یک تخته بازی گمشده در یک مقبره 2300 ساله پیدا شد
بسیاری از اطلاعات مربوط به تاریخ تمدن بشر به دلیل نابسامانی‎های زمان از بین رفته است. اگر خیلی خوش شانس باشیم می‎توانیم قطعات متلاشی شده یافته شده را در کنار هم قرار دهیم و ببینیم که نیاکانمان چگونه زندگی می‎کردند و سرگرمی‎ آنها چه بوده است.

1606683296_1_0.gif

باستان شناسان با حفاری یک مقبره باستانی 2300 ساله نزدیک شهر کینگژو در چین به یک اکتشاف جالب توجه دست یافتند. اگر چه این مقبره به شدت غارت شده بود، اما هنوز قطعاتی از یک تخته بازی باستانی در آن باقی مانده بود. اینها شامل قطعات یک تاس 14 جهته بودند که از دندان یک حیوان ساخته شده است، 21 قطعه مستطيل شکل که شماره‎هایی روی آن نقاشی شده است، و یک لوح شکسته شده که به وسیله یک جفت چشم تزئین شده است و الگوهایی از ابرصاعقه روی آن به چشم می‎خورد.

ترسیمی‎ از لوح شکسته شده که بخشی از تخته بازی را تشکیل می‎دهد.

این کشفیات ابتدا در سال 2014 در مجله چینی Wenwu منتشر شده بود و اخیرا یک ترجمه انگلیسی از آن در مجله  Chinese Cultural Relics به چاپ رسیده است. گروه باستان شناسانی که این قطعات را پیدا کرده معتقد است که آنها متعلق به یک بازی به نام Liubo (شش چوب) است. تصور می‎شود که این بازی بعد از ازدیاد جمعیت به مرور به فراموشی سپرده شده است. گمان نمی‎رود که این بازی بیش از 1500 سال رایج بوده باشد و قوانین آن بعد از این مدت به فراموشی سپرده شده است.

این تاس چهارده جهته با شماره‎های یک تا شش احاطه شده است که هر کدام دو سطح دارند. دو سمت دیگر این تاس نیز سیاه است.

اما قطعات بازی Liubo در خیلی از مقبره‎های سلسله هان پیدا شده است. همچنین مجسمه‎ها و نقاشی‎هایی به جا مانده است که نشان می‎دهد چگونه مردم مشغول این بازی بوده‎اند. این شواهد به محققان این امکان را داد تا حدس‎هایی در مورد نحوه انجام این بازی بزنند. این بازی دو نفره انجام می‎شده است، هر بازیکن اجازه پرتاب شش چوب را روی تخته‎ای که به شکل هندسی طراحی شده را داشته است (نام این بازی نیز به همین دلیل شش چوب انتخاب شده است).

دو نمونه از قطعات مستطيل شكل شماره گذاری شده.

یک شعر مربوط به قرن سوم پیش از میلاد از مجموعه Chu Ci به جا مانده است که به توصیف این بازی می‎پردازد. یک مجموعه کامل از این بازی نیز در یک مقبره مربوط به قرن دوم پیش از میلاد پیدا شده است که شامل یک تخته، یک جعبه نگهداری قطعات، شش مکعب سیاه، شش مکعب سفید، 18 قطعه بازی، 42 قطعه شمارش میله‎ای شکل، 12 میله پرتاب، یک چاقو و لیسه و یک تاس 18 طرفه است.

در مقبره نزدیک شهر کینگژو قطعات مشابه کمتری شناسایی شده است که علت این کمبود ممکن است به دلیل غارت‎های صورت گرفته باشد. بر اساس گزارش منتشر شده در لایو ساینس، این باستان شناسان اعلام کردند: «با وجود اندازه بسیار بزرگ این مقبره، محتویات آن به طور کامل به سرقت رفته بود. محفظه تابوت تقریبا به طور کامل تخریب و به سرقت رفته بود و میزان خرابی‎ها نیز به مرور زمان افزایش پیدا کرده است.»

یک اسکلت نیز در این مقبره پیدا شده بود. غارتگران در مجموع 26 پایه درون این مقبره حفر کرده بودند و این اسکلت نزدیک یکی از آنها فرو رفته بود. گروه باستان شناسان می‎گوید این وضعیت حاکی از آن است که این اسکلت ممکن است متعلق به یکی از همین غارتگران باشد.

قدمت Liubo نامشخص است، اما شواهد امر نشان می‎دهد که این بازی در دوره Warring States که از سال 476 قبل از میلاد آغاز می‎شود متداول بوده است.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟