توسط محققان ایرانی
لوله‌های تنفسی منعطف برای بیماران ریوی ساخته شد
احیا و رسیدگی به بیماران و مصدومان بخش اورژانس و اتاق‌های عمل به قدری اهمیت دارد که کمترین تاخیر در اقدامات اولیه و درمان، می‌تواند جان حادثه‌دیدگان را به خطر بی‌اندازد. به تازگی محققان ایرانی موفق شدند تا نوعی از لوله‌های تنفسی قابل انعطاف را برای بازکردن مسیر تنفسی بیماران ابداع کنند که حتی امکان تهویه هوا از ریه‌ها پس از خم شدن را نیز میسر می‌کند.

1606683296_1_0.gif

احسان‌اله قربانیان مجری این طرح با بیان اینکه برقراری راه هوایی مطمئن از اولویت‌های برخورد با بیماران در اورژانس‌ها و بیماران تحت بیهوشی است، گفت: «در روش‌های موجود برای بازکردن مسیر هوایی افراد از لوله‌های فنردار استفاده می‌شود که در صورت حرکت‌دادن و جابه‌جایی مختصر سر و یا گاز گرفتن لوله از سوی بیمار، این لوله دچار تاخوردگی می‌شود که در این صورت، تنفس فرد با اختلال مواجه می‌شود. بر این اساس مطالعاتی با عنوان طراحی و ساخت «لوله تراشه کافدار کیپ نشدنی با برجستگی و سیار مارپیچ داخلی» اجرایی کردیم. بر روی جدار لوله شیارها و برجستگی‌هایی تعبیه شده است و جای‌گذاری آن موجب می‌شود که تنفس فرد در هر شرایطی میسر باشد. لوله تراشه طراحی شده در این طرح از جنس PVC شفاف سازگار با مصارف پزشکی با قوام نسبتا نرم ساخته شده است. این امر موجب شده تا قابلیت‌های لوله‌های معمول عبور جریان هوای تنفسی را حتی با تا‌شدن و گاز گرفتن بیمار، تضمین شود. نتایج آزمایش‌ها نشان داده که حتی بعد از ۳ بار تا شدگی، امکان تهویه هوا از طریق این لوله وجود دارد.»

مجری طرح به بازار مصرف این لوله‌ها در کشور اشاره کرد و یادآور شد: «ماهیانه ۷۲۱ هزار قطعه از این لوله در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی کشور استفاده می‌شود و گردش مالی آن حدود ۲۶۰ میلیارد تومان است.به طور کلی کلیه لوله‌های تنفسی برای ۱۰ تا ۲۰ روز قابل استفاده است.»

 

ایسوس

نظر شما چیست؟