جاوااسکریپت در تعامل با ارزهای دیجیتالی
جاوااسکریپت در حال بلعیدن زنجیره بلوکی (بلاک‌چین) است
فناوری بلاک‌پچین که این روزها به شدت در کانون توجه رسانه‌ها قرار گرفته و نرم‌افزارهای بزرگ همچون تلگرام در صدد به‌کارگیری این فناوری نوین پیشرفته امنیتی هستند به نظر می‌رسد خود در حلقه بزرگ‌تری در حال محصور شدن است.

1606683296_1_0.gif

جف اتوود در سال 2007 میلادی در ارتباط با توسعه نرم‌افزارها جمله مشهوری به زبان آورد که جمله او پس از گذشت 11 سال رنگ واقعت به خود گرفت و امروز شاهد عینیت گرفتن این جمله هستیم. آقای اتودد در آن زمان گفت: «هر نرم‌افزاری که این پتانسیل را داشته باشد تا به زبان جاوااسکریپت نوشته شود در نهایت به این زبان نوشته خواهد شد.» Node.Js که جاوااسکریپت سمت سرور است با قدمتی 9 ساله هنوز هم به عنوان یکی از مباحث داغ دنیای برنامه‌نویسی مورد توجه توسعه‌دهندگان قرار دارد. امروزه توسعه‌دهندگان زمانی که نیاز دارند یک برنامه دسکتاپ چند سکویی را طراحی کنند به الکترون (Electron) مراجعه خواهند کرد. الکترون از جاوااسکریپت به عنوان یک زبان برنامه‌نویسی استفاده می‌کند و البته فراموش نکنیم، هر سایتی که از آن استفاده می‌کنید به شکلی مستقیم یا غیرمستقیم وام‌دار جاوااسکریپت است.

ارزهای دیجیتالی بدون امنیت هیچ هستند

ارزهای دیجیتالی به شکل قابل توجهی به توابع رمزنگاری که به زبان‌های مختلف نوشته شده‌اند وابسته هستند. با این وجود اگر به هسته بیت‌کوین و ارزهای مشتق شده از آن‌ها نگاهی داشته باشیم مشاهده می‌کنیم که در کدهای آن‌ها خبری از جاوااسکریپت نیست. اتریوم به شکل گسترده‌ای از زبان گو، NEML از زبان جاوا و حتا زبان هاسکل (Haskell ) نیز در CArdano استفاده شده است. اما خیزش جاوااسکریپت به این حوزه به شکل آرامی در حال انجام است.

Lisk

Lisk به عنوان یک ارز دیجیتالی معتبر از سال 2016 میلادی به دنیای مجازی وارد شد. Lisk اولین ارز مجازی است که بر مبنای جاوااسکریپت طراحی شده است. Lisk جزء 10 ارز رمزنگاری برتر بازار است که در حال حاضر بازاری با ارزش بیش از سه میلیارد دلار را به خود اختصاص داده است.Lisk  بر مبنای یک ایده بلندپروازنه ابداع شده است. ایده‌ای که بر مبنای آن بتوان به طراحان جاوااسکریپت اجازه داد به شکل ساده‌ای برنامه‌های کاربردی مبتنی بر فناوری زنجیره بلوکی را ایجاد کرده و این برنامه‌ها را روی زنجیره‌های جانبی (side chains) اجرا کنند. به عبارت دقیق‌تر برنامه‌ها روی زنجیره‌های جانبی که به فناوری زنجیره بلوکی اصلی Lisk متصل هستند اما در حین حال مجزا از آن عمل می‌کنند اجرا می‌شود. توسعه‌دهندگان Lisk به این دلیل به سراغ جاوااسکریپت رفتند که تصور می‌کنند که فناوری زنجیره بلوکی شتاب خوبی به خود گرفته است و از طرفی با پیاده‌سازی یک زنجیره بلوکی روی زبان جاوااسکریپت، آن‌ها این شانس را پیدا می‌کنند که با توسعه‌دهندگان بیشتری که بر جاوااسکریپت مسلط هستند تعامل داشته باشند.

Ark

یکی دیگر از ارزهای رمزنگاری شده دیجیتالی که با استفاده از جاوااسکریپت طراحی شده آرک (Ark) است. آرک با هدف ساخت پل‌های هوشمند (Smart Bridges) میان زنجیره‌های بلوکی موجود طراحی شده است. با اتصال زنجیره‌های بلوکی موجود به یکدیگر، آرک این پتانسیل را پیدا می‌کند تا زبان جاوااسکریپت را به نقطه مرکزی زنجیره بلوکی تبدیل کند. آرک اکنون یک بازار 800 میلیون دلاری در اختیار دارد.

Nimiq

Nimiq یکی دیگر از ارزهای رمزنگاری شده مبتنی بر جاوااسکریپت است که در مقایسه با آرک هدف دیگری را دنبال می‌کند. این ارز مجازی به دنبال آن است تا فناوری زنجیره بلوکی را تبدیل به یک فناوری مرورگرمحور کند. زمانی که شما به سایتی متصل می‌شوید که Nimiq روی آن در حال اجرا است، در واقع در حال متصل شدن به شبکه Nimiq هستید. شبکه‌ای که از WebSocket و WebRTC استفاده می‌کند. شما حتا می‌توانید معدن‌کاوی  Nimiq در مرورگر خود را اجرا کنید. در حقیقت، Nimiq بر مبنای این ایده استوار شده است که به یک کاربر اجازه دهد تا تراکنش‌ها را به شکل مستقیم از یک سایت دریافت کرده یا برای آن ارسال کند، به جای آن‌که از یک سرویس‌گیرنده میانجی (واسط) یا از طریق نصب یک افزونه اینکار را انجام دهد.

کیف‌های پولی جاواسکریپت

بسیاری از ارزهای رمزنگاری قدیمی‌تر از QT به عنوان زیرساخت کیف پول خود استفاده می‌کنند، اما ارزهای دیجیتالی بیشتر و بیشتری به سمت الکترون متمایل شده‌اند. از آن‌جایی که الکترون از جاوااسکریپت در تعامل با CSS و HTML استفاده می‌کند، در نتیجه قادر است تا کیف‌های پولی مدرن‌تری که مدنظرکاربران قرار دارد را ایجاد کند.  کیف‌های پولی که به راحتی می‌توانند روی سیستم‌عامل‌هایی همچون ویندوز، مک یا لینوکس آن‌ها را کامپایل کرد. اکثر کیف‌های پولی امروزی شبیه به Exodus بر مبنای همین فناوری طراحی شده‌اند.

جاوااسکریپت در دسترس همه

ارزهای رمزنگاری قدیمی‌تر تقریبا این توانایی را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار داده‌اند تا از طریق جاوااسکریپت بتوانند با هسته مرکزی زنجیره بلوکی در تعامل باشند. بیش از 1000 بسته مرتبط با بیت‌کوین و نزدیک به 800 بسته مرتبط به اترمیوم در NPM وجود دارند که اکثر این بسته‌ها از طریق JSON-RPC (فرآیندی که از (JSON) Javascript Object Notation  به عنوان یک قالب تبدال و تغیر داده‌ها استفاده می‌کند) با سایر سامانه‌ها در تعامل هستند.

آیا جاوااسکریپت سهم بزرگ‌تری از دنیای ارزهای رمزنگاری به دست خواهد آورد؟

بعید به نظر می‌رسد که ارزهای رمزنگاری جدید از جاوااسکریپت استفاده نکنند. اگر جاوااسکریپت به عنوان یک زبان اصلی مورد استفاده قرار نگیرد، حداقل به عنوان یک نقطه دسترسی یا در کیف‌های پول به کار گرفته خواهد شد.

 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟