پهپاد Lily
این روبات پرنده خودران است؛ کافی است پرتابش کنید!
با گذشت زمان فناوری پهپادها هم پیشرفت می‌کند و کنترل‌شان راحت و راحت‌تر می‌شود، تا جایی که برای پرواز دادن‌شان فقط کافی‌ است آن‌ها را به هوا پرتاب کنید.

1606683296_1_0.gif

صنعت پهپادهای مصرفی درحال گسترش موقعیت خود به عنوان سازنده دوربین‌های پرنده است، نه روبات‌های خودکار. هدف، ساخت نوعی GoPro خودآگاه است که به همه این امکان را بدهد تا فیلم‌بردار هوایی خود باشند. یک استارت‌آپ با نام Lily سعی دارد تا با معرفی این پهپاد یک قدم به آینده نزدیک شود. پهبادی که فقط کافی‌ است آن را به هوا پرتاب کرده و رهایش کنید و خلبانی را به خودش بسپارید.

لیلی ساخت آنتوئین بالارسکو و هانری برادلوف است که مدتی پیش وقتی در آزمایشگاه روباتیک بِرکلی مشغول کار و تحصیل بودند، یکدیگر را ملاقات کردند. این پهپاد برای دنبال کردن فرد به یک رهیاب GPS کوچک متکی است که کاربر در جیبش می‌گذارد یا به مچ‌اش می‌بندد. پهباد از فناوری دید کامپیوتری هم استفاده می‌کند تا صاحبش را تشخیص دهد و همچنین از الگوریتم‌هایی بهره می‌برد تا او را دقیق‌تر در فریم دوربین قرار دهد. این دستگاه صدا هم ضبط می‌کند و آن را با تصویر همگام می‌کند. هیچ پهپاد دیگری از پس این کار بر نمی‌آید چرا که آرمیچرها اساسا مانع رسیدن صدا می‌شوند.

برادلوف می‌گوید: «درحال حاضر دوربین‌ها محدود به مهارت کاربر خود هستند و در اکثر مواقع این بدین معناست که افراد غیر حرفه‌ای تصاویری نه‌چندان ایده‌آل بدست خواهند آورد. شما با این دوربین پرنده می‌توانید تصاویری فوق‌العاده خلق کنید، فارغ از این‌که چه کسی درحال استفاده از آن است.» برای مثال داده‌های ارسالی از حس‌گر رهیاب می‌توانند زمانی که شما به هوا می‌پرید، به صورت خودکار حالت تصویر آهسته را فعال کنند. این پهپاد ویدئوهای 1080P با 60 فریم در ثانیه فیلم‌برداری می‌کند و عکس‌های 12 مگاپیکسلی می‌گیرد.

از لحاظ سخت‌افزاری، لیلی ساخته شده تا با پوشش پلی‌کربنات خود که تاب تحمل ضربات سخت را دارد، ویژگی‌هایی مثل یک دوربین اکشن را داشته باشد. برای محافظت بیشتر، دوربین آن به صورت داخلی تعبیه و روی پایه خارجی نصب نشده است. میزان ضد‌آب بودن آن (IP67) رده‌بندی شده که آن را با تلفن هوشمند سامسونگ گلکسی اس 4 در یک سطح قرار می‌دهد. جالب اینجا است که می‌توانید آن را کنار قایق کایاک یا تخته موج‌سواری خود روی آب به حال شناور رها کنید و منتظر زمانی باشید که آن را به پرواز درآورید تا به دنبال‌تان بیاید و فیلم‌برداری کند. کل ساختار ایراداتی نیز دارد. مثلا برای ضدآب کردن آن و افزایش زمان پرواز به بیش از 20 دقیقه، سازندگان تصمیم گرفتند تا از باتری جداشدنی صرف‌نظر کنند، بنابراین شما مجبورید کل دستگاه را به شارژ بزنید.

این دستگاه از با قیمت 499 دلار برای پیش‌خرید در دسترس است. لیلی بسیار بلندپروازانه به پیش می‌رود. درحالی که بسیاری از پهپادها این امکان را به شما می‌دهند که با یک دکمه از زمین بلند شوند و قرار بر این است که با یک دکمه هم به خانه برگردند، اما در مورد لیلی فقط باید آن را به هوا بیاندازید و بعد از یک ثانیه تلو تلو خوردن فورا خود را اصلاح می‌کند و ثابت در هوا معلق می‌شود. این یک شاهکار در تثبیت تعلیق محسوب می‌شود.

لیلی با استفاده از دید کامپیوتری و یک دوربین رو به پایین به راحتی در کف دست شما فروید می‌آید و همین ویژگی سبب می‌شود تا مجبور نباشد برای پایان پرواز به دنبال یک سطح صاف بگردد. این فرود خیلی جالب به نظر می‌رسد اما با توجه به نزدیکی آرمیچرها به دست خیلی پرخطر است.

تمام این ویژگی‌ها لیلی را به یک دورنما از ساده‌ترین پهپاد ممکن بدل می‌کند. این پهپاد شباهت بسیاری زیادی به Airdog و +Hexo دارد که در CES امسال دیده بودیم. تمام هم و غم این پهپادها بعد از پرواز فیلم‌برداری از شما است و با یک اپ یا کنترل کننده دستی می‌توانید بین حالت‌های تعقیب، فیلم‌برداری چرخشی و سلفی 360 درجه تغییر وضعیت دهید.

اما هردو پهپادی که در CES دیده بودیم برای شروع پرواز نیاز به یک سطح ثابت داشتند، چیزی که یافتنش در وسط آب کمی مشکل به نظر می‌رسد. با این‌که خیلی هیجان انگیز به نظر می‌رسد اما لیلی هنوز توانایی "حس و اجتناب" ندارد، یعنی نمی‌تواند میان درختان، تله‌کابین‌ها و یا رفقای موج‌سوارتان جا خالی دهد. فعلا باید از آن در یک فضای نسبتا باز استفاده کنید.

سازندگان لیلی بر این باوراند که حذف اکثر کنترل کننده‌های دستی منجر به سهولتی شده است که لیلی را هم برای خوره‌های گجت و هم افراد ناشی دست‌یافتنی می‌کند. بالارسکو می‌گوید: «ما شروع به ساخت یک دوربین پرنده کردیم که برای همه قابل استفاده باشد». قابلیت‌های موجود روی لیلی برای اهالی ورزش جذاب خواهد بود. اگرچه تصور این که یک فرد مسن بتواند به راحتی یک پهپاد را بگیرد، کمی مشکل است.

==========================

شاید به این مطالب هم علاقمند باشید:

جالب‌ترین پهبادهای دنیا

اینتل در آسمان‌ها به دنبال چه می‌گردد

ویدیو: شکار پهباد توسط پلیس ژاپن

ویدیو: ساختن یک پل طنابی معلق توسط دِرون‌ها

یک دوربین پروازی با یک نخ

این روبات پرنده خودران است؛ کافی است پرتابش کنید!

ویدیو: پرواز دِرون بدون دخالت انسان و شناسایی خودکار موانع

خودران‌های اسپرت هایبریدی که مجهز به پهباد هستند + گالری عکس

CES 2016: دِرونی شش پره‌ای مجهز به حسگر مافوق صوت برای شناسایی موانع + تصویر

کوادکوپتر خود را پرواز دهید و سلفی بگیرید!

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟