معاون بررسی‌های فنی و صدور پروانه رگولاتوری:
اپراتورهای MVNO به سمت «دیتا» بروند؛ حوزه «صوت و پیامک» اشباع شده است
صادق عباسی شاهکوه، معاون بررسی‌های فنی و صدور پروانه سازمان تنظیم مقررات در دومین همایش اپراتورهای مجازی تلفن همراه اعلام کرد که در پایان سال ۹۹، بخش دیتا حدود ۲۷ درصد از درآمد حوزه ارتباطات که معادل 70 هزار میلیارد تومان است را به خود اختصاص خواهد داد. این می‌تواند هم برای اپراتورهای حقیقی تلفن همراه و هم اپراتورهای مجازی (MVNO) درآمدزا باشد.

1606683296_1_0.gif

عباسی شاهکوه با اشاره به اشباع حوزه صوت و پیامک گفت: «بازار صوت و پیامک از نظر عددی رشد ثابتی داشته و از حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان در پایان سال ۹۴ به ۲۴ هزار میلیارد تومان در پنج سال آینده خواهد رسید. با این حال درآمد حاصل از حوزه دیتای موبایل با رشد ۱۸ برابری از حدود هزار میلیارد تومان در پایان سال ۹۴ به حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان در پایان سال ۹۹ می‌رسد. اپراتورهای MVNO باید به سمت فعالیت در حوزه دیتا بروند؛ چرا که حوزه صوت و پیامک تقریباً اشباع شده و جایی برای فعالیت ندارد.»

معاون بررسی های فنی و صدور پروانه رگولاتوری در تشریح وضعیت بازار تلفن همراه کشور گفت: «تعداد کل مشترکین تلفن همراه در حال حاضر ۷۶ میلیون نفر و ضریب نفوذ آن در کشور ۹۵ درصد است، در حالیکه تعداد مشترکان ۳G و ۴G ، حدود ۱۹ میلیون نفر و ضریب نفوذ آن ۲۳ درصد است و این شکاف بزرگ در این حوزه، هم از نظر تعداد مشترکین و هم درآمد سرویس‌های مبتنی بر دیتا فرصت مناسب و پتانسیل خوبی برای فعالیت اپراتورهای مجازی است.»

عباسی شاهکوه ورود اپراتورهای MVNO را یکی از برنامه‌های رگولاتوری برای تقویت فضای رقابتی سالم و افزایش حجم بازار ارتباطات توصیف و اظهار امیدواری کرد این اقدامات، زمینه توسعه دسترسی مردم به خدمات ICT و افزایش کیفیت خدمات را فراهم کند.

 

ایسوس

نظر شما چیست؟