به‌بهانه درگذشت فیزیکدان برجسته جهان
نقل قول‌های جالب، جذاب و خواندنی از استیون هاوکینگ
استیون هاوکینگ، فیزیکدان برجسته جهان صبح روز چهارشنبه دار فانی را وداع گفت. وی از جمله نظریه‌پردازان و دانشمندان برجسته‌ای بود که نقل قول‌های‌ بسیار جالب و خواندنی داشت. در این مقاله برخی از بهترین نقل قول‌های وی را برای شما گردآوری کرده‌ایم. با شبکه همراه باشید.

1606683296_1_0.gif

همان‌طور که در خبرها خواندید استیون هاوکینگ، فیزیکدان نظریه‌پرداز و نویسنده کتاب پر‌فروش "تاریخچه مختصر زمان" در سن 76 سالگی درگذشت.

در خبری که توسط خانواده وی در صبح روز چهارشنبه منتشر شد آمده است که: "شجاعت، مقاومت و سماجت وی در کنار شوخ طبعی و زیرکی‌اش بسیاری را در سراسر دنیا تحت‌تأثیر خود قرار داد."

یکی از جمله‌های معروف او درباره انسان‌هایی بود که در زندگی آن‌ها را دوست می‌داریم: "اگر جهان هستی خانه افرادی که دوست‌شان داریم نبود چندان معنایی برای‌مان نداشت." بدون شک او را برای همیشه از دست دادیم.

در اینجا نگاهی خواهیم داشت به‌برخی از بهترین نقل قول‌های استیون هاوکینگ در طول زندگی پربارش.

"اول این‌که همیشه به‌ستارگان نگاه کنید و هیچ‌وقت سرتان پایین نباشد. دوم این‌که، هیچ‌گاه از کاری که می‌کنید دست نکشید. کار کردن به‌زندگی شما معنا و هدف می‌دهد و زندگی بدون آن معنایی ندارد. سوم این‌که، اگر این‌قدر خوشبخت هستید که عشق زندگی‌تان را پیدا کنید هیچ‌گاه آن‌را به‌راحتی از دست ندهید."

"متوجه شده‌ام افرادی که ادعا می‌کنند همه چیز از قبل تعیین شده و ما هیچ کاری برای تغییر آن نمی‌توانیم انجام دهیم، قبل از این‌که از خیایان رد شوند به‌دو طرف نگاه می‌کنند."

"هوشمندی، توانایی تطبیق و سازگاری با تغییر است."

"اگر همیشه عصبانی باشید و در حال شکایت و گله کردن باشید دیگران برای شما وقت نمی‌گذارند."

"همه ما از طریق اینترنت به یکدیگر متصل هستیم، مانند عصب‌ها در یک مغز خیلی بزرگ."

"در حالی‌که فیزیک و ریاضیات به‌ما درباره چگونی پیدایش جهان هستی می‌گویند، اما نمی‌توانند رفتار انسان‌ها را پیش‌بینی کنند زیرا سئوال‌های خیلی زیادی وجود دارد که باید پاسخ داده شوند. من هم مثل شما نمی‌دانم که چه چیزی باعث می‌شود تا انسان‌ها به‌ویژه زن‌ها با یکدیگر ارتباط برقرار کنند."

"هر چقدر زندگی سخت و مشکل به‌نظر می‌رسد، همیشه چیزی هست که می‌توانید انجام‌اش دهید و در آن به‌موفقیت برسید."

"توصیه من به‌کسانی که دچار ناتوانی جسمی هستند آن است که روی چیزهایی تمرکز داشته باشند که معلولیت‌شان مانع از آن نمی‌شود. اجازه ندهید که روح و جان‌تان هم دچار ناتوانی و ضعف باشد."

"به‌نظر من زندگی بیگانگان در جهان هستی کاملا عادی است، البته بعید است که زندگی هوشمندانه‌ دیگری وجود داشته باشد. برخی می‌گویند هنوز چنین چیزی روی کره زمین دیده نشده است."

"علم نه‌تنها پیرو و مرید دلیل و برهان است، بلکه پیرو عشق و علاقه هم است."

"تحقیقات سلول‌های بنیادین کلید اصلی در کشف و توسعه روش‌های درمانی برای بیماری‌های سخت  مانند پارکینسون و نورون حرکتی است. یعنی همان چیزی که من از آن رنج می‌برم."

"اگر زندگی، جالب و خنده‌دار و نشاط‌آور نبود تبدیل به‌تراژدی می‌شد."

"هیچ کس با هدف بردن جایزه شروع به‌تحقیقات در حوزه علم فیزیک نمی‌کند. بلکه این لذت کشف چیزهایی است که تا پیش از این کسی از آن اطلاع نداشته است."

."اگر قرار بود یک ابرقهرمان باشم، حتما سوپرمن را انتخاب می‌کردم. هر چیزی که من ندارم او دارد."

"گذشته هم مانند آینده بی‌انتها و نامحدود است و تنها به‌عنوان طیفی از احتمالات است."

"اگر بیگانگان به‌دیدار ما بیایند نتیجه آن چیزی شبیه به رسیدن کریستف کلمب به قاره آمریکا خواهد بود. نتیجه‌ای که برای بومی‌های آمریکایی چندان خوب و خوشایند نبود."

"تا پیش از این، سفر در طول زمان تنها یک ایده علمی تخیلی بود، اما نظریه نسبت اینشتین این احتمال را ممکن می‌کند. یعنی این‌که ما می‌توانیم زمان-فضا را به‌گونه‌ای به‌تسخیر خود درآوریم که در یک چشم به‌هم زدن به‌آن سفر کنیم و برگردیم."

"من هیچ‌وقت شاگرد اول کلاس نبودم، ولی فکر می‌کنم همکلاسی‌هایم چیزهایی در من دیده بودند، چون به‌من لقب اینشتین داده بودند."

"ما به‌خاطر حماقت و حرص‌وطمع در آستانه نابود کردن خودمان هستیم. نمی‌توانیم هم‌چنان به‌خودمان به‌عنوان موجودی بر روی یک سیاره کوچک که آلودگی و جمعیت آن به‌طور فزاینده‌ای در حال افزایش است نگاه کنیم."

"آن‌هایی که بایت ضریب هوشی به‌خودشان می‌نازند، بازنده‌ای بیش نیستند."

"دانشمندانی که برای علم و دانش تلاش می‌کنند مانند حمل‌کنندگان مشعل برای کشف چیزهای جدید هستند."

"هیچ تصویر منحصر‌ به‌فردی از واقعیت وجود ندارد."

"تشعشعات به‌جا مانده از بیگ بنگ مانند همان‌ چیزی است که در مایکروفر منزل‌تان وجود دارد اما با قدرت خیلی کمتر. این تشعشعات می‌توانند پیتزا را تا دمای منهای 271.3 درجه سانتیگراد حرارت دهند. دمایی‌که برای باز کردن یخ پیتزا هم کافی نیست چه برسد به پخت آن."

"اگر حادثه 11 سپتامبر هولناک بود. اما بقای بشریت را مانند آن‌چه تسلیحات اتمی تهدید می‌کنند، تهدید نکرد."

"چند سال پیش، شهرداری شهر مونزای ایتالیا، شهروندان خود را از نگهداری ماهی قرمز در تنگ‌هایی که انحنا دارند منع کرد. آن‌ها می‌گفتند نگهداری ماهی در این ظرف‌ها بی‌رحمی است زیرا ماهی با زل زدن به‌بیرون، دید غلطی از واقعیت خواهد داشت. اما، ما از کجا می‌دانیم آن چیزی که ما در اطراف خود می‌بینیم تصویر نادرست و آشفته‌ای از واقعیت نیست؟"

"دوست دارم سوخت هسته‌ای تبدیل به یک منبع عملی برای انرژی شود. با داشتن این سوخت، می‌توانیم از یک منبع بی‌پایان انرژی که فاقد آلودگی است و روی گرمای جهان تأثیری ندارد بهره‌مند شویم."

"هدف من ساده و روشن است. می‌خواهم درک کاملی از جهان هستی داشته باشم، این‌که چرا به‌این شکل است و اصلا چرا وجود دارد؟"

"وقتی از وی سئوال شد در طول روز بیشتر از همه به‌ چه چیزی فکر می‌کند، گفت: زنان. آن‌ها واقع یک رمز و راز کامل هستند."

"من برای نوشتن "A Briefer History" در زمانی‌که از بیماری ذات‌الریه به‌شدت رنج می‌بردم، تلاش زیادی کردم. زیرا فکر می‌کنم برای دانشمندان مهم است که کارشان را توصیف کنند، به‌خصوص اگر در زمینه کیهان‌شناسی باشد."

"وقتی نظریه ریسمان را بفهمیم و درک کنیم، آن وقت خواهیم فهمید که پیدایش جهان هستی چگونه بوده است. البته تأثیر چندانی روی نحوه زندگی‌مان نخواهد داشت، اما مهم است بدانیم از کجا آمده‌ایم و هر چه بیشتر کشف می‌کنیم انتظار چه چیزهایی را باید داشته باشیم."

"وقتی در شرایط بدی گرفتار می‌شویم نباید عصبانی شویم. کاری که من می‌کنم فکر کردن مداوم به‌مشکل است اما در عین حال کار دیگری انجام می‌دهم. بعضی وقت‌ها چندین سال طول می‌کشد تا راه پیش رو را ببینم. این زمان در خصوص از دست دادن اطلاعات و سیاه چاله‌ها دقیقا 29 سال بود.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟