به شبکه‌های کپسولی سلام کنید
شبکه‌های کپسولی، جایگزین جدید گوگل برای شبکه‌های عصبی سنتی
شبکه‌های عمیق عصبی سنتی را فراموش کنید، اکنون زمان سلام گفتن به شبکه‌های کپسولی فرا رسیده است.

1606683296_1_0.gif

هوش مصنوعی در چند سال گذشته پیشرفت چشم‌گیری داشته است. بسیاری از این موفقیت‌ها مدیون شبکه‌های عمیق عصبی بوده است که از طریق به‌کارگیری راهکارهای مختلف موفق شده‌اند در بسیاری از امور به انسان‌ها کمک فراوانی کند. مکانیزم‌های تشخیص چهره از جمله این موارد هستند. اما دانشمندان معتقد هستند یکسری اصول به‌کار گرفته شده در این سامانه‌ها در عمل قادر نیستند بر مشکلات عمده غلبه کنند. چالش یادگیری از طریق تحلیل حجم بسیار زیادی از داده‌ها به منظور ارائه یک پیشنهاد دقیق و درست از جمله این موارد است.

گوئف هنیتون پژوهشگر 69 ساله و رهبر پروژه جدید هوش مصنوعی گوگل

گوئف هنیتون پژوهشگر کهنه‌کار گوگل در حوزه هوش مصنوعی در این ارتباط به وایرد گفته است: «ما موفق شدیم گونه جدیدی از شبکه‌های عمیق را به وجود آوریم. شبکه‌ای که آن را شبکه‌های کپسوله نام‌گذاری کرده‌ایم. در این رویکرد ما گروهی از سلول‌های عصبی کوچک را مورد استفاده قرار می‌دهیم. این سلول‌ها در قالب لایه‌های گروه‌بندی شده به منظور شناسایی اشیایی که در ویدیوها یا تصاویر وجود دارند به کار گرفته می‌شوند. زمانی که چند کپسول در یک لایه موفق می‌شوند جسمی را شناسایی کنند، آن‌ها کسپولی که در سطح بالاتری قرار دارد را فعال کرده و اینکار ادامه پیدا می‌کند تا زمانی که شبکه بتواند درباره آن‌چه مشاهده کرده است قضاوت کند. هر کدام از این کپسول‌ها به منظور شناسایی یک ویژگی منحصر به فرد در یک تصویر طراحی شده‌اند. به گونه‌ای که بتوانند در سناریوهای مختلفی همچون تشخیص اجسام در زاویای مختلف مورد استفاده قرار گیرند. در حالی که یک شبکه عصبی مرسوم به حجم بسیار بالایی از داده‌ها برای شناسایی اجسام نیاز دارد، در مقابل شبکه عصبی ما با کمترین داده مورد نیاز قادر است همان کار را انجام دهد.»

آقای هنیتون در دو مقاله‌ای که در همین ارتباط منتشر کرده آورده است: «شبکه‌های کپسولی نشان دادند در شناسایی دست‌خط‌ها و اجسام از زاوایای مختلف در مقایسه با همتایان سنتی خود اشتباهات کمتری دارند، اما هنوز در مقایسه با شبکه‌های مرسوم کندتر عمل می‌کنند.» در هر صورت پژوهشگران امیدوار هستند این شبکه‌ها بتوانند محدودیت‌های هوش مصنوعی که دانشمندان نگران آن هستند را برطرف کنند.

 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟