همکاری آی‎بی‎ام و فوجیتسو
 220 ترابایت اطلاعات روی نواری به اندازه کف دست
آی‎بی‎ام و فوجیتسو موفق شدند 220 ترابایت داده را روی یک نوار مغناطیسی با اندازه استاندارد که در کف دست شما جا می‎شود، ذخيره‌سازی کنند. از این نوار می‎توان به عنوان یک رسانه ذخیره‌سازی طولانی مدت استفاده کرد.

1606683296_1_0.gif

این نمونه اولیه از نوار فوجی‎فیلم به همراه فناوری درايو آزمایشگاه آی‎بی‎ام می‎تواند 88 برابر بیشتر از داده‎ای که روی یک نوار استاندارد LTO-6 م (Linear Tape-Open) جا می‎شود را (با اندازه کارتریج یکسان) در خود جای دهد. طبق گفته آی‎بی‎ام نوارهای LTO-6 می‎توانند 2.5 ترابایت داده فشرده نشده را روی کارتریجی به ابعاد 10 در 10 سانتی‎متر و ضخامتی معادل دو سانتی‎متر ذخیره‌سازی کنند.‎

مارک لنتز، مدیر گروه فناوری‎های پیشرفته نوارهای مغناطیسی در آی‎بی‎ام می‎گوید: «این فناوری تازه تا چندین سال آینده در هیچ محصولی به کار گرفته نخواهد شد و شاید تا آن زمان به اندازه حالا خبرساز نباشد، اما شاید در آینده با پیشرفت فناوری شاهد حضور نوارهایی باشیم که متراکم تر از نوار فعلی باشند.»

لنتز می‎افزاید: «همین حالا هم نوارها کم هزینه‌ترین رسانه ذخیره‌سازی اطلاعات به ازای هر بیت در مقابل هارددیسک‎های سنتی یا درایوهای SSD هستند. اما زمان دسترسی به اطلاعات در این نوع از محصولات کندتر است.» با این اوصاف نوارها یک گزینه عالی برای آرشیو کردن حجم زیادی از داده‌هایی هستند که به ندرت از آن استفاده می‎شود. به عقيده آی‎بی‎ام نوارها برای ذخیره‌سازی کلاود بسیار مناسبت هستند و می‎توان از آن‌ها در رابط‌های object-storage پیشرفته استفاده کرد. این رابط می‎تواند باعث کار کردن سیستم‎های مبتنی بر نوار با سیستم‎های object-storage ابری مثل OpenStack Swift شود.

اما مزیت اصلی نوارها به چگالی آن‌ها مربوط است، و این فناوری آی‎بی‎ام که اخیرا در انجمن ملی پخش رسانه (National Association of Broadcasters) معرفی شد، این چگالی را به چندین روش مختلف افزایش می‎دهد. آی‎بی‎ام می‎گوید: «شیارهای روی این نوار باریک‌تر هستند، هدها کوچک‌تر شده‎اند و حتی ذرات باریم فریت که بیت‌ها را ذخيره‌سازی می‎کنند نیز کوچک‌تر شده‎اند.» حالا دیگر تمام اندازه‎ها در حد نانومتر است، بنابراین حرکت هدها نیز باید دقیق‎تر انجام شود. این دقت در محدوده کمتر از 6 نانومتر است.

لنتز می‎گوید: «چگالی نوارها تقريبا هر دو سال یک بار دو برابر می‎شود و به نظر می‎رسد طی یک دهه آینده این روند ادامه پیدا کند.» اما این نوآوری‎ها مدتی زمان می‎برد تا از آزمايشگاه‎ها به شرکت‎ها راه پیدا کند. برای مثال، فناوری نواری که آی‎بی‎ام در سال 2007 به آن دست یافت تازه حالا به بازار راه پیدا کرده است. او می‎افزاید: «به نظر می‎رسد آخرین نمونه‎های تولید شده نیز با احتساب مدت توسعه و طراحی محصول همین میزان زمان لازم خواهد داشت تا به مرحله تجاری‌سازی برسد.»

لنتز اضافه می‎کند: «وقتی کارتریج‌های نوار و درایوهای آینده برای فروش آماده شوند، احتمالا به همان اندازه داده که در آزمایشگاه در خود ذخیره می‎کردند، در عمل ذخیره نخواهند کرد. به همین دلیل است که آی‎بی‎ام سعی دارد محصولات جدید را سازگار با نسل‎های پیشین تولید کند. برای مثال، اگر هدها بیش از اندازه کوچک باشند ممکن است نتوانند شیارهای موجود در نوارهای قدیمی‎ تر را بخوانند.»

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟