دندان‌ها به کمک داروی آلزایمر خودشان را ترمیم می‌کنند
با پُر کردن دندان خداحافظی کنید
تصور کنید که دندان‌تان درد می‌گیرد؛ اما به‌جای این‌که به دندان‌پزشکی بروید با خوردن یک دارو؛ دندان خود به‌خود خوب می‌شود. شاید کمی رویایی باشد اما به‌زودی این دارو در دسترس قرار می‌گیرد.

1606683296_1_0.gif

در گذشته‌های دور اگر کسی درد دادن داشت با ابتدایی‌ترین وسایل دندان‌ها کشیده می‌شد. اما بدتر از همه این بود که گاهی چندین دندان کشیده می‌شد تا مشخص شود که کدام یک درد می‌کرده است. خوشبختانه امروزه دیگر از این خبرها نیست ولی هم‌چنان از مواد فلزی و پلاستیکی برای پر کردن سوراخ‌هایی که در دندان خراب وجود دارد استفاده می‌شود و این قضیه برای خیلی از افراد پیش آمده است.

مطلب پیشنهادی

دانلود کنید: اپلیکیشنی که زمان مصرف دارو را اعلام می‌کند!

اما محققان دانشگاه «کینگز کالج لندن» می‌گویند روشی را کشف کرده‌اند که می‌تواند برای همیشه با استفاده از مواد مصنوعی برای پر کردن دندان‌ها خداحافظی کند. این دستاورد جدید در مجله Science Reports به چاپ رسیده است. در این روش از دارویی که برای درمان بیماری آلزایمر توسعه یافته است استفاده می‌شود. این دارو باعث می‌شود تا فرآیندی مانند تجدید سلول‌های بنیادی در داخل دندان روی دهد.

به بیان ساده‌تر این‌که ممکن است به‌زودی شاهد استفاده از روشی باشیم که باعث می‌شود دندان؛ خودش را ترمیم کند.

در این روش؛ بدن انسان قادر است تا دردهای کوچک دندان را التیام بخشد. این کار از طریق فعال کردن سلول‌های بنیادی تماس با دندان در هسته داخلی و نرم دندان که به آن Pulp گفته می‌شود صورت می‌گیرد. در مواقعی که یک درد دندان ناشی از یک ترک کوچک یا شکاف باشد؛ این سلول‌ها تحریک می‌شوند تا به‌صورت‌های مختلف وارد سلول‌های دندان‌های خاص شوند. این سلول‌ها طی فرآیندی که به آن Odontoblast گفته می‌شود؛ عاج جدید می‌سازند و آن را جایگزین محلی می‌کنند که آسیب دیده است.

البته این روش درمان طبیعی برای دردهای مزمن کارساز نیست ولی محققان دانشگاه کینگز کالج لندن درس خوبی از آن گرفتند.

«پل شارپ»؛ رییس تیم تحقیق در گفتگو با دیجیتال ترندز گفت: "ما توانستیم مکانیزم‌های سلولی و مولکولی که در این روش درمان درگیر هستند را مورد بررسی قرار دهیم و با توجه به اطلاعاتی که از آن به‌دست آوردیم؛ موفق به توسعه یک روش بسیار ساده برای بهبود این فرآیند از طریق محرک‌های بیش از اندازه شدیم. نتیجه آن ترمیم قوی‌تر برای سوراخ‌های بزرگ‌تر در دندان است. این فرآیند موجب ساخت یک ماده ترمیمی طبیعی می‌شود که ساختار دندان را حفظ می‌کند."

محققان امیدوارند با راه‌کارهایی مانند این بتوانند میزان عدم موفقیت روش‌های مصنوعی را کاهش داده یا حتی از بین ببرند.

«شارپ» در خصوص این‌که از چه زمانی این روش درمانی در اختیار عموم قرار می‌گیرد گفت: "تصمیم داریم تا دوره کارآزمایی بالینی را از سال آینده شروع کنیم." وی در پایان گفت: "این تحقیق و یافته‌های آن از حمایت کامل شورای تحقیقات پزشکی انگلستان برخوردار است و ما می‌خواهیم آن‌‌ها هم‌چنان به حمایت از ما ادامه دهند."

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟