گوگل با اسپیدی خداحافظی می‌کند
افزایش سرعت کروم با نسخه بعدی HTTP
گوگل از پروتکل ویژه ساخت خود صرف‌نظر کرد. پروتکلی که با هدف ارائه تجربه مرور سریع‌تر وب در مرورگر کروم نسبت به پروتکل بازنشسته HTTP در نظر گرفته شده بود. به‌طوری که در یک سیاست‌گذاری جدید به‌کارگیری نسخه ارتقا یافته پروتکل HTTP2 در دستور کار قرار گرفت.

1606683296_1_0.gif

گوگل از پروتکل ویژه ساخت خود صرف‌نظر کرد. پروتکلی که با هدف ارائه تجربه مرور سریع‌تر وب در مرورگر کروم نسبت به پروتکل بازنشسته HTTP در نظر گرفته شده بود. به‌طوری که در یک سیاست‌گذاری جدید به‌کارگیری نسخه ارتقا یافته پروتکل HTTP2 در دستور کار قرار گرفت. پروتکلی که به لحاظ ساختار و عملکرد، نزدیک به پروتکل استاندارد زمان حال یعنی HTTP قرار دارد. این ارتقا طی هفته‌های آینده در مرورگر کروم 40 انجام خواهد شد. گوگل می‌گوید: «تمام کارهایی که روی اسپیدی انجام گرفته، بیهوده نبوده است. HTTP 2 دارای ویژگی‌های متعددی است که این ویژگی‌ها از پروتکل تکامل یافته گوگل به دست آمده است. مواردی همچون تسهیم، فشرده‌سازی سرآیندها (SPDY درخواست و واکنش سرآیند HTTP را فشرده‌سازی می‌کند، در نتیجه بسته‌هایی با بایت کمتر منتقل می‌شوند.) که هر دو این قابلیت‌ها به شما اجازه می‌دهند، به طور مؤثری درخواست برای چند صفحه را تنها در یک درخواست داشته باشید.

SPDY یک لایه نشست بالای SSL اضافه می‌کند که اجازه همزمانی‌های چندگانه را می‌دهد، در این حالت استریم‌ها در میان هم قرار گرفته و روی یک ارتباط TCP ارسال می‌شوند.

 

در پروتکل اسپیدی به طور معمول فرمت پیام‌های HTTP Get و POST به همان شکلی اصلی خود باقی می‌مانند. با این حال، SPDY یک فرمت فریم جدید برای کدگذاری و انتقال داده‌ها روی کانال، مشخص می‌کند. البته لازم به ذکر است که SPDY تنها پروژه تحقیقاتی برای یک HTTP سریع‌تر نبود. پروژه‌های دیگری نیز برای کاهش زمان تأخیر ارائه شدند، که بیشتر آن‌ها در سطح لایه انتقال یا نشست بودند، از جمله این پیشنهادات به موارد زیر می‌توان اشاره کرد: 

- Stream Control Transmission Protocol یک پروتکل لایه انتقال بود که به عنوان جایگزین برای TCP پیشنهاد شد و استریم‌های تسهیم‌شده و کنترل جریان هوشمند  را پیشنهاد کرد.

- HTTP روی SCTP پیشنهاد دیگری در خصوص اجرای HTTP روی SCTP بود.

- Structured Stream Transport پروتکلی بود که منجر به اختراع جریان‌های ساخت‌یافته شد. جریان‌های مستقل توانایی حمل روی یک انتقال رایج را داشتند. این قابلیت قرار بود جایگزین TCP شده یا روی DUP اجرا شود.

- MUX and SMUX پروتکل‌های لایه میانی ( که میان لایه‌های انتقال و لایه کاربردی قرار می‌گرفتند) که تسهیم جریان‌ها را فراهم می‌کردند. پروتکل‌هایی که سال‌ها پیش در زمان HTTP 1.1 پیشنهاد شدند.

اما اگر به خواهیم به طور مختصر اهدافی که تیم طراحی کننده اسپیدی دنبال می‌کرد، نام ببریم، باید موارد زیر را اشاره کنیم:

1- کاهش 50 درصدی بارگذاری صفحات

2- به حداقل رساندن پیچیدگی توسعه. (SPDP پروتکل TCP را به عنوان لایه انتقال اصلی در نظر می‌گیرد. در نتیجه نیازی به پیاده‌سازی تغییرات در زیرساخت‌های شبکه وجود ندارد.)

3- عدم نیاز طراحان وب به تغییر محتوا. تنها تغییرمورد‌ نیاز برای پشتیبانی از SPDY در سمت کلاینت user agent و برنامه‌های وب سرور است. 

4- گردهم آوردن گروه‌های علاقه‌مند در شناسایی پروتکل‌ها و ارائه راه حل برای مشکل تأخیر زمانی. 

 

در سطح تخصصی وفنی‌تر اسپیدی به دنبال اهداف زیر بود:

1- به درخواست‌های همزمان TCP اجازه می‌دهد که همگی روی یک نشست واحد TCP قرار گیرند.

2- کاهش پهنای باند استفاده شده توسط HTTP با فشرده‌سازی سرآیندها و حذف سرآیندهای غیرضروری

3- تعریف پروتکلی که به آسانی پیاده‌سازی شده و سمت سرور کارآمد باشد.

4- به‌کارگیری پروتکل SSL برای امنیت بهتر و سازگار با زیرساخت‌های شبکه موجود. به علاوه، به کارگیری SSL برای اطمینان از این‌که ارتباطاتی که از طریق پروکسی‌های موجود مورد استفاده قرار می‌گیرند شکسته نشوند.

اما انتظار نداشته باشید که مرورگر شما با پشتیبانی از HTTP 2 در بازه زمانی کوتاه پرسرعت شود. پیاده‌سازی این فرآیند برای گوگل زمان‌بر است. سازندگان و طراحان مرورگرهای دیگر به‌طور کامل استفاده از این بهبودها و پیشرفت‌های سازگار را در دستور کار خود قرار داده‌اند. اما گذر سریع‌تر و وب امن‌تر در طول چند سال آینده انجام می‌شود. گوگل می‌گوید: «پشتیبانی از اسپیدی به طور کامل در اوایل سال 2016 میلادی متوقف می‌شود.» مرورگر اینترنت‌اکسپلورر مایکروسافت نیز در ابتدا از پروتکل اسپیدی نسخه 3 پشتیبانی می‌کرد. اما گزارش‌های متعددی از کاربران ویندوز 8.1 مبنی بر مشکل مقداردهی اولیه صفحات وب دریافت شد، گوگل در واکنش به این گزارش‌ها اعلام کرد مشکل “Page not found” در بارگذاری مجدد صفحات درست می‌شود و البته یک وصله برای غیرفعال کردن اسپیدی نگارش 3 در تنظیمات Internet Options->Advanced در مرورگر اینترنت اکسپلورر قرار داد. اما اینترنت‌اکسپلورر از نسخه 11 به بعد پشتیبانی از آن‌را متوقف کرده و تمرکز خود را روی HTTP2 قرار داد. جدیدترین نگارش اینترنت‌اکسپلورر که در نسخه آزمایشی ویندوز 10 قرار دارد گزینه پشتیبانی از HTTP2 را در بخش تنظیمات خود دارد.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟