یک بانک اطلاعاتی بسیار غنی از داده‌های شخصی
فیسبوک اطلاعات مربوط به تماس‌ها و پیامک‌ها را از گوشی اندرویدی کاربران جمع‌آوری کرده است
هر چه به سمت جلو حرکت می‌کنیم حقایق و جزییات تازه‌ای در خصوص اطلاعاتی که فیسبوک در طول سال‌های گذشته از کاربران جمع‌آوری کرده است آشکار می‌شود. اما شما چه اطلاعاتی در اختیار فیسبوک قرار داده‌اید؟

1606683296_1_0.gif

در حالت عادی کاربران دو گروه داده را در اختیار شبکه‌های اجتماعی منجمله فیسبوک قرار می‌دهد. گروه اول اطلاعاتی است که شخص به شکل خودخواسته در پروفایلش قرار می‌دهد. محل سکونت و تحصیل، تصاویری که در پروفایل خود قرار می‌دهد، بیوگرافی و... از جمله اطلاعاتی هستند که یک کاربر بنا بر تشخیص خود در فضای آنلاین منتشر می‌کند. اما گروه دوم اطلاعاتی است که شما بدون اطلاع در اختیار شبکه‌های اجتماعی قرار می‌دهید. زمانی که موافقت‌نامه مربوط به به‌کارگیری سرویس یا نرم‌افزاری را تایید می‌کنید در حقیقت مجوز دسترسی به انواع مختلفی از اطلاعات را صادر کرده‌اید. گزارشی که به تازگی منتشر شده نشان می‌دهد که فیسبوک گزارشی از تماس‌های مردم و تاریخچه‌ای از پیامک‌های کوتاه ارسال شده مردم در طول این سال‌ها را جمع‌آوری کرده است.

مطلب پیشنهادی

هشدار هشت سال پیش استیو  جابز  به مارک زاکربرگ در باره حریم خصوصی

این گزارش اعلام می‌دارد که این اطلاعات از گوشی‌های اندرویدی کاربران به دست آمده است. رویکرد اتخاذ شده از سوی این غول شبکه‌های اجتماعی به شدت مورد انتقاد مردم قرار گرفته است، به واسطه آن‌که اطلاعات شخصی آن‌ها را در اختیار شرکت ثالثی به نام کمبریج آنالیتیکا قرار داده است. به نظر می‌رسد که فیسبوک اکنون با بحران دیگری در خصوص ضبط گزارش تماس‌ها و پیامک‌های شخصی مردم در طول این سال‌ها روبرو شده است.

مطلب پیشنهادی

بحران بزرگ، فیسبوک را به کجا خواهد برد
نگاهی به رسوایی اخیر فیسبوک

همان‌گونه که ممکن است حدس زده باشید فیسبوک این‌کار بدون اطلاع یا اجازه کاربر انجام داده است. اما فیسبوک در جدیدترین گزارشی که در وبلاگ این شرکت قرار داده این موضوع را رد کرده و اعلام داشته است که ضبط گزارش مربوط به تماس‌ها و تاریخچه پیامک‌ها در قالب یک ویژگی ارائه شده در ارتباط با محصولات این شرکت بوده و مردمی که از Messenger یا Facebook Lite روی گوشی اندرویدی خود استفاده کرده‌اند از این موضوع اطلاع داشته‌اند.

فیسبوک پس از آن‌که کاربر گزینه موافقت در زمینه به‌اشتراک‌گذاری تماس‌ها در Facebook Lite یا Messenger را فعال کرده یا در زمان ورود به این برنامه‌های کاربردی اطلاعات یاد شده را جمع‌آوری کرده است. فیسبوک گفته است هدف از جمع‌آوری این اطلاعات بهبود تجربه کاربری مردم بوده است. با این حال، این شرکت دقیقا مشخص نکرده است که در مورد بهتر کردن چه نوع تجربه کاربری این اقدام را انجام داده است. به عبارت دیگر، این شرکت ادعا می‌کند که هرگز این اطلاعات را نفروخته و محتوای واقعی تماس‌ها و متن‌ها روی سرورهای این شرکت آپلود نشده است. فیسبوک همچنین این‌گونه استدلال می‌کند که این رویکرد در میان شبکه‌های اجتماعی و سرویس‌های آنلاین رویکرد عادی بوده و هدف آن بوده است که مردم به شکل راحتی با افراد مختلف ارتباط برقرار کرده یا آن‌ها را پیدا کنند. مالکان گوشی‌های آی‌فون از این بابت آسوده خاطر هستند. به واسطه آن‌که اپل در زمینه حفظ حریم خصوصی و سیاست‌های مربوطه کاملا جدی است. این تنها کاربران اندروید هستند که بدون محدودیت خاصی مجوزها را در اختیار برنامه‌های ثالث قرار می‌دهند.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟