دنیس ریچی، استیو جابز یا بیل گیتس، کدام شخصیت بزرگ‌تری دارد؟
وقتی صحبت از این می‌شود که از بین «دنیس ریچی»، «بیل گیتس» یا «استیو جابز» کدام یک بزرگ‌ترین است، منظور فقط اختراعات و ابداعات آن‌ها نیست. بلکه، بیشتر از هر چیزی تصور و حسی که از قبل به آن‌ها داریم مدنظر است. با دانستن روان‌شناسی و تاریخ، می‌توان به‌پاسخ رسید.

1606683296_1_0.gif

وقتی استیو جابز از دنیا رفت، ستایش‌های زیادی در وصف او گفته شد. اینترنت تبدیل به‌مکان سوگواری برای وی شده بود. همین اتفاق زمان مرگ دنیس ریچی رخ داد، فردی که به‌عقیده خیلی از افراد قهرمانی بود که کمتر کسی او را می‌شناخت. قبل از این‌که بخواهیم به‌ادامه مطلب بپردازیم بهتر است نگاهی داشته باشیم به دو موضوع خیلی مهم: "شخصیت بعد از مرگ" و "محبوبیت بعد از مرگ" و ارتباطی که این دو با هم دارند.

برخی از روان‌شناسان شخصیت انسان را بر اساس پنج عامل می‌سنجند:

 - داشتن وجدان و مسئولیتپذیری: این که انگیزه شما برای تعقیب و رعایت قوانین تا چه اندازه قوی است و چقدر مسئولیت‌پدیر هستید تا کاری را که شروع کرده‌اید تمام کنید؟ 

- دلپذیر بودن و کمک به‌دیگران: این که تا چه اندازه حاضر هستید به‌دیگران کمک کنید یا این‌که شادشان کنید؟

- عصبی (نوروتوسیسم): آیا زندگی مجموعه‌ای از خطرات است که باید از آن‌ها دوری کرد یا این‌که مجموعه‌ای از فرصت‌هاست که باید به دنبال آن‌ها رفت؟

- آمادگی برای تجربه کردن و انعطاف‌پذیری: آیا تشنه انگیزش ذهنی و میل به نوآوری هستید؟

- برون‌گرایی: آیا از تعامل و رفت‌وآمد با دیگران انرژی می‌گیرید یا بیشتر ترجیح می‌دهید تنها باشید؟ (1)

در این‌جا قرار نیست که هر کدام از این پنج عنصر را توضیح دهیم بلکه می‌خواهیم رابطه بین آن‌ها و تأثیرشان بر تشریح شخصیت یک فرد و در نهایت محبوبیت وی را پیدا کنیم.

دنیس ریچی، خالق زبان C و سیستم‌عامل یونیکس

ابتدا به‌این سئوال پاسخ دهید: درباره جنگ جهانی دوم چقدر اطلاعات دارید؟ بیایید بیینیم که برای به‌دست آورن اطلاعات و کسب دانش در خصوص این جنگ چه منابعی در دسترس شماست:

- اسناد طبقه‌بندی شده

- اسناد غیر طبقه‌بندی شده که بعدها منتشر شد

- داستان‌هایی که دیگران تعریف می‌کنند (از جمله فیلم‌ها، رمان‌ها و ...)

- کتاب‌های تاریخی (البته با گذشت زمان تغییراتی در آن داده شده)

- مطالب روزنامه‌ها

حالا برخی از نام‌های شناخته شده جنگ جهانی دوم را مثال می‌زنیم. خودتان را تست کنید، با چند نفر از این نام‌ها آشنا هستید؟

- هیتلر - وینستون چرچیل  - ژوزف استالین - فرانکیل روزولت - بنیتو موسلینی - چیانگ کای-شک - هیروهیتو

نام‌های اول تا چهارم برای خیلی‌ها آشنا هستند ولی احتمالا سه نفر آخر این لیست را نمی‌شناسیم. حالا چرا چهار شخصیت اول مشهور هستند اما سه شخصیت آخر در مقایسه با نفرات اول تا چهارم آن‌قدرها شناخته شده نیستند؟ همه این افراد یک پست مشخص را در کشورشان به‌عهده داشتند و تقریبا به‌یک اندازه در جنگ سهیم بودند. آیا این مسئله به شخصیت ارتباط دارد؟ یا این‌که به محبوبیت مربوط می‌شود؟ پاسخ کاملا روشن است: محبوبیت. تبلیغات پرسروصدا، حضور دائم در رسانه‌ها، هویت کاریزماتیک، آرمان‌سازی‌های قهرمانانه و برخی موارد دیگر باعث شدند تا چهار شخصیت اول این لیست نسبت به‌سه نفر آخر حضور بیشتری در تیتر اخبار و رسانه‌ها داشته باشند. اگر همه راه‌های کسب محبوبیت را کنار هم قرار دهید به یک اصطلاح معروف می‌رسید: مکتب شخصیت.

بیل گیتس، مالک مایکروسافت و فعال در برنامه‌های خیریه

حالا بر می‌گردیم به سه نامی که در ابتدا به آن‌ها اشاره کردیم: استیو جابز، دنیس ریچی، و بیل گیتس.

اگر از شما سئوال شود که این غول‌های فناوری قرن اخیر را بر اساس "مکتب شخصیت" لیست کنید چگونه این کار را انجام می‌دهید؟

دنیس ریچی: یک مرد 70 ساله با ریش بلند که تنها زندگی کرد و هنوز علت مرگ وی مشخص نیست. وی خیلی در دنیای اینترنت و فضای اجتماعی آن فعال نبود و در دنیای باینری خودش محبوس بود. جالب این‌که، ریچی بعد از استیو جابز از دنیا رفت. 

استیو جابز: یک کارآفرین، ابداع کننده و یک رویاگرا. بعد از مرگ وی، میلیاردها دلار برای بستگان‌اش باقی ماند. یک ایمیل ساخته شده بود که مردم می‌توانستند پیام‌های یادبودشان را به‌آن ارسال کنند. مراسم یادبود خصوصی هم برای او گرفته شد. در یک کلام، دنیس ریچی در داخل هسته از دنیا رفت و مرگ استیو جابز در پوسته اتفاق افتاد.

حالا چه کسی بزرگ‌تر بود، دنیس ریچی یا استیو جابز؟

استیو جابز، مغز متفکر اپل و خالق آیفون

همان‌طور که می‌دانید، کارها و فعالیت‌های ریچی همیشه به هسته کارها مربوط می‌شد. زبان C امروزه قلب بسیاری از چیزها در دنیای کامپیوتر است. سیستم‌عامل یونیکس، الهام‌بخش بسیاری از سیستم‌عامل‌های پیشرفته و قابل اطمینان است. بیشتر کسانی که او را می‌شناسند نام‌اش را جایی خوانده بودند. در حالی‌که بیشتر مردم نام استیو جابز به‌گوش‌شان خورده بود. تفاوت همین‌جاست. وقتی کسی در کنار محصولات فوق‌العاده اپل، نام استیو جابز را به‌زبان می‌آورد،  روی شما تأثیر می‌گذارد یا نکات فنی سیستم‌عامل یونیکس یا کامپایلر زبان C؟

سئوال بعدی، بین این سه نفر کدام یک بزرگ‌تر از بقیه بود؟ بیل گیتس، استیو جابز، یا دنیس ریچی؟ مطئنا پاسخی که به این سئوال می‌دهید به‌این بستگی دارد که در آینده چگونه از بیل گیتس یاد می‌کنید.

در نگاه اول، بدون شک این ویندوز بوده که باعث شده تا تقریبا همه از کامپیوتر استفاده کنند. دومین مسئله‌ای که ممکن است مردم به‌خاطر آن از بیل گیتس یاد کنند، کارهای خیرخواهانه‌ای است که انجام می‌دهد. شاید به‌خاطر خیلی از چیزها ویندوز را محکوم کنیم، اما در آخر، همه ما قدردان‌اش هستیم.

بنابراین، وقتی قرار است نام‌های بزرگی مانند بیل گیتس، دنیس ریچی یا استیو جابز را مقایسه کنیم، این مقایسه به‌شدت تحت‌تأثیر چیزی است که به‌آن "مکتب شخصیت" می‌گوییم. چیزی که می‌سازید و باعث می‌شوید دیگران آن‌را باور کنند. بله، همه چیز به اثرگذاری روی مغز و ذهن ما مربوط می‌شود. در نهایت، همه چیز به زمان و نحوه مرگ ما مربوط می‌شود.

(1). علاقمندان به این موضوع می‌توانند مبحث «مدل پنج عاملی شخصیت» یا (Big-5) را در متون روانشناسی جستجو و مطالعه نمایند.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟

دیدگاه‌ها

تصویر علی
علی

هر سه این آدم ها گام مهمی در فناوری برداشتن و هرسه به یه اندازه قابل احترامن این خیلی بی انصافیه که استیو جابز به خاطر محصولاتی مثل آیپد و آیفون بشناسونین . اونایی که استیو رو دوست دارن استیو رو نه به خاطر آیفون و آیپد بلکه به خاطر نوآوری هاش و ایده های بزرگی که تو سرش داشت ، و خلق همین ایده ها و از همه مهم تر ، به تلاش و پشتکارش میشناسن . استیو جابز نه مثل دنیس ریچی تحصیل کرده آزمایشگاه های بل بود نه مثل بیل گیتس پولدار . اون مثل همه یه آدم عادی بود که از صفر شروع کرد و حتی پدر و مادرش اونو به فرزند خوندگی سپرده بودن . کسی بود که از دانشگاه اخراج شده بود . اما نا امید نشد چون به خودش باور داشت که بتونه یه انقلاب ایجاد کنه . استیو اولین سیستم عامل کامپیوتری که رنگی بود و مجهز به هوش مصنوعی بود رو حتی قبل تر از معرفی زبان c دنیس ریچی معرفی کرد . اگه استیو نبود هیچکدوم از موبایل هایی که الان دستمونه وجود نداشت . الان باید با دکمه ها کار میکردیم . استیو جابز به ما نشون نداد که چه آدم پولداریه بلکه نشون داد همه میتونن به چیزی که آرزویش را دارن برسن و باعث تحول بشن ، به شرطی که به خودشون باور داشته باشن و ناامید نشن و تلاش بکنن. برا همینه که وقتی استیو جابز از دنیا رفت همه ناراحت شدن.