دارت ایده‌آل برای توسعه‌دهندگان وب
چرا توسعه‌دهندگان باید زبان برنامه‌نویسی دارت را فراگیرند؟
امسال ششمین سالی است که گوگل زبان برنامه‌نویسی چند منظوره خود موسوم به دارت را عرضه کرده است. در این شش سال نمودار رشد زبان دارت مثبت بوده است. حتا سایت توبی در جدیدترین رتبه‌بندی خود در ماه اکتبر این زبان را در رتبه بیست‌وپنجم قرار داده است. اما چه عواملی باعث موفقیت این زبان شده‌اند؟

1606683296_1_0.gif

در شرایطی که بعید به نظر می‌رسد این زبان بتواند به میزان محبوبیت زبان‌هایی همچون پایتون یا جاوااسکریپت دست پیدا کند، با این وجود پروژه‌های موفقیت‌آمیزی که با زبان دارت نوشته‌اند حائز اهمیت بوده‌اند و یکی از دلایل موفقیت‌ دارت همین پروژه‌های بزرگ بوده‌اند.

در حالی که گوگل خود از جاوااسکریپت در سرویس‌هایی همچون گوگل مپس، جی‌میل و سرویس‌های دیگر استفاده می‌کند اما به واسطه نقاط ضعفی که جاوااسکریپت داشت، تصمیم گرفت زبان دارت را خلق کند. تا پیش از عرضه ES6، نگارش‌های قدیمی جاوااسکریپت به مفاهیم شی‌گرایی همچون کلاس‌ها تجهیز نشده بودند، همچنین وابستگی بیش از اندازه این زبان به پروتوتایپ‌ها برای ساخت اشیا باعث شده بود که توسعه‌دهندگان در اغلب موارد در زمان کار با جاوااسکریپت دچار سردرگمی شوند.

 اگر گوگل کمی زودتر زبان دارت را عرضه می‌کرد، آنگاه موفق می‌شد تا جاوااسکریپت را در بخش‌هایی که ضعف دارد شکست داده و آن‌را به چالش بکشد. همچنین به دلیل این‌که تولیدکنندگان مرورگرهای وب علاقه چندانی به این زبان از خود نشان ندادند گوگل دو سال پیش اعلام کرد که ماشین مجازی زبان دارت را به کروم وارد نخواهد کرد. گوگل پس از آن‌که متوجه شد قادر نیست جاوااسکریپت را شکست دهد مسیر دارت را تغییر داد. به‌طوری که به تیم‌های داخلی خود به ویژه توسعه‌دهندگانی که روی Adwords و AdSense کار می‌کنند اعلام کرد تا از این زبان به عنوان زبان اصلی خود برای توسعه نرم‌افزارها استفاده کنند. اما دو عامل کلید باعث موفقیت این زبان شدند. اول آن‌که سرعت بالایی دارد و دوم آن‌که گوگل به عموم توسعه‌دهندگان اجازه داد تا از این زبان استفاده کنند. همچنین گوگل زبان دارت را به عنوان یک زبان کامپایل شونده به جاوااسکریپت عرضه کرد. مشابه رویکردی که CoffeeScript نیز از آن استفاده می‌کند.

ارائه چهارچوب AngularDart بر مبنای زبان دارت

AngulartDart برای توسعه‌دهندگانی عرضه شد که تمایل دارند از دارت برای طراحی وب استفاده کنند. چهارچوبی که تیم‌های گوگل نیز از آن استفاده می‌کنند. سرعت بالا و عدم پیچیدگی کدها دو عامل مهمی بودند که گوگل در زمان ساخت این چهارچوب به آن‌ها توجه ویژه‌ای داشته است. سایت HackerMoon فهرستی از ویژگی‌های این چهارچوب را منتشر کرد که مستندات جامع و گسترش‌پذیری به عنوان شاخص‌ترین ویژگی‌های این چهارچوب عنوان شده‌اند. توسعه‌دهندگان می‌توانند از مخزن گیت‌هاب این چهارچوب که مشتمل بر مولفه‌هایی است که گوگل برای ساخت برنامه‌های خود از آن‌ها استفاده می‌کند بهره‌مندی شوند.

چرا باید از دارت استفاده کنیم؟

از جمله ویژگی‌های شاخص این زبان به Static Typing، async/await، برنامه‌نویسی تابعی، استریم‌ها و SIMD، ژنریک بودن و... اشاره کرد. ویژگی شاخص دیگر دارت Strong Mode است. این ویژگی به زبان دارت اجازه می‌دهد فرآیند بررسی در زمان اجرا و تحلیل‌های ایستای نوع‌ها را به خوبی انجام دهد. ویژگی Static Type مانع از آن می‌شود تا خطاهای زمان اجرایی همچون واکشی یک استریم از یک فهرست به وجود آید. همچنین از این موضوع غافل نشوید که از دارت در زمینه برنامه‌نویسی سمت سرور به خوبی می‌توانید استفاده کنید. همچنین از چهارچوب‌های سمت سروری شبیه به Aqueduct که به عنوان یک چهارچوب توسعه یافته HTTP ادغام شده با ORM، OAuth 2.0 طراحی شده‌اند و همچنین کتابخانه‌های تست که روی Dart VM اجرا می‌شوند نیز می‌توانید استفاده کنید.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟