آینده‌ای خوش در انتظار برنامه‌نویسان کاتلین
کاتلین موفق شد در برنامه‌نویسی اندروید جاوا را پشت بگذارد
اگر به یاد داشته باشید در شماره 194 مجله شبکه ویژگی‌ها و مشخصات زبان برنامه‌نویسی کوتلین را مورد بررسی قرار دادیم و به شما گفتیم چرا زبان فوق این پتانسیل را دارد تا به یکی از بازیگران اصلی دنیای اندروید تبدیل شود.

1606683296_1_0.gif

گوگل در جریان برگزاری کنفرانس I/O خود در سال جاری اعلام کرد که در کنار زبان‌های برنامه‌نوسی جاوا و سی پلاس پلاس از کاتلین نیز در برنامه‌نویسی اندروید پشتیبانی خواهد کرد. کوتلین آماده است تا قدرت اندروید را یکبار دیگر احیا کرده و همچنین روند توسعه برنامه‌های اندروید را شتاب بخشد. Relam یک پلتفرم توسعه موبایل در جدیدترین گزارش خود تحلیل بسیار جالبی در ارتباط با روند فعلی توسعه برنامه‌های موبایلی ارائه کرده است.

مطلب پیشنهادی

دسترسی کامل به آندروید روی کامپیوتر شخصی
چگونه آندرويد را روی یک ماشين مجازی نصب کنیم

چرا کوتلین در برنامهنویسی اندروید از جاوا پیشی گرفته است

اگر به دنیای برنامه‌نویسی موبایل وارد شوید زبان‌های برنامه‌نویسی بزرگی همچون جاوا، سوئیفت، آبجکتیو سی، سی شارپ، جاوااسکریپت و کوتلین را مشاهده می‌کنید که در زمینه توسعه برنامه‌های موبایل به کار گرفته می‌شوند. همان‌گونه که در گراف زیر مشاهده می‌کنید، سوئیفت باعث شده است تا شتاب توسعه برنامه‌های iOS بیشتر شده و عملا زبان آبجکتیو سی به حاشیه رانده شود.

درست پس از پایان یافتن کنفرانس I/O گوگل نمودار رشد زبان کاتلین شتاب عجیبی به خود گرفت و ناگهان بر تعداد توسعه‌دهندگانی که کاتلین را برای برنامه‌نویسی اندروید انتخاب کردند افزوده شد. به دلیل این‌که هیچ‌ توسعه‌دهنده‌ای علاقه ندارد عقب‌تر از همتایان خود حرکت کند. از منظر جغرافیایی اغلب برنامه‌نویسان اندروید ساکن آسیا هستند، اما آمارها نشان می‌دهد که توسعه‌دهندگان امریکایی نیز تا چند وقت دیگر به شکل گسترده‌ای از کوتلین استفاده خواهند کرد.

2018 سال زبان کاتلین خواهد بود

بنابر آمارهای منتشر شده 20 درصد از برنامه‌هایی که تا پیش از کنفرانس I/O به زبان جاوا نوشته شده بودند اکنون در حال تبدیل شدن به کاتلین هستند. به عبارت دقیق‌تر در کمتر از 4 تا 5 ماه کوتلین شتاب خیره‌کننده‌ای پیدا کرده و توسعه‌دهندگان جاوا را جذب خود کرده است. در گزارش Relam آماده است: «‌کاتلین این پتانسیل را دارد تا نحوه و میزان استفاده از جاوا در سمت سرورها را نیز با تغییرات جدی روبرو کند. پیش‌بینی می‌شود کاتلین در دسامبر 2018 جاوا را پشت بگذارد. به عبارت دقیق‌تر 17 ماه دیگر تعداد برنامه‌نویسان کوتلین از جاوا بیشتر خواهند بود.»

چرا کوتلین را انتخاب کنیم؟ چگونه آنرا یاد بگیریم؟

همان‌گونه که اشاره کردیم، میزان استقبال از کاتلین متوقف نخواهد شد. مزیت عمده کاتلین نسبت به جاوا در تعداد خطوط کدنویسی است که به شکل چشم‌گیری کمتر هستند. کامپایلر آن نیز به‌طور خودکار قادر است فرآیند استنتاج نوع‌ متغیرها را به خوبی انجام دهد که همین موضوع به میزان قابل توجهی از اتلاف وقت صرفه‌جویی کرده و بهره‌وری را افزایش می‌دهد. ده‌ها منبع مفید برای یادگیری کاتلین روی بستر اینترنت قرار دارند. یودمی یکی از این منابع مفید است. اما پیشنهاد ما به شما این است که مقاله آیا زبان برنامه‌نویسی کاتلین اکو سیستم اندروید را زیر و رو خواهد کرد؟ مطالعه کنید. 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟