خودکرده را تدبیر نیست!
تا 20 سال آینده اغلب کدهای نرم‌افزاری را هوش مصنوعی خواهد نوشت
زمانی که صحبت از مشاغلی به میان می‌آید که به واسطه پیشرفت‌های هوش مصنوعی از میان خواهند رفت، کمتر کاربری تصور می‌کند که برنامه‌نویسی نیز ممکن است روزی به این سرنوشت دچار کند. درست است که برنامه‌نویسی هیچ‌گاه به‌طور کامل از حیطه سلطه انسان‌ها خارج نخواهد شد، با این حال تا سال 2040 بخش اعظمی از کدهای نرم‌افزاری از سوی ماشین‌های هوشمند نوشته خواهد شد.

1606683296_1_0.gif

سناریویی را تصور کنید که در آن یک برنامه‌نویس نیاز دارد از رویکرد سنتی آزمون و خطا استفاده کند تا سرانجام موفق شد یک مولفه یا قطعه کدی که متعلق به یک برنامه بزرگ است را با موفقیت نوشته و به دست برنامه‌نویس دیگری بسپارد. برنامه‌نویس دوم نیز یکسری بازبینی‌ها همچون بهینه‌سازی، شناسایی باگ‌ها و آزمایش‌های دیگری که با هدف کم کردن تعداد دستورات برنامه‌نویسی می‌شود را روی این قطعه کد اجرا می‌کند. اکنون این پرسش به ذهن ما می‌رسد که اساسا ضرورتی وجود دارد که ما از برنامه‌نویس اول برای انجام این‌کار استفاده کنیم؟ ما نمی‌توانیم یک روبات را جایگزین چنین فردی کنیم؟ تقریبا چند ماه پیش بود که مدیرعامل سایت گیت‌هاب پیش‌بینی کرده بود که در آینده کدنویسی به فرآیندی تبدیل خواهد شد که در آن فرآیند کدنویسی از سوی برنامه‌نویسان انجام نخواهد شد.

مطلب پیشنهادی

21 گرایش پر رونق و کم رونق دنیای برنامه نویسی (بخش دوم)
اگر توسعه‎دهنده نرم‎افزار هستید این مطلب درباره آینده شغلی شما است

 اکنون پس از گذشت چند ماه پژوهشگران موسسه آزمایشگاه ملی Oak Ridge واقع در ایالات تنسی گفته‌اند که تا سال 2040 بخش اعظمی از کدهای مورد استفاده در نرم‌افزارهای کامپیوتری و برنامه‌هایی که از سوی ماشین‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد از سوی خود ماشین‌ها نوشته خواهد شد. پژوهشگران آزمایشگاه یاد شده در مقاله‌ای که در این زمینه منتشر کرده‌اند، این پرسش را مطرح کرده‌اند که اساسا آیا انسان‌ها تا سال 2040 موفق خواهند شد هیچ کدنویسی را انجام دهند؟ و آیا این هوشمندسازی کدنویسی باعث به وجود آمدن یک ناهمگونی در دنیای محاسبات نخواهد شد؟ پژوهشگران اظهار داشته‌اند که ترندهای جاری برنامه‌نویسی و تلاش‌هایی که با هدف ورود ماشین‌ها به این حوزه در حال انجام است و به نام کدهای تولید شده از سوی ماشین (Machine Generated Code) از آن نام برده می‌شود در نهایت باعث خواهند شد تا هوش مصنوعی بتواند چنین نقشی را عهده‌دار شود.

مطلب پیشنهادی

هوش مصنوعی دقیقاً چگونه کار می‌کند؟
دانشمندان هنوز هم تاریک‌ترین راز نهفته در اعماق هوش مصنوعی را کشف نکرده‌اند

 با توجه به توسعه اخیر برنامه‌هایی شبیه به DeepCoder مایکروسافت، AutoML شرکت گوگل و پژوهش‌هایی که در زمینه برنامه‌نویسی تحلیلی برای پیشبرد هرچه بهتر آموزش به ماشین در جریان است نباید از شنیدن این حرف متعجب شویم. AutoML و DeepCoder خیلی وقت است که از یادگیری ماشینی برای تولید کدهایی که قابلیت اجرایی دارند استفاده می‌کنند. از طریق به‌کارگیری ابزارهایی همچون DOG4DOG این امکان وجود دارد تا یک پایگاه داده اطلاعاتی کامل را تولید کرد. همچنین از طریق به‌کارگیری فناوری‌هایی همچون Eclipse Modeling Framework و Sirius که قادر به تولید کدها هستند، این امکان وجود دارد تا کل سلسله مراتب داده‌ها، رابط کاربری و لایه میانی را نیز ایجاد کرد.

 اگر برنامه‌نویس باشید به خوبی می‌دانید که واسط‌های برنامه‌نویسی در چند وقت اخیر کاملا پیشرفت داشته‌اند و هر روز به سمت دقیق‌تر و استانداردتر شدن گام بر می‌دارند. چه چیزی در این میان از بین رفته است؟ این پژوهش به بررسی حلقه گمشده این جریان پرداخته و گفته است با پیشرفت‌های فناوری، ماشین‌ها موفق خواهند شد قطعه گمشده که همان کد نهایی است و باعث می‌شود ما شاهد ساخت یک برنامه کامل باشیم را از طریق فناوری MGC کامل کنند. از دیگر ملزومات مهمی که MGC برای کامل شدن به آن نیاز دارد به نحوه به‌کارگیری یک رویکرد معمول در این زمینه می‌توان اشاره کرد که به ماشین‌ها اجازه دهد از زبان‌های کارآمدتری برای ارتباط ماشین به ماشین استفاده کرده و همچنین منابع سخت‌افزاری که برای کدنویسی به آن‌ها نیاز دارند را به شکل درستی تخصیص دهند. این پژوهش همچنین یکسری جریان‌های مهم دیگری را مورد بررسی قرار داده که در این میان نقش بزرگی را بازی خواهند کرد. 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟