تجهيزات الکترونیکی که توان خود را به جای برق از نور تامین می‎کنند
سوییچ یک مولکولی که آینده کامپیوترهای نوری را رقم می‌زند!
صنعت ساخت کامپیوتر و گجت با کوچک کردن اندازه تجهيزات تا حد نزدیک به اندازه میکروسکوپی توان و کارایی آنها را افزایش داده است. یکی از زمینه‎های بنیادین در این زمینه، الکترونیک مولکولی است که این موضوع را با ساخت مدارات و دستگاه‎ها از جنس مولکول‎ها بسیار جدی دنبال می‎کند. محققان دانشگاه پکینگ شهر بیجینگ به تازگی سویچی ساخته‎اند که می‎تواند در زمان برخورد با یک فتون به طور کاملا دقیق روشن و خاموش شود. این دستاورد راه را برای عملکردهای کاربردی بی‌نهایت کوچک در سیستم‎هایی که از نور به جای برق استفاده می‎کنند؛ هموار خواهد کرد.

1606683296_1_0.gif

محققان به دلایل کاملا واضحی خود را در زمینه الکترونیک نوری درگیر کرده‎اند: نور سریع‎تر از الکتریسیته حرکت می‎کند، و این به این معنا است که می‎توان محاسبات را سریع‎تر انجام داد. به گفته Scientific American، کوچک‎تر شدن تجهيزات نیز باعث افزایش بیشتر این سرعت می‎شود که برای سیستم‎هایی نظیر پنل‎های خورشیدی، سنسورهای نوری یا کاربردهای زیست پزشکی بسیار مفید خواهد بود.

مطلب پیشنهادی

مشاهده درون میکروچیپ‌ست‎های خراب امکان‌پذیر شد
یک دوربين میکروسکوپی تراهرتز که می‎تواند داخل اجسام سخت را مشاهده کند

تلاش‎های گذشته برای ساخت این تجهيزات تک مولکولی نتایج مثبتی به همراه نداشته است، از جمله سویچ‎هایی که در موقعیت روشن گیر می‎کردند و یا نمی‎توانستند توسط انواع مختلف نور فعال شوند. محققان دانشگاه پکینگ از مواد متفاوتی برای انجام این کار استفاده کرده‎اند که به یک سویچ اجازه می‎دهد توسط نور در هر دو موقعیت باینری (صفر و یک) با ثبات کامل عمل کند.

این سویچ می‎تواند به مدت یک سال دوام داشته باشد که به نسبت تلاش‎های اولیه پیشرفت قابل ملاحظه‎ای محسوب مي‎شود. ایان بالدیا از دانشگاه هایدلبرگ آلمان به Scientific American گفت: «در بسیاری از موارد، اتصالات مولکولی تنها برای دقایق، ساعات و در شرایط مساعد برای چند روز باقی می‎مانند.» هر چند هنوز چند سالی باقی مانده تا ما بتوانيم شاهد حضور چنین سویچ‎هایی در محصولات تجاری باشیم، اما انجام چنین کاری گام برزگی برای ساخت تجهيزات باثبات در مقیاس میکروسکوپی محسوب می‎شود.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟