یک گام دیگر برای شناسایی علت بروز بیماری آلزایمر
منشا بروز بیماری آلزایمر ممکن است درون مغز قرار نداشته باشد
بیماری آلزایمر به ناتوانی مغز اشاره دارد. بیماری که به مرور زمان باعث می‌شود حافظه بیمار به‌طور کامل از دست برود. پژوهش‌های زیادی تا به امروز انجام شده که نشان می‌دهند بیماری آلزایمر تحت تاثیر فاکتورهای متعدد بسیاری قرار دارد. عواملی که خارج از سیستم عصبی مرکزی قرار دارند. در نتیجه اگر بتوانیم این فاکتورهای مخرب را شناسایی کنیم نه تنها قادر خواهیم بود به فرآیند شناسایی سرعت ببخشیم، بلکه این شانس را به دست خواهیم آورد تا راهکارهایی برای پیشگیری از بروز این بیماری ابداع کنیم.

1606683296_1_0.gif

در همین ارتباط یک گروه بین‌المللی متشکل از پژوهشگران کشورهای کانادا و چین گردهم آمدند تا یکسری اختلالات به وجود آمده در بخش‌های مختلف بدن انسان را شناسایی کنند. این تحقیقات با هدف شناسایی محرک‌هایی انجام شد که زمینه‌ساز بروز آلزایمر هستند. ویهونگ سانگ، پژوهشگر دانشگاه بریتش کلمبیا در این ارتباط گفته است: « درست است که آلزایمر بیماری مغز است، اما باید به این نکته توجه داشته باشید که برای شناسایی دقیق این بیماری باید نقطه شروع این بیماری را شناسایی کرده و آن‌را متوقف کنیم. بر همین اساس باید شناخت دقیقی از بدن به دست آوریم.»

بیماری آلزایمر که یک بیماری پیش‌رونده است به اختلال حافظه و از کار افتادن سلول‌های عصبی در بخش‌های کلیدی بخش خارجی مغز اشاره دارد. متوقف شدن عملکرد حافظه با پروتئینی به نام آمیلوئید و تغییر شکل پروتئین دیگری به نام تائو در ارتباط است. در حالی که پژوهش‌های انجام شده در سال‌های اخیر به درک بهتر ساختار این مواد شیمیایی کمک فراوانی کرده است، اما به درستی مشخص نیست که دلیل اصلی شروع تغییرات چیست. بر همین اساس پژوهش‌گران این گروه تحقیقاتی روی فرضیه مربوط به پروتئین آمیلوئید کار کردند. آن‌ها بر این باور هستند که ممکن است این پروتئین در رابطه با نورون‌هایی که دچار اختلال شده‌اند در بخش دیگری از بدن ساخته شود. بیماری آلزایمر از تجمع بسیار زیاد دو پروتئین یاد شده به وجود می‌آید. آمیلوئید بتا در خارج از سلول‌های عصبی جمع می‌شود و پروتئین تائو در داخل جمع می‌شود. تجمع بزرگ‌تر آمیلوئید را پلاک‌های امیلوئیدی می‌نامند. اکنون دانشمندان فوق به دنبال دست‌یابی به جواب این پرسش هستند که چه عاملی باعث می‌شود تا پروتئین‌های آمیلوئید بتا با دو تکه شدن پروتئین‌ها پایه‌ای در غشا در بافت‌های مختلف بدن تولید شوند. موضوع مهم دیگری که وجود دارد این است که پروتئین یاد شده این توانایی را دارند تا از دیواره تقریبا غیر قابل نفوذ سلول‌هایی که عروق خونی را از ماده خاکستری مغز جدا می‌کنند عبور کرده و به این شکل روند از دست رفتن حافظه را گسترش دهد. سونگ می‌گوید: «به مرور زمان که سن ما بالا می‌رود این دیواره‌ها ضعیف می‌شوند. این احتمال وجود دارد که همین مسئله باعث شود تا آمیلوئید بیشتری به درون مغز نفوذ کند. در شرایط عادی و در افراد عادی حجم اضافی امیلوئید بتا داخل خون شده و سپس دفع می‌شود. که همین موضوع فرآیند بازگشت مجدد این ماده به مغز را محدود می‌کند. اما ورود بالای این ماده به مغز زمینه‌ساز به وجود آمدن پلاک می‌شود.» مطالعاتی که در گذشته انجام گرفته بود اعلام می‌کرد که باکتری‌ها و ویروس‌ها نقش خاص و تعیین کننده‌ای در این زمینه دارند. اما این تحقیق برای اولین بار نشان داد که منشا بروز بیماری آلزایمر ممکن است در خارج از مغز قرار داشته باشد. نتایج این تحقیق در مجله Molecular Psychiatry منتشر شده است.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟