر همکاری می‌کنند تا قابلیت‌های پیشرفته رانندگی بدون راننده را فراهم کرده و موجب افزایش ایمنی در خودروهای بدون راننده و با راننده شوند.

مطلب پیشنهادی

لامپ‎های روشنایی هنگام خرید مراقب‌تان هستند
شاید روزی نور جایگزین امواج وای‌فای شود

ایده اصلی؛ همکاری این دو فناوری با یکدیگر است؛ همکاری که ممکن است توسط یک یا چندین خودروی تحت کنترل انسان هدایت شود. پروژه فوق هم‌اکنون به‌صورت آزمایشی پیاده‌سازی شده است. به‌همین منظور؛ تعدادی کامیون خودران با استفاده از قوانین از پیش تعیین شده به دنبال یک لیدر حرکت می‌کنند. اما محققان EPFL موفق شدند روشی به‌مراتب انعطاف‌پذیرتر پیدا کنند. در روش جدید؛ خودروها دائما در حال ارتباط با خودروهایی هستند که در اطراف‌شان در حرکت هستند. بدین ترتیب؛ با گروهی خودرو سروکار داریم که در لحظه با خودروهای دیگر ارتباط برقرار می‌کنند و تنها به یک لیدر یا مرکز کنترل تکیه ندارند. همین مسئله باعث می‌شود تا بتوانند شرایط متفاوت ترافیکی را مدیریت کنند و در صورت نیاز یک عضو دیگر را به ناوگان خود اضافه یا از آن کم کنند.

فواید پیاده‌سازی چنین روشی بسیار زیاد است. هر خودرو از مساعدت مجموعه‌ای از چشمان مجازی بهره می‌برد چون گروهی از خودروهای مجهز به سنسور در اطراف‌شان حضور دارند و به‌گفته محققان؛ هیچ محدودیتی در تعداد خودروهای این روش وجود ندارد.

فعلا؛ نمایش این سیستم در دنیای واقعی تنها به سه خودرو محدود بوده است. اما تا به اینجا؛ مفهوم فوق به‌خوبی خود را ثابت کرده و می‌توان خودروهای بیشتری را مورد آزمایش قرار داد.

خودروسازان به‌نام دنیا از جمله شرکت هوندا که مفهوم "Safe Swarm" را در نمایشگاه CES 2017 معرفی کرد؛ علاقه زیادی به ایده برقراری ارتباط بین خودروها و نحوه تعامل آن‌‌ها با یکدیگر به‌منظور ناوبری موفق و صحیح در جاده‌ها و ترافیک دارند. هم‌چنین وجود راننده یا عدم وجود آن در نیتجه‌گیری نهایی مهم است.

با این اوصاف؛ طی ماه‌ها و سال‌های آینده باید شاهد سرمایه‌گذاری‌های بیشتر و تحقیقات متعدد با هدف پیشرفت در این زمینه باشیم.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟