پوشیدنی‎های کنترل کننده وضعیت سلامت همچنان در حال پیشرفت هستند
یک وصله کوچک انعطاف‌پذیر که عرق بدن را تجزیه و تحلیل می‎کند
این روزها ما شاهد انواع و اقسام فناوری‎های پوشیدنی مرتبط با تناسب اندام در بازار هستیم، اما چرا باید خود را درگیر ساعت‎های سنگین و سیم‎ها کنیم وقتی می‎شود تنها یک وصله کوچک را به سینه چسباند؟ به نظر می‎رسد چنین روشی آسان‎تر و جالب‎تر باشد.

1606683296_1_0.gif

دانشمندان دانشگاه سن دیگوی کالیفرنیا یک وصله کوچک را توليد کرده‎اند که به قفسه سینه فرد چسبیده و داده‎های مرتبط با وضعیت تناسب اندام را به صورت بی‎سیم به یک لپ‎تاپ یا تلفن هوشمند مخابره می‎کند. این دانشمندان اختراع خود را در نشریه Nature Communications معرفی کرده‎اند. در یک گزارش خبری یکی از این دانشمندان به نام پاتریک مرسیر گفت: «هدف اصلی این پروژه ساخت یک دستگاه با استفاده از سنسورهای کوچکی از Star Trek است که داده‎های وضعیت بدن را اسکن و تجزیه تحلیل می‎کند.» این دستگاه که Chem-Phys نامگذاری شده است آنها را یک گام به این هدف نزدیکتر می‎کند.

مطلب پیشنهادی

ژاکتی که تماس می‌گیرد، آهنگ پخش می‌کند و شما را به خانه می‌رساند
ساخت ژاکت جین هوشمند با مشارکت گوگل و لیوایز

هر چند نویسندگان این گزارش به این موضوع اشاره کرده‎اند که در حال حاضر انواع مختلفی از دستگاه‎های اندازه‌گیری و جمع‌آوری اطلاعات وضعیت تناسب اندام مثل ضربان قلب یا میزان اکسیژن موجود در خون در بازار وجود دارد، اما Chem-Phys یکی از اولین دستگاه‎هایی است که می‎تواند به طور همزمان ضربان قلب و اطلاعات شیمیایی موجود در عرق بدن را به صورت غیرتهاجمی‎ اندازه‌گیری کند. تحقیقات گذشته نشان داده است که هر چه میزان ترشحات شیمیایی موجود در عرق بیشتر باشد، به این معنا خواهد بود که کار بیشتری از بدن کشیده شده است.

این وصله شامل سه سنسور است که روی یک ورقه نازک 5 سانتی‌متری قرار گرفته است. یکی از آنها برای اندازهگیری ترشحات عرق و دو سنسور که در طرف دیگر قرار دارند برای محاسبه ضربان قلب به کار می‎روند. این سنسورها سپس از طریق یک سیم به یک تراشه کوچک بلوتوث متصل می‎شوند و انرژی مورد نیاز خود را از یک باتری لیتیوم-یون تامین می‎کنند. سپس داده‎های جمع آوری شده به یک کامپیوتر منتقل می‎شود.

این دانشمندان هر یک از این وصله‎ها را به سینه عرق کرده سه دوچرخه سوار متصل کرده و میزان اندازی‌گیری‎های ثبت شده توسط Chem-Phys را با روش‎های معمول اندازه‌گیری ضربان قلب مقايسه کردند تا مطمئن شوند محاسبات دقیق صورت گرفته باشد، که همین طور هم بود. بخشی از هزینه‎های این تحقيق توسط سامسونگ تامین شده است. هنوز مشخص نیست که آیا از فناوری‎های سامسونگ نیز در این دستگاه استفاده شده است یا خیر.

هنوز امکان خرید این وصله وجود ندارد، و همان‌طور که در این تحقيق اشاره شده است، این تنها اولین گام مهم در سنسورهای پوشیدنی است که می‎تواند همزمان ضربان قلب و اطلاعات بیوشیمیایی را شناسایی کند. اما صاحب نظران معتقدند می‎توان در آینده این دستگاه را در پزشکی ورزشی مشاهده کرد. شاید هم در سری‎های بعدی Star Trek از این فناوری استفاده شود.

==============================

شاید به این مقالات هم علاقمند باشید:

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟