استفاده از قدرت پردازنده‎های گرافیکی در محاسبات سنگین سرورها
انویدیا با پردازنده گرافیکی ولتا تسلط خود بر مراکز داده را افزایش می‎دهد
با به کارگیری شتاب دهنده‎های پردازنده گرافیکی Tesla V100 انویدیا توسط بزرگترین تولیدکنندگان سرور و خدمات دهندگان کلاود، بار کاری مراکز داده برای کاربردهای هوش مصنوعی، رندرينگ گرافیک و محاسبات با کارایی بالا تقویت خواهد شد.

1606683296_1_0.gif

شرکت انویدیا تمام عوامل خود از جمله تولیدکنندگان نرم افزار را بسیج کرده تا با پروژه جدید  Tesla V100 به تقویت سلطه خود بر بازار پردازنده‎های گرافیکی مخصوص مراکز داده ادامه دهند.

IBM, HPE, Dell EMC و Supermicro در کنفرانس Strata Data در نیویورک اعلام کردند که از این پردازنده گرافیکی استفاده خواهند کرد. در کنفرانس اخیر فناوری GPU انویدیا در پکن نیز شرکت‎های لنووا، هواوی و اینسپور نیز اعلام کردند قصد دارند از معماری مرجع HGX انویدیا در مراکز داده خود استفاده کنند.

راهکار معماری Volta

پردازنده‎های گرافیکی Volta گام بزرگی در جهت جایگزین کردن معماری پاسکال انویدیا برداشته‎اند. برای مثال، Tesla V100 مبتنی بر ولتا از 21 م‎لیارد ترانزيستور و 5120 هسته CUDA برخوردار است و تا سرعت کلاک 1455 مگاهرتز بالا می‎رود که در مقايسه با 15 میلیارد ترانزيستور و 3840 هسته CUDA پردازنده‎های گرافیکی Tesla P100 مبتنی بر معماری پاسکال پیشرفت بزرگی است.

انویدیا در حدود 70 درصد بازار پردازنده‎های گرافیکی مجزا را در اختیار دارد و تنها شرکتی است که در زمینه پردازنده گرافیکی یادگیری ماشینی مشغول فعالیت است. اما سخت افزار تنها بخشی از این داستان است. اکوسیستم پیرامون پلتفرم محاسبات موازی CUDA و مدل رابط برنامه نویسی کاربردی (API)  باعث شده تا رقبایی مثل Intel و AMD نتوانند این فاصله را پر کنند.

محقق مرکوری، دین مک کارون می‎گوید: «با وجودی که تمرکز اصلی ما روی سخت افزار بوده است و ولتا گواه خوبی برای آن است، اما باید تمرکز بیشتری روی محصولات جانبی پیرامون آن از جمله کامپایلرها، سیستم‎ها و ابزارهای نرم افزاری نیز داشته باشیم که انویدیا نیز طی سال‎های اخیر شروع به توسعه آن کرده است.»

ابزارهای نرم افزاری برای پردازنده‎های گرافیکی Tesla V100 مبتنی بر ولتا

در میان تمام این ابزارهای مکمل، یک نسخه جدید از TensorRT انویدیا که یک کامپایلر بهینه سازی و موتور اجرایی برای توسعه سیستم‎های یادگیری ماشینی برای مراکز داده است در پلتفرم‎های GPU قرار گرفته است.

تولیدکنندگان ثالث نرم افزار نیز اپلیکیشن‎هایی را معرفی کرده‎اند که روی پردازنده‎های گرافیکی مبتنی بر ولتا اجرا می‎شوند. به عنوان مثال، برنامه Driverless AI از H2O.ai روی پردازنده گرافیکی ولتا در ابرکامپیوترهای DG-X1 اجرا می‎شود. Driverless AI طراحی شده تا به کاربران تجاری اجازه دهد تا بدون نیاز به تخصص در مدل‎های یادگیری ماشینی اطلاعات مورد نظر خود را از درون داده‎ها به دست آورند.

یک اپلیکیشن پایگاه داده درون حافظه به نام Kinetica که می‎تواند قدرت محاسباتی پردازنده گرافیکی را تحت کنترل درآورد نیز روی سیستم‎های DGX و سایر سرورهای مبتنی بر پردازنده‎های گرافیکی پاسکال و ولتا اجرا می‎شود.

سرورهایی با قابلیت پشتیبانی از پردازنده گرافیکی Tesla V100

در کنفرانس Strata تولیدکنندگان سرور نیز سیستم‎های مبتنی بر پردازنده گرافیکی Volta V100 خود را معرفی کردند که برخی از آنها شامل این موارد است:

  • Dell EMC: محصولات PowerEdge R740 این شرکت از حداکثر سه پردازنده گرافیکی V100 پشتیبانی می‎کند.
  • HPE: HPE Apollo 6500 از حداکثر هشت پردازنده گرافیکی V100 و سیستم‎های HPE ProLiant DL380  از حداکثر سه پردازنده گرافیکی V100 پشتیبانی می‎کند.
  • Supermicro: محصولات آن از پردازنده‎های گرافیکی جدید پشتیبانی می‎کنند که شامل یک ایستگاه کاری 7048GR-TR، و برای محاسبات با کارایی بالا شامل سرورهای 4028GR-TXRT, 4028GR-TRT و 4028GR-TR2 است.
  • IBM: سرورهای Power System این شرکت با پردازنده POWER9 از چند پردازنده گرافیکی V100 پشتیبانی می‎کنند.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟