عدم توانایی اپراتور چهارم برای اجرای پروژه
24/12/1395 - 20:46
سرمایه‌گذار خارجی متقاضی اجرای پروژه فیبر نوری منازل است
مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت مشکل اصلی عدم اجرای پروژه فیبر نوری منازل (FTTH) را سرمایه‌گذاری زیاد و مدت زمان طولانی برای بازگشت سرمایه می‌داند.

1606683296_1_0.gif

محمدجواد آذری جهرمی؛ معاون وزیر و مدیر شرکت ارتباطات زیرساخت در جمع خبرنگاران پیرامون فعالیت اپراتور چهارم ارتباطات و پروژه فیبر نوری منازل توضیحاتی ارایه داد. 

جهرمی در این جلسه بیان داشت «اجرای پروژه دسترسی فیبر نوری منازل (FTTH) نیازمند سرمایه‌گذاری بسیاری است که زمان بازگشت سرمایه‌گذاری آن طولانی مدت است؛ به همین دلیل شاهد هستیم که سرمایه‌گذاران و سهام‌داران این مجموعه موفق به اجرای این پروژه نشده‌اند. حتی اپراتورهای ارتباطی که از سال گذشته مجوز فعالیت در پروژه فیبر نوری را داشته‌اند نیز به رغم ادعاهایی که برای سرمایه‌گذاری داشته‌اند، اما تاکنون موفق به ایجاد این شبکه نشده اند. هم اکنون در خصوص اپراتور چهارم ارتباطات یک مجموعه خارجی اظهار آمادگی برای حضور و توسعه این پروژه کرده، اما برای آن شروطی را گذاشته است.»

جهرمی با اشاره به اینکه مشکل این پروژه نبود نقدینگی نیست بلکه عدم زودبازدهی آن است، اضافه کرد: «سرمایه‌گذار خارجی از ما خواسته که تضمین بازگشت سرمایه داشته باشیم و دوره سرمایه‌گذاری آن را گارانتی کنیم؛ چراکه سرمایه‌گذاری در این پروژه پرریسک است. هم اکنون این موضوع در حال بررسی در کمیسیون تنظیم و مقررات ارتباطات است تا بررسی کنیم که آیا اجازه سرمایه‌گذاری با تضمین مدنظر شرکت خارجی را بدهیم و یا آنکه به وضعیت فعلی و بدون اجرای این پروژه ادامه دهیم. این شرکت خارجی درخواست دارد که برای هر شهری که می‌خواهد شبکه دسترسی فیبر نوری منازل را ایجاد کند، یک دوره گارانتی به وی داده شود و بازگشت سرمایه آن تضمین شود. به همین دلیل زمانی که این موضوع در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات مصوب نشود، قراردادی با آن بسته نخواهد شد.»

 

ایسوس

نظر شما چیست؟