فرار از آلودگی هوا به کمک تلفن هوشمند
امکان بررسی آلودگی هوا توسط موبایل برای سالمندان و بیماران قلبی
بر اساس یک تحقيق جدید انجام گرفته توسط دانشمندان استرالیایی و چینی، روش جدیدی برای شناسایی سطح آلایندگی دی اکسید نیتروژن شناسایی شده است که به افراد در معرض خطر امکان می‎دهد با استفاده از سنسورهای شخصی خود، با هزینه‎ای اندک سطح سلامت خود را کنترل کنند.

1606683296_1_0.gif

دی اکسید نیتروژن باعث تشکیل هوای مه آلود خطرناکی می‎شود که در کمین بسیاری از شهرهای جهان بوده و سبب مشکلات تنفسی جدی و بسیاری دیگر از مشکلات سلامتی می‎شود. کوروش کلانترزاده یکی از دانشمندان ایرانی استرالیایی و استاد مرکز الکترونیک پیشرفته دانشگاه RMIT، به بخش استرالیای سایت ماشابل گفت که با کمک او و همکارانش روش جدیدی برای استفاده از ماده دی سولفید قلع شناسایی شده است که می‎تواند به عنوان یک سنسور برای شناسایی سطح دی اکسید نیتروژن موجود در هوا مورد استفاده قرار گيرد.

مطلب پیشنهادی: آینده تشخیص زودهنگام سرطان

کلانترزاده بعد از تشخیص بیماری پره اکلامپسی در همسر باردارش، شخصا علاقمند شد تا روشی برای شناسایی این گاز پیدا کند. این بیماری مرتبط با فشار خون بالا است و مادر و جنین را در معرض شرایط خطرناکی قرار می‎دهد. کلانترزاده متوجه شد که دی اکسید نیتروژن توسط برخی از دانشمندان به عنوان یک عامل خطر زا در ایجاد این بیماری معرفی شده است.

بر اساس اعلام سازمان محیط زیست استرالیا، در حدود 80 درصد از دی اکسید نیتروژن معلق در هوای شهرهای ما از اگزوز وسایل نقلیه و همچنین مواردی از سوزاندن سوخت‎های فسیلی، مثل نیروگاه‎های تولید برق با سوخت زغال سنگ و پالایشگاه‎های بنزین خارج می‎شود. طی هفته‎های گذشته به واسطه آتش سوزی‎های گسترده کشاورزی در اندونزی، میزان آلودگی هوا در جنوب شرقی آسیا به سطح هشدار رسیده است. دست کم 10 نفر نیز بر اثر آلاینده‎های موجود در هوا جان خود را از دست داده‎اند و بسیاری دیگر نیز دچار مشکلات تنفسی شده‎اند.

کلانترزاده در گفتگوی خود با ماشابل گفت: «در برخی مناطق حاشیه‎ای شهر ملبورن، میزان دی اکسید نیتروژن بسیار بالا گزارش شده است.» او توضیح داد که بزرگراه وست گیت که همسر او اغلب در آن رانندگی می‎کند، دائما با ترافیک‎های سنگین طولانی مدت مواجه است و بسیاری از کامیون‎های با سوخت دیزل نیز از این بزرگراه تردد می‎کنند. و همین امر باعث شده است تا همسر او همیشه در معرض این گاز بالقوه کشنده باشد.

از آنجا که سنسورهای موجود در بازار چندان کارساز نیستند، کلانترزاده در پی یافتن مواد متفاوتی بود که بتواند دی اکسید نیتروژن را تشخیص دهد، این جستجو مدتی به طول نیانجامید تا اینکه همکار او از آکادمی‎ علوم چین توجه او را به دی سولفید قلع جمع کرد.

یک تصویر میکروسکوپ الکترونی از لایه حساس به دی اکسید نیتروژن ساخته شده از تکه‎های نازک اتم‎ دی سولفید قلع که 500,000 بار بزرگتر شده است.

او در مورد این ماده که عموما برای صیقل کاری از آن استفاده می‎شود می‎گوید: «این یک ماده جادویی بود، سطح این ماده از نوعی انرژی برخوردار است که مولکول‎های گاز دی اکسید نیتروژن را جذب می‎کند.» تا جایی که او اطلاع داشت، هیچکس تا به حال از دی سولفید قلع برای چنین منظوری استفاده نکرده است، و او امیدوار است که روزی ما بتوانيم از آن به عنوان یک سنسور در تلفن‎های شخصی خود استفاده کنیم و همه قادر باشند این گاز را در هوای اطراف خود شناسایی کنند.

کلانترزاده مدعی است این سنسور که ضخامت آن از چند اتم دی سولفید قلع تشکیل شده است، با جذب مولکول‎های گاز دی اکسید نیتروژن می‎تواند میزان آن را اندازه گیری کند. نکته حائز اهمیت در مورد نحوه کار کردن این سنسور این است که هیچ گاز دیگری نمی‎تواند به سطح این ماده بچسبد و همین میزان دقت آن را بسیار بالا می‎برد. این خاصیت باعث می‎شود تا این ماده بهتر از سایر سنسورهای تشخیص دی اکسید نیتروژن که به علت مشكل در تشخیص گازهای مختلف با خطا مواجه می‎شوند عمل کند. از همه مهمتر اینکه این ماده ارزان قیمت است. کلانتر زاده می‎گوید: «فرآیند ساخت این سنسور بسیار کم هزینه است و ساخت آن کمتر از یک دلار هزینه دارد.»

مطلب پیشنهادی: نور آبی، خواب سیاه: چرا نور تلفن همراه و نمایشگر قبل از خواب آسیب زاست؟

او معتقد است این روش می‎تواند به عنوان یک سیستم هشدار دهنده شخصی در زمانی که سطح دی اکسید نیتروژن بسیار بالا است عمل کند و می‎توان از آن به عنوان یک سیستم نظارت کننده در خانه و اتومبیل استفاده کرد. او می‎گوید: «در حال حاضر شما همه جا باید یک سیستم تشخیص دود در دسترس داشته باشید، اما هیچ مقرراتی وجود ندارد که مردم را مجبور به استفاده از یک سنسور تشخیص گاز دی اکسید نیتروژن کند. برای مناطقی که نزدیک ترافیک‎های سنگین هستند، و کامیون‎های دیزلی که منجر به تولید گازهای گلخانه‎ای می‎شوند، الزام به داشتن چنین سنسورهایی باید به قانون تبدیل شود.»

کلانترزاده می‎گوید تیم تحقیقاتی این پروژه امیدوار است سایرین نیز از استفاده از سنسورهای دی سولفید قلع در سایر محصولات از خود رغبت نشان دهند. او می‎گوید: «این کاری بود که ما در حوزه عمومی‎ به انجام رساندیم تا اطمینان حاصل کنیم همگان از منافع آن بهره خواهند برد، و ما از همکاری سارین در تولید انبوه آن استقبال خواهیم کرد.»

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟