راه‌اندازی مرکز تحقیقاتی اشیا هوشمند
30/05/1395 - 11:47
همکاری دانشگاه‌های ایرانی و امریکایی روی اشیا هوشمند
دو دانشگاه علوم و تحقیقات آزاد اسلامی تهران و سنت‌مورای امریکا طی طرحی قرار است یک مرکز تحقیقاتی روی اینترنت اشیا و به طور ویژه اشیای هوشمند در تهران راه‌اندازی کنند. محل این مرکز تحقیقاتی دانشگاه علوم و تحقیقات است و فعالیت‌های پژوهشی به صورت مشترک میان دو دانشگاه انجام می‌شود.

1606683296_1_0.gif

دکتر عبدالرحمان یارعلی استاد ایرانی و مشاور فنی دانشگاه ایالتی مورای تلاش‌های بسیار زیادی برای راه‌اندازی این مرکز تحقیقاتی انجام داده است و اعتقاد دارد موضوع «اشیا هوشمند» در حوزه‌های پیش‌بینی خشکسالی، پیش‌بینی آتش‌سوزی و زلزله و همچنین کاهش ۳۰ درصدی مصرف برق ساختمان ها کاربرد دارد.

مطلب پیشنهادی

طراحی سامانه‌ای برای ارزیابی طرح‌های توسعه‌ای فناوری
امید توکلی از طراحی سامانه پایش خبر داد

دکتر یارعلی درباره تفاوت‌های اینترنت اشیا و هوشمندی اشیا می‌گوید:«دانش اینترنت اشیا فقط به موضوع اتصال اشیا برمی گردد که اطلاعات را به صورت خام ذخیره می‌کند و ممکن است از یک وسیله و ابزار به یک ابزار دیگر منتقل کند و بحث اتصال آن به اینترنت مطرح است ولی هوشمندی اشیا، Intelligence Of Things، مفهوم بخشیدن به دیتاهای (داده‌های اطلاعاتی) خام است که داده‌ها را پردازش کند و براساس یک سری سیستم‌های پیشرفته و هوش مصنوعی، یک مفهوم به آنها می‌دهد تا بتوانند تصمیم گیر باشند.»

فناوری اشیا هوشمند در بسیاری از بخش‌های صنعت مانند داروسازی، خودرو، ساختمان‌سازی، مصرف سوخت و انرژی، اتوماسیون سیستم برق، حمل و نقل دریایی و زمینی کاربرد دارد. 

ایسوس

نظر شما چیست؟