وابستگی انسان‌ها به دستگاه‌های الکترونیکی روزبه‌روز بیشتر می‌شود
این ماده هیجان‌انگیز جدید از بدن انسان الکتریسیته تولید می‌کند
محققان سوییسی با استفاده از اثر پیزوالکتریک موفق به تولید نوعی ماده انعطاف‌پذیر و بسیار نازک شده‌اند که از بدن انسان الکتریسیته تولید می‌کند.

1606683296_1_0.gif

همه ما دچار استرس می‌شویم ولی هیچ‌وقت الکتریسیته تولید نمی‌کنیم. اما این موضوع برای یک ماده جدید انعطاف‌پذیر کاملا متفاوت است. محققان دانشگاه "اِمپا" (آزمایشگاه‌های فدرال سوییس برای علم مواد و فناوری) موفق به تولید یک ماده لاستیکی بسیار نازک و انعطاف‌پذیر شدند که در هنگام کشیده و فشرده شدن الکتریسیته تولید می‌کند.

تولید چنین ماده‌ای مرهون اثر پیزوالکتریک است. بهترین نمونه این اثر در پخش‌کننده‌های آنالوگ موسیقی دیده می‌شود که حرکت سوزن بر روی صفحه و ایجاد ارتعاشات و لرزش‌های مکانیکی موجب پخش موسیقی می‌شود.

این لرزش‌ها و ارتعاشات از طریق اثر پیزوالکتریک به‌ضرب‌های الکتریکی تبدیل می‌شوند و در نهایت امواج صوتی تولید می‌شوند. تبدیل حرکت مکانیکی به انرژی الکتریکی دقیقا همان چیزی است که در ماده جدید تولید شده توسط امپا دیده می‌شود.

متأسفانه تولید این ماده جدید هیجان‌انگیز کار ساده‌ای نیست. نانوذرات قطبی و سیلیکون قبل از اتصال باید به‌شدت تغییر شکل پیدا کنند. سپس، یک میدان الکتریکی خیلی قوی در اطراف فیلم لاستیکی و انعطاف‌پذیر ایجاد می‌شود تا اثر پیزوالکتریک را به‌وجود بیاورد. برای این کار، فیلم در معرض دماهای فوق‌العاده بالا و بعد پایین قرار می‌گیرد.

این ماده به‌طور خارق‌العاده‌ای جذاب و جالب است و علاوه بر این کاربردهای آن هم فوق‌العاده زیاد است. به‌دلیل ماهیت ارگانیک، انعطاف‌پذیر و در عین حال نازک، تعامل آن با بدن انسان خیلی بهتر از الکترونیک‌ها است. شاید به‌همین دلیل است که محققان قصد دارند از آن برای تولید سنسورهای فشار، ضربان‌ساز و سایر دستگاه‌‌های پزشکی استفاده کنند. هم‌چنین، از فیلم می‌توان در بافت پارچه‌ها و پوشاک، دکمه‌های کنترل یا مانیتورهای پوشیدنی که از حرکت فردی که آن‌را به‌تن کرده الکتریسیته تولید می‌کنند استفاده کرد.

کاملا مشخص است که چنین ماده منحصربه‌فردی می‌تواند تبدیل به یکی از راه‌های نجات زندگی انسان‌ها باشد. با توجه به این‌که، وابستگی انسان‌ها به دستگاه‌های الکترونیکی روزبه‌روز بیشتر می‌شود لازم است که الکترونیک‌ها به‌شکلی طراحی و تولید شوند که هماهنگی و سازگاری بیشتری با بدن انسان داشته باشند.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟