فناوری که می‌تواند جهان را نجات دهد
درمان ناباروری زنان با چاپگرهای سه بعدی
تاکنون برای درمان ناباروری زنان روش‌های مختلفی ارایه شده است و علم پزشکی شاهد پیشرفت‌های بزرگی بوده است اما شاید استفاده از یک فناوری کاملا دیجیتالی سخت‌افزاری و تازه از راه رسیده برای این موضوع کمی تعجب‌برانگیز باشد.

1606683296_1_0.gif

سرطان تخمدان بیماری رایجی در زنان است که منجر به از بین رفتن تخمدان‌ها می‌شود. تخمدان دیگر نمی‌تواند تخمک‌ها را در خود نگه دارد یا سازوکار درستی برای آزادسازی آن‌ها داشته باشد و در کار این سیستم بسیار حیاتی بدن خلل‌های جدی وارد می‌شود. موسسه تحقیقاتی زیست باروری مونیکا لاروندا و مهندس پزشکی به نام الکساندرا روتز از دانشگاه نورث وسترن برای این مشکل راه‌حلی مبتنی بر چاپگرهای سه‌بعدی عرضه کردند. 

مطلب پیشنهادی

بفرمایید کپسول‎ مکمل هوشمند با چاپ سه بعدی میل کنید!
دیگر نگران کمبود مواد مغزی مورد نیاز بدن خود نباشید

این‌ محققان با استفاده از چاپگرهای سه‌بعدی یک تخمدان سه بعدی مصنوعی ژل مانند ساختند که می‌تواند تخمک‌ها را به طور سالم نگه‌داری و رشد دهد. این داربست ژلاتینی 3D هورمون‌هایی ترشح می‌کند و دارای ساختارهایی است که به‌راحتی عملکرد یک تخمدان طبیعی را در بدن دارد. این تخمدان مصنوعی باید به اندازه کافی محکم و سفت باشد و طوری پیوند بخورد و از سوی دیگر جادار باشد که بتواند تخمک‌ها را نگه‌داری و رشد دهد. 

محققان این تخمدان مصنوعی را در اندازه ۱.۵ میلی‌متری روی ده موش آزمایش کردند و برخی از این موش‌ها توانستند فرزندانی سالم به دنیا بیاورند. البته، سیستم بدنی انسان هم از نظر حجم تخمدان و هم از نظر زمان پرورش تخمک با موش متفاوت است و زمان بیشتری نیاز دارد. محققان در گام بعدی می‌خواهند این تحقیق را روی گوسفندان آزمایش کنند. موفقیت در این موضوع می‌تواند تاثیرات بزرگی بر جامعه و کاهش نگرانی‌های سرطان در زنان و کودکان داشته باشد و شاید در آینده به عنوان یکی از ده فناوری نجات‌دهنده دنیا شناخته شود. 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟