کلاود در تعامل با اینترنت اشیا
بوش در حال ساخت شبکه‌ کلاودی ویژه اینترنت اشیا است
در حالی که هر روزه اخبار متفاوتی درباره اینترنت اشیا به گوش می‌رسد، اما خبری که به تازگی از سوی شرکت آلمانی بوش منتشر شده است، در نوع خود جالب توجه به شمار می‌رود. بوش در حال آماده‌سازی یک شبکه رایانش ابری است. شبکه‌ای که در نظر دارد هر وسیله‌ای از خودروها گرفته تا ماشین‌های لباسشویی را از طریق اینترنت به یکدیگر متصل کند. شبکه‌ای که در فاز اول محصولات طراحی شده توسط این شرکت را تحت پوشش خود قرار می‌دهد. اما این شبکه ممکن است چه ظرفیت‌های نهفته‌ای در خود داشته باشد؟

1606683296_1_0.gif

شرکت‌های صنعتی تغییر رویکرد می‌دهند

شرکت‌های سنتی آلمانی فعال در صنعت همچون بوش به دنبال تغییر الگوی کاری خود هستند. به‌طوری که در نظر دارند خودشان را از یک تولید کننده تجهیزات به یک ارائه دهنده خدمات تبدیل کنند. برای این منظور آن‌ها سعی دارند از داده‌های تولید شده توسط ماشین‌هایشان برای سرویس‌دهی استفاده کنند. بوش امیدوار است از تخصص مهندسی موجود در این شرکت برای حضوری مقتدرانه در حوزه اینترنت اشیا استفاده کند. دنیایی که در آن اشیا با یکدیگر به صحبت می‌پردازند. این شرکت در نظر دارد رؤیای یک خانه هوشمند را برای مشتریان خود واقعی سازد. خانه‌ای که در آن اشیا هوشمند به راحتی توانایی برقراری ارتباط با یکدیگر را دارند. این شرکت اعلام کرد در حال ساخت سرویس ابری خودش است. سرویسی که در رقابت با غول‌های فناوری ایالات متحده همچون آمازون، گوگل مایکروسافت، آی‌بی‌ام، و Salesforce.com طراحی خواهد شد.

مراکز داده بوش در کشور آلمان قرار خواهند گرفت. بوش امیدوار است، سرویس کلاود این شرکت به اندازه‌ای جذاب باشد که بتواند مشتریانی را به سمت خود جلب کند که نسبت به امنیت داده‌های خود در سرورهای مستقر در ایالات متحده دچار شک و تردید هستند. ولکمار دنر، مدیر اجرایی بوش در کنفرانسی که به همین مناسبت در شهر برلین برگزار شد، گفت: «بوش در حال ساخت اینترنت اشیا خودش است. این شرکت در نظر دارد با تجربیاتی که در طول این سال‌ها به دست آورده است هر شی متصلی (اشیایی با قابلیت اتصال به اینترنت) را تولید کند. امروزه شرکت‌های تولیدکننده‌ای نظیر بوش سعی در اضافه کردن سرویس‌ها و نرم‌افزارها دارند و از طرفی شرکت‌های فناوری اطلاعاتی نیز وجود دارد که سعی دارند از بسترهای فیزیکی استفاده کنند.»

اینترنت اشیا دیگر یک مفهوم نیست

چه موافق باشید و چه مخالف، اینترنت اشیا در مسیری در حال حرکت است که چیزی فراتر از یک کلمه یا یک جریان زودگذر خواهد بود. همان‌گونه که در پاراگراف قبل به آن اشاره کردیم، شرکت بوش در حال طراحی زیرساخت‌های لازم برای پیاده‌سازی یک محیط کاملا هوشمند است. شبکه‌ای که توسط این شرکت طراحی خواهد شد، این ظرفیت را دارد تا دستگاه‌ها و برنامه‌های مختلف درون شبکه‌ای را با یکدیگر مرتبط سازد. آن گونه که رویترز خبر داده است، بوش برای نیل به این هدف در حال ساخت بسترهای مناسب برای راه‌اندازی یک شبکه کلاود ویژه اینترنت اشیا در کشور آلمان است.

این شبکه Bosh IoT Cloud (نام این سرویس بسیار خلاقانه به‌نظر می‌‌رسد) نام دارد. اما ایده بوش فراتر از آن چیزی است که تصور می‌شود. این شرکت در نظر دارد، تا سال 2020 تمامی محصولات الکترونیکی تولید شده توسط شرکت‌های  فعال در حوزه IoT را تحت پوشش خود قرار دهد. بوش می‌گوید: «در حال حاضر در حدود پنج میلیون دستگاه از طریق بسته نرم‌افزاری Bosch’s IoT به یکدیگر متصل می‌شوند. برنامه‌هایی که شامل یک سامانه هستند که به کاربران این توانایی را می‌دهند تا از راه دور درجه حرارت خانه خود را کنترل کرده یا از حس‌گرهایی برای پیدا کردن جای پارک استفاده کرده یا به شرکت‌ها این توانایی را بدهد که به ردیابی کیفیت یک محصول زمانی که از کارخانه خارج می‌شود، بپردازند.» امروزه دستگاه‌هایی با کارکردهای مختلف در منازل با یکدیگر به تعامل می‌پردازند. حس‌گرهای متصل به درب‌ها و پنجره‌ها که از طریق یک هاب مرکزی با یکدیگر به صحبت می‌پردازند از جمله این موارد به شمار می‌روند.

هر چند این دستگاه‌ها قابلیت خارق‌العاده‌ای در اختیار شما قرار نمی‌دهند، اما از ملزومات اصلی و ضروری خانه‌های هوشمند به شمار می‌روند. در این میان پارک‌یاب‌های هوشمند شهری یا حتی دستگاه‌هایی که در مسابقات ماشین‌سواری برای بررسی وضعیت حیاتی راننده خودرو مورد بررسی قرار می‌گیرند را نباید از یاد ببریم. رویترز همچنین به این نکته اشاره می‌کند که بوش در نظر دارد در حدود 50 برنامه کاربردی خود را در سال 2016 به IoT Cloud وارد کند. بوش در نظر دارد در سال آینده میلادی به شرکت‌های دیگر اجازه دسترسی به این شبکه را تخصیص دهد. بوش در بخشی از کنفرانس خود به بودجه‌ای اشاره کرد که برای این منظور در نظر گرفته است. این شرکت نزدیک به 500 میلیون یورو ( 548 میلیون دلار) را به‌طور ویژه برای این فناوری‌های جدید اختصاص داده است. 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟