منتظر استفاده نظامی از هولولنز مایکروسافت باشید!
ارتش اوکراین کلاه نظامی مجهز به هولولنز مایکروسافت ساخت!
ظاهرا ارتش اوکراین قصد دارد که تکنولوژی‌های نوین‌تری همچون تکنولوژی "واقعیت افزوده" یا همان "Augmented Reality" را در ابزارهای جنگی خود به کار ببرد. جدیدترین ایده این ارتش مربوط به استفاده از هدست واقعیت افزوده هولولنز مایکروسافت در راستای ایجاد دید بهتر برای هدایت‌گران و فرماندهان تانک‌ها می‌شود. با سایت شبکه همراه باشید.

1606683296_1_0.gif

متاسفانه تکنولوژی و علم علاوه بر جنبه‌های مثبتی که برای زندگی بشر ارائه می‌کنند، در زمینه‌های غیر بشردوستانه هم استفاده می‌شوند. ساخت بمب اتمی و فاجعه هیروشیما یک نمونه بارز از استفاده غیر بشردوستانه علم در دنیا محسوب می‌شود. تکنولوژی هم در این راستا وارد عمل شده و هم اکنون از تکنولوژی‌های نوین‌تر در زمینه‌های نظامی استفاده می‌شود. به عنوان مثال، می‌توان به ساخت موشک‌هایی اشاره کرد به صورت از راه دور هدایت می‌شوند یا حتی گلوله‌هایی که می‌توانند تغییر جهت دهند. در ساخت دوربین‌هایی که با استفاده از آن‌ها می‌توان دید در شب را امکان‌پذیر نمود یا ابزارهایی که با استفاده از آن‌ها می‌توان محتوای پشت دیوار را بررسی کرد از تکنولوژی‌های نوین استفاده شده است.

مطلب پیشنهادی

اولین اسمارت‌فون واقعیت افزوده جهان را از نزدیک لمس کنید!

بنابراین همانطور که می‌بینید، تکنولوژی فقط در زمینه‌های بشردوستانه استفاده نمی‌شود و در سایر جنبه‌های نه چندان انسان دوستانه هم از آن استفاده به عمل می‌آید. حال ارتش اوکراین ایده استفاده از تکنولوژی واقعیت مجازی در تانک‌ها را مطرح کرده است. ظاهرا ارتش اوکراین ایده مد نظرش را در داخل آزمایشگاه مورد بررسی قرار داده و نتایج به دست آمده کاملا رضایت‌بخش بوده‌اند. اما ایده نامبرده شده چه ایده‌ای محسوب می‌شود؟

ارتش اوکراین قصد دارد که از هدست واقعیت افزوده هولولنز مایکروسافت به عنوان یک ابزار نمایش دهنده محیط سه بعدی و 360 درجه‌ای خارج تانک استفاده کند. این سیستم " Circular Review System" یا "سیستم بررسی محیطی" نام‌گذاری شده است. بدین منظور یک کلاه نظامی اختصاصی ساخته شده که تصویر آن را در ابتدای مقاله مشاهده می‌کنید و در بخش جلوی این کلاه و قسمتی که پیش چشم سرباز قرار می‌گیرد، هدست هولولنز نصب شده است. این هدست به افراد هدایت کننده و سربازان داخل تانک این امکان را می‌دهد تا بدون نیاز به وجود هیچ ابزار خارجی دیگری، دید کافی از محیط خارجی تانک و وضعیت آن داشته باشند.

در زمان‌های بسیار دور، هدایت کنندگان تانک‌ها برای ارتباط با محیط خارجی مجبور بودند که شخصی را در بالای تانک بنشانند تا به نوعی مسیر مورد نیاز را مشخص کند. سپس از ابزارهای دیگری به منظور ایجاد بستر مناسب برای دیدن محیط خارجی از داخل تانک استفاده شد. با روی کار آمدن تکنولوژی‌های مدرن‌تر، نصب دوربین و استفاده از مانیتورها در تانک‌ها امکان تعامل سربازان داخل تانک با محیط خارجی را فراهم کرد اما این دید محدود به مانیتورها بود و یک محیط فراگیر را در اختیار سربازان داخل تانک قرار نمی‌داد.

حال و با استفاده از ایده جدید مطرح شده در ارتش اوکراین تمام مشکلات مربوط به تعامل سربازان داخل تانک با محیط بیرون از بین می‌رود. ارتش اوکراین حتی عنوان داشته که با استفاده از هدست واقعیت افزوده هولولنز می‌توان بستری را فراهم کرد فرد استفاده کننده از آن بتواند سربازان دشمن را از سربازان خودی تشخیص داده، به تعیین اهداف پرداخته و اطلاعات حیاتی را به دست آورند. این موضوعات همگی با استفاده از هولولنز مایکروسافت امکانپذیر هستند و عملی شدن این ایده چندان دور از واقعیت به نظر نمی‌رسد.

بنابراین با استفاده از هدست واقعیت افزوده هولولنز مایکروسافت، سربازان و هدایت کنندگان داخلی تانک‌ها می‌توانند دیدی 360 درجه‌ای و کاملا دقیق از محیط خارج تانک داشته باشند و حتی به اطلاعات دقیق‌تری دست یابند که در حالت عادی امکانپذیر نیست. در هر صورت استفاده از تکنولوژی و علم در جنگ‌افزارها و مسائل غیر بشردوستانه به امری اجتناب‌ناپذیر تبدیل شده است. نظر شما در رابطه با این ایده و پیاده‌سازی آن چگونه است؟

 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟