به کمک فناوری نانو
محقق ایرانی عینک دید در شب ساخت
پژوهشگران استرالیایی با همکاری یک محقق ایرانی با استفاده از یک لایه نازک حاوی نانوبلورهای نیمه‌هادی موفق به ساخت عینک دید در شب شدند. دراگومر نشو و محسن رحمانی از محققان دانشگاه ملی استرالیا موفق به ساخت دوربین دید در شب جدیدی شده‌اند که می‌تواند جایگزین دوربین‌های سنگین رایج شود.

1606683296_1_0.gif

او می‌گوید: «ما در این پروژه از نانوبلورهای بسیار کوچکی استفاده کردیم و آن‌ها را به‌صورت فیلم‌ لایه نازکی روی سطح شیشه عینک قرار دادیم؛ با استفاده از این لایه نازک حاوی نانوبلور امکان دید در شب فراهم شده‌است. این لایه نازک بسیار کوچک بوده و از آن می‌توان در ساخت ادوات ضدجعل نظیر پوشش‌های اسکناس‌ها استفاده کرد. همچنین این فناوری قابل استفاده در هولوگرام‌ها و تصاویر پزشکی است.»

محسن رحمانی از دیگر محققان این پروژه اظهار داشت: «ما در این پروژه به دستاورد بزرگی در حوزه نانوفتونیک رسیدیم؛ در این کار تحقیقاتی ما به بررسی رفتار نور و برهم‌کنش آن با اجسام در مقیاس نانومتری پرداختیم. این نانوبلورهای نیمه‌هادی می‌توانند نور را با شدت بالا انتقال دهند و پرتوهای نوری پیچیده‌ای را ایجاد کنند. از این فناوری در یک لیزر می‌توان استفاده کرد تا تصویری هولوگرافیک را روی نمایشگرهای مدرن ایجاد کند.»

ماریا دل روسیون از دانشجویان دکترای این پروژه ادامه داد: «در این پروژه ابزاری ساخته شده که نور به‌راحتی از آن عبور می‌کند، این فناوری برای ساخت نمایشگرهای نوری قابل استفاده است. برای اولین بار است که چنین چیزی ساخته می‌شود؛ چرا که در لایه نازک مورد استفاده در این فناوری از نانوبلورهای نیمه‌هادی استفاده شده‌است. رشد این نانوبلورها روی سطح شفاف کاری چالش برانگیز است.»

این عینک برخلاف ابزارهای دید در شب رایج، بسیار سبک است. از این فناوری می‌توان در حوزه‌های پزشکی و ادوات ضدجعل نیز استفاده کرد.

 

 

ایسوس

نظر شما چیست؟