ایمن‌سازی کاربران در سیستم‌های ابری میسر شد:
محققان ایرانی مدلی برای حفظ حریم کاربران ارائه کردند
با توجه به افزایش روز‌افزون حجم اطلاعات، ایجاد و توسعه فضای ابری، یکی از بهترین ساخته‌های بشر در عصر حاضر است. با سیستم‌های ابری، کاربران می‌توانند داده‌های خود را روی آن ذخیره کرده و در هر لحظه به آن دسترسی داشته باشند. با این‌حال، اطلاعات خصوصی کاربران نظیر اطلاعات هویتی، مکانی و غیره نیز در این سیستم‌ها ذخیره شده و احتمال اینکه در حملات هکرها به سرقت بروند، زیاد است. لذا حفظ این اطلاعات اهمیت زیادی دارد. به تازگی محققان ایرانی موفق شدند تا یک الگوی حفاظتی جدید را برای امنیت داده‌های بزرگ ارائه کنند.

1606683296_1_0.gif

زهره رضایی کینجی، مجری طرح «ارائه روشی جدید برای مدیریت امنیت داده‌های بزرگ در سیستم‌های مبتنی بر ابر» با اشاره به مشکلات موجود در زمینه حفط حریم خصوصی، گفت: «داده‌های ذخیره شده روی فضای ابری از طریق حملات سایبری دستخوش آسیب می‌شوند و این حملات می‌تواند از طریق برخی از اپلیکیشن‌ها یا برخی از کاربران که مجوز دسترسی به این نوع سیستم‌ها را دارند صورت گیرد. برای جلوگیری از این حملات پروژه تحقیقاتی را در این زمینه اجرایی کردیم. در این مطالعات از روش K-Anonymity یا k گمنامی به این دلیل که پایه و اساس سایر روش‌ها بود استفاده شد و از آنجا که داده‌های بزرگ مد نظر بودند، برای اعمال این روش از روش نگاشت-کاهش استفاده شد. استفاده از روش نگاشت-کاهش موجب شد سرعت و مقیاس‌پذیری روش ارایه شده از سایر روش‌های مورد مطالعه بهتر باشد. روش k گمنامی روشی است که با ایجاد تغییراتی دراطلاعات، اقدام به حفظ حریم خصوصی کاربران می‌کند. در این مطالعات توانستیم روشی جدید برای تضمین حریم خصوصی کاربران ارائه دهیم.»
شایان ذکر است که این پروژه تحقیقاتی در دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی امیرکبیر با راهنمایی دکتر احمد عبداله‌زاده بارفروش اجرایی شده است.

ایسوس

نظر شما چیست؟