03/08/1396 - 02:11
اندازه‌گیری کهکشان راه شیری با استفاده از تلسکوپ‌های رادیویی
مجموعه‌ای از تلسکوپ‌های رادیویی که محدوده آن‌ها هزاران مایل بوده و از مرکز مدیریت آرایه در سوکورو، نیومکزیکو و از راه دور کنترل می‌شوند، محدوده‌ای به اندازه 66000 سال نوری از زمین را تا یک منطقه تشکیل ستاره در نزدیکی لبه طرف دیگر کهکشان، اندازه‌گیری کرده‌اند.

1606683296_1_0.gif

ستاره شناسان می گویند که امیدوارند تا بتوانند نقاط بیشتری در اطراف کهکشان را اندازه‌گیری کنند تا یک نقشه از آن را در دهه آینده ایجاد کنند.
آن‌ها تاکنون موفق به اندازه‌گیری 200 نقطه شدند.
"آلبرتو ساننا" از موسسه آلمانی ماکس پلانک گفت که آن‌ها با استفاده از "آرایه خط پایه بسیار بزرگ" (Very Long Baseline Array) که به اختصار VLBA نامیده می‌شود، توانستند از مرکز مدیریت آرایه در سوکورو به صورت دقیق‌تری اندازه این کهکشان را به نمایش بگذارند.
آرایه خط پایه بسیار بزرگ سامانه‌ای شامل 10 رادیو تلسکوپ است که از مرکز مدیریت آرایه در سوکورو، نیومکزیکو مدیریت می‌شود و بخشی از رصدخانه ملی رادیویی آمریکا (NRAO) به‌شمار می‌رود.
این محققان می‌گویند بیش از 100 نقطه باید از نیمکره جنوبی زمین اندازه‌گیری شود، بنابراین در آینده برای استفاده از تلسکوپ در آنجا باید به استرالیا سفر کرد.
اگر چه داده‌های مرتبط با اندازه‌گیری 66000 سال نوری در سال 2014 و 2015 جمع‌آوری شده، اما این تیم از آن زمان به بعد وقت خود را برای تجزیه و تحلیل آن داده‌ها صرف کرده است.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟