جشنواره همراه تهران
18/03/1394 - 21:23
عکاسان هنری و تلفن‌های همراه
در گفت‌وگو با جمعی از عکاسان حرفه‌ای هنری بیان شد: عکاسی با موبایل با گسترش برنامه‌های شبکه‌های اشتراک عکس در تلفن‌های همراه به عکاسی جدی برای عکاسان حرفه‌ای تبدیل شده است.

1606683296_1_0.gif

مهدی آشنا، عکاس سینما و تئاتر، افشین رازی کارگردان تئاتر که در زمینه فیلم‌برداری و عکاسی نیز فعالیت دارد در کنار بابک برزویه، عکاس سینما و تئاتر در گفت‌وگوهای جداگانه به ارزیابی وضعیت عکاسی با تلفن همراه پرداخته و گسترش این شیوه عکاسی را وابسته به فعالیت شبکه‌های اجتماعی و برنامه‌های اشتراک عکس در جهان دانستند.

مهدی آشنا درباره توجه عکاسان حرفه‌ای به دوربین‌های تلفن همراه گفت: «می‌توان عکاسی موبایل را به دوره قبل از برنامه‌های اینترنتی اشتراک عکس و بعد از آن تقسیم کرد. با آمدن برنامه‌هایی مانند اینستاگرام عکاسی موبایل خیلی جدی شد. از این زمان به بعد کسانی که با موبایل عکاسی می‌کردند، صرفاً عکس یادگاری نمی‌گرفتند و عکس‌های هنری با موبایل مرسوم شد.»

وی با اشاره به نقش سیستم‌های جهت‌دهی به ذهن مردم در جهان ساخت این برنامه‌ها و شبکه‌های اجتماعی را مورد توجه قرار داده و تاکید کرد: «سیستم‌های فرهنگی به گونه‌ای طراحی می‌شوند که مردم ناخودآگاه به سوی استفاده از ابزاری خاص سوق داده شوند. این سیستم‌ها به تصاویر موبایلی نیاز داشتند و خیلی خوب هم روی آن کار کرده‌اند. امروزه شرکت‌های عکس معروف دنیا با حفظ حریم و کپی‌رایت عکاس، از اینستاگرام عکس بر می‌دارند و کار می‌کنند. این فضا تبدیل به یک آرشیو غنی شده که می‌توانند عکس ببینند و عکس بردارند.»

آشنا در ادامه نگاه جدی در جهان به عکس‌های موبایلی را یکی از پیامدهای اشتراک عکس توسط موبایل و اینترنت دانسته و افزود: «شخصا در برخی از کشورهای دنیا نمایشگاه‌هایی از عکس‌های موبایلی می‌دیدم که با سازماندهی و نظم و شکلی که به این مجموعه‌های عکس می‌دادند، آن‌ها را به نمایش می‌گذاشتند.»

این عکاس سینما و تئاتر با تاکید بر این که امروزه اگر در صفحات عکاسان معروف ایران چرخی بزنید، عکس‌های جدی با تلفن همراه می‌بینید، گفت: «عکاسی با تلفن همراه برایم جدی است. وقتی در سفرهایم با دوربین حرفه‌ای عکاسی می‌کنم، حتما عکس‌هایی را هم برای برنامه‌هایی شبیه اینستاگرام و برای معرفی مکانی که در آن حضور دارم می‌گیرم.»

افشین رازی تصویربردار و عکاس، تنها ژانر قابل تفکیک عکاسی با موبایل را «ژانر خلاقیت» می‌داند و می‌افزاید: «از دید من تقسیم‌بندی عکس در دسته‌های متفاوتی مانند عکس اجتماعی، طبیعت، جنگ و ... حتی عکس‌های سلفی تحت‌ تاثیر ابزار عکاسی نیستند و تنها مشخصه قابل تفکیک برای عکس‌های موبایلی "ژانر خلاقیت" است.»

وی توضیح میدهد: «تصور کنید که ابزاری در دست دارید با دوربینی بسیار کوچک ولی با لنز و عمق میدان قابل توجه که می‌توانید به راحتی هر گوشه و کناری که با دوربین‌های حرفه‌ای امکان دسترسی به آن دشوار است را عکاسی کنید. زیر یک گل، درون یک کیس کامپیوتر و زوایایی غیر قابل تصور از جهان پیرامون به راحتی قابل عکاسی می‌شوند.»

رازی با اشاره به این نکته که شخصاً کمتر با موبایل عکس گرفته اما برنامه‌ای جدی برای استفاده از این ابزار دارد گفت: «سلیقه و تکنیک‌های عکاسی که بیشتر مورد استفاده قرار می‌دهم کمتر در اپلیکیشن‌های موبایل وجود داشته اما با پیشرفتی که در این زمینه شاهدم و توانایی که در این ابزارمی‌بینم باعث می‌شود که در آینده برای استفاده از دوربین موبایلم برنامه‌ریزی داشته باشم.»

بابک برزویه عکاس سینما که در زمینه عکاسی با موبایل فعال است می‌گوید: «اخیرا رسانه و نوع ارائه عکس تغییر کرده و با آمدن اپلیکیشن‌های جدیدی که در گوشی‌ها آمده، دنیا در حال نزدیک‌تر شدن است. در این یک ساله گذشته تقریبا لپ‌تاپ‌ها را کنار گذاشته‌ایم و داریم همه کارهای‌مان را با گوشی‌های موبایل‌مان انجام می دهیم.

وی با تاکید بر اینکه رسانه در همه جا حرف اول را می‌زند گفت: «از طریق اپلیکیشن‌هایی مانند اینستاگرام می‌توانید پیامی را به مخاطبان خود برسانید. هر چقدر که مخاطبان بیشتری داشته باشید، بیشتر می‌توانید مورد نقد و نظر نیز قرار بگیرید.»

برزویه که کار با دوربین موبایل را در کنار عکاسی حرفه‌ای سینما برگزیده است، افزود: «یک زمانی خود من بیشتر به عنوان عکاس سینما مطرح بودم ولی اینستاگرام این امکان را داد که آثار دیگرم نیز بیشتر دیده شود. البته من در عکس‌هایم از متن‌های ادبی نیز استفاده می‌کنم که این باعث می‌شود پیام واضح‌تر شود و درک بصری مخاطبان افزایش می‌یابد.»

وی برگزاری جشنواره‌هایی که روی عکس‌ها و فیلم‌های موبایلی تمرکز دارند را باعث تقویت نگاه هنری افراد دانسته و گفت: «انسان امروز خودش را با جریانات جدید همراه می‌کند و هر کاری که به ذهن‌اش برسد، انجام می‌دهد.»

ایسوس

نظر شما چیست؟